اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

روستاآزاد در گفت‌وگو با فارس:

عدم قبولی در دانشگاه می‌تواند مقدمه آغاز یک موفقیت باشد

رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف گفت: ادیسون و بیلگیتس را هم از دانشگاه اخراج کرده بودند اما این اخراج نه تنها برای آنها شکست نبود بلکه در واقع نقطه شروعی برای موفقیتشان هم شد بنابراین نمره نیاوردن یا اخراج شدن که شکست نیست بلکه تجربه است.

عدم قبولی در دانشگاه می‌تواند مقدمه آغاز یک موفقیت باشد

رضا روستاآزاد رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، گفت: ملتی که دربند امور ظاهری باشد آنقدر رشد می‌کند که نمره و مدرک و پرستیژ برای آن اصل می‌شود؛ کنکور یک جلوه‌ کوچکی از ظاهرگرایی است که یک فرد به خاطر به دست نیاوردن رتبه یا نمره مدنظرش دست به خودکشی می‌زند.

وی ابراز داشت: بنده کسی را می‌شناسم که به خاطر اینکه از دانشگاه اخراج شد، خودکشی کرد، ادیسون و بیلگیتس را هم از دانشگاه اخراج کرده بودند اما این اخراج نه تنها برای آنها شکست نبود بلکه در واقع نقطه شروعی برای موفقیتشان هم شد، بنابراین نمره نیاوردن یا اخراج شدن که شکست نیست بلکه تجربه است. از این رو همه مظاهر دنیایی اعم از همسر، فرزند، مدرک، پول، مقام و...  اگر یک اصل شوند می‌شوند تهدید ولی اگر اصل نباشند و بت نشوند می‌شوند یک فرصت برای انسان که کنکور هم یکی از این موارد است.

رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف عنوان کرد: دختر خود من زمانی که یک امتحانی می‌دهد هیچگاه به او نمی‌گویم بیست شدی یا نه بلکه می‌پرسم نمره ده می‌آوری؟! اگر هم کنکور بدهد می‌گویم رتبه‌ات تا 5 هزار می‌شود؟! این کار باعث می‌شود فرزند ما ریلکس شود و تنش‌ها از روی آن برداشته شود.

وی ادامه داد: معلوم است که من دوست دارم فرزندم نمره 20 یا 18 بیاورد، معلوم است که من خوشحال می‌شوم اگر رتبه دانشگاهی فرزندم بین 100 نفر اول باشد اما با این حال به دخترم می‌گویم می‌خواهم تو زندگی کنی و نمی‌خواهم زندگی‌ات را پای مدرک یا نمره تباه کنی که البته 90 درصد مردم با یکسری کارهایی از این دست زندگیشان را تباه می‌کنند.

روستاآزاد به ذکر خاطره‌ای از ایام شرکت در کنکور پرداخت و گفت: یادم نمی‌رود رتبه کنکورم شده بود 27،  آن زمان برای دیدن نتایج کنکور باید به صورت حضوری مراجعه می‌کردیم و مانند الان نبود که از طریق سایت و اینترنت بتوانیم از رتبه‌مان باخبر شویم، همینطور که داشتم می‌رفتم با خودم گفتم خدایا اگر در دانشگاه قبول نشوم چکار کنم بعد گفتم می‌روم ببینم خدا روزی ما را کجا حواله می‌کند.

وی افزود: در حدیثی آمده است که «النَّاسِ نِیَامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا»؛ مردم در خوابند و زمانی که از دنیا رفتند بیدار می‌شوند و تازه این زمان است که انسان از خدا می خواهد ای خدا مرا به دنیا بازگردان تا کارهای نیک انجام دهیم که ندا می‌رسد «کلا» هرگز اینطور نیست.

رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف درباره علت گرایش اغلب داوطلبان کنکوری به رشته علوم تجربی تصریح کرد: متأسفانه امروز می‌بینیم فارغ التحصیلی که در رشته مهندسی عمران درس خوانده بیکار است اما فرد دیگری که رادیولوژی خوانده مشغول کار است. 

وی اظهار داشت: یکی از دانشجویان بنده تحصیلات خویش را در رشته مهندسی شیمی به پایان برده بود از او سؤال کردم می‌خواهی برای آینده‌ات چکار کنی، گفت به این نتیجه رسیده‌ام که بروم رشته علوم تجربی بخوانم، بعد ادامه دادکه اگر من دندانپزشکی بخوانم در ده بالایی خودمان در شهرستان بجنورد می‌توانم مشغول به کار شوم و مخارج زندگی‌ام را تأمین کنم بنابراین کسی که در دانشگاه درس می‌خواند انتظار دارد بعد از اتمام تحصیلاتش حداقل بتواند یک شغلی برای خود داشته باشد و شاید از همین رو باشد که خانواده‌ها فرزندان خود را تشویق می‌کنند که اغلب در گروه علوم تجربی و رشته پزشکی، دندانپزشکی و ... درس بخوانند که حقوق خوبی هم دارد.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول