اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

وزیر صنعت، معدن و تجارت خبرداد

تشکیل شورای عالی فرش/ اشتغال ۲.۵ میلیون نفر در فرش دستباف

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: غربیها به دلیل آثار اجتماعی فرش، آن را تحریم کردند و آنها می‌دانند که حدود 2 و نیم میلیون نفر در این حوزه اشتغال دارند و با تحریم آن اثرات اجتماعی بر جای خواهند گذاشت .

تشکیل شورای عالی فرش/ اشتغال ۲.۵ میلیون نفر در فرش دستباف

به گزارش خبرنگار بازرگانی خبرگزاری فارس، محمد شریعتمداری امروز در مراسم افتتاحیه بیست و هفتمین نمایشگاه فرش دستباف ایران گفت:  در سال  71 برای  اولین بار صحبت از برگزاری این نمایشگاه شد و این نمایشگاه تاکنون ادامه دارد.
وزیر صنعت ، معدن و تجارت افزود: این صنعت و هنر با دستان مردم شریف این کشور در نقاط مختلف اداره می‌شود و بدون هر گونه ریا و با تواضع به دستان آنها بوسه می‌زنیم. 
وی اظهار داشت: در کشور ما در حوزه صنایع خلاق به این نکته می‌رسیم که ما خلاق‌ترین صنعت یعنی فرش را در اختیار داریم. 
شریعتمداری با اشاره به تحریم فرش ایران از سوی آمریکا گفت: آنها به دلیل آثار اجتماعی فرش، آن را مورد تحریم قرار دادند و آنها می‌دانند که حدود 2 و نیم میلیون نفر در این حوزه اشتغال دارند و با تحریم آن اثرات اجتماعی بر جای خواهند گذاشت. 
وی افزود: این در حای است که فرش رقم چندانی در حوزه صادرات نداشته و در سال 89 حدود ۵۷۰ میلیون دلار صادرات فرش دستباف داشتیم. 
شریعتمداری اظهار داشت:  هفته قبل شورای عالی فرش تشکیل و اولین جلسه آن برگزار شد.

وی با اشاره به رشد 32 درصدی صادرات فرش در سال جاری گفت: فشارهای بیرونی این روزها در حوزه سیاست خارجی منجر به گرفتاری‌هایی برای ما شده است، اما این تهدیدات برای ما یک فرصت به حساب می‌آید.

شریعتمداری افزود: هر چند که این عوامل برای پول ملی ما خوب نیست و منجر به کاهش ارزش پول ملی شده که بخشی از آن مصنوعی است، اما برای بخش صادرات یک فرصت بزرگ است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ارز حاصل از صادرات فرش دستباف با قیمت دو برابر سال گذشته قابل وصول است، اظهار داشت: یکی از مشکلات صنعت‌گران این بخش کم‌توجهی به تولید است که ضروری است به کمک مجلس شورای اسلامی یکبار برای همیشه مشکل بیمه قالی‌بافان حل شود.

وی به تغییر سیاست‌های ارزی اشاره کرد و بیان داشت: در مدت کوتاهی تعداد زیادی بخشنامه ارزی صادر شده و شیوه جدید تخصیص ارز به خلایی در تأمین واردات مواد اولیه صنایع از جمله صنعت فرش ماشینی و دستباف منجر شده که مرکز ملی فرش باید حل این مشکلات و تأمین مواد اولیه را پیگیری کند.

شریعتمداری در ادامه با بیان اینکه مالیات امری ممدوح به شمار می‌رود و باید از فعالیت‌های اقتصادی اخذ شود، گفت: اما این نرخهای مالیاتی در بخشی از صنایع به عامل مزاحمی تبدیل شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مشوق صادراتی 1300 میلیارد تومانی گفت: علیرغم گذشت 6 ماه از سال به جزء 20 میلیارد تومان تن‌خواه‌گردان حتی یک ریال از این مشوق‌ها در اختیار وزارت صنعت قرار نگرفته است.

وی اظهار داشت: سهم فرش از مجموع مشوق‌های صادراتی باید جداگانه نگهداری شود و فقط صرف این هنر صنعت شود.

شریعتمداری با بیان اینکه در حوزه تولید نیازمند سرمایه در گردش با نرخ‌های ارزان هستیم، گفت: 32 هزار میلیارد تومان منابع در بودجه سال 97، برای سرمایه در گردش تولید پیش‌بینی شد تا بخشی از آن یارانه سود فعالیت‌های صنعتی زودبازده شود که تا امروز تخصیص از این بابت صفر ریال است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت  اظهار داشت: 20 درصد ارز مجموع صادرات غیرنفتی مربوط به فعالیت‌های خلاقانه، نوپا است که سهمی حدود 14 تا 15 میلیارد دلار در صادرات دارد، در این زمینه درخواست کرده‌ایم، ارز حاصل از صادرات درگیر بروکراسی اداری نشود و فقط صادرکننده و واردکننده بعد از انجام عمل صادرات و واردات آن را به ثبت برسانند، اما این مصوبه متوقف شده است.

به گزارش فارس، نمایشگاه صنعت فرش از امروز تا 9 شهریور ماه از ساعت 10 الی 18 در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران برپا است.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول