اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

نام نیروگاه اتمی دیمونای رژیم صهیونیستی به «پرز» تغییر می‌یابد

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اقدامی نمادین قصد دارد نام نیروگاه اتمی دیمونا را به «پرز»، رئیس سابق این رژیم تغییر دهد.

 نام نیروگاه اتمی دیمونای  رژیم صهیونیستی  به «پرز» تغییر می‌یابد

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک مقام سیاسی در تل آویو اعلام کرده که نخست وزیر رژیم صهیونیستی قصد دارد نام نیروگاه اتمی «دیمونا» در جنوب سرزمین‌های اشغالی را به «پرز» تغییر دهد.

 روزنامه «الشرق الاوسط» روز شنبه در این زمینه نوشت: قرار است «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل  تغییر نام  نیروگاه دیمونا  را در مراسمی رسمی به مناسبت دومین سالمرگ «شیمون پرز» رئیس سابق این رژیم اعلام کند. نتانیاهو تاکید کرده که شیمون پرز نقش پررنگی در ساخت دیمونا ایفا کرده بود.

بر این اساس ، شیمون پرز اواخر دهه پنجاه میلادی با کمک فرانسوی‌ها رآکتور دیمونا را در جنوب سرزمین‌های اشغالی ساخت و این تاسیسات اتمی خلال سال‌های 62 تا 64 میلادی عملیاتی شد.

 


شیمون پرز

 

فرانسه بخش بزرگی از کمک‌های اولیه برای ساخت دیمونا چون آب سنگین، رآکتور اورانیوم طبیعی و کارخانه بازپروری پلوتونیوم را در آن برهه در  اختیار تل آویو گذاشت. 

این در حالی است که دانشمندان هسته‌ای این رژیم چندی پیش در نشستی اعلام کردند نیروگاه دیمونا با 1537 مشکل  مواجه است.

به نوشته «هاآرتص»، پروفسور «یوزی ایعون»، عضو سابق کمیته انرژی اتمی کنست بارها به دلایل امنیتی خواستار تعطیل شدن نیروگاه دیمونا شده بود.

رژیم صهیونیستی نیز سال‌هاست که از امضای معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای سرباز زده و در نتیجه فعالیت‌های اتمی این رژیم تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار ندارد.

بسیاری از آژانس‌های امنیتی، رژیم صهیونیستی را دارای زرادخانه‌ گسترده از سلاح اتمی بر می‌شمارند به طوری‌که گفته می‌شود که این رژیم صدها سلاح اتمی در اختیار دارد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول