اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

احتمال عفو و آزادی برخی زندانیان سیاسی در تاجیکستان

برخی رسانه‌های منطقه از آمادگی تاجیکستان برای عفو زندانیان سیاسی در این کشور خبر دادند.

احتمال عفو و آزادی برخی زندانیان سیاسی در تاجیکستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، برخی رسانه‌هایی که در خارج از تاجیکستان فعالیت می‌کنند از آمادگی تاجیکستان برای عفو زندانیان سیاسی خبر دادند.

 از جمله سامانه «اخبار» که از کمتر از یک سال پیش آغاز به فعالیت کرده و در حال حاضر مهم ترین رسانه تاجیکی در رابطه با پخش اخبار دست اول به شمار می‌رود، ضمن انتشار مطلبی از احتمال عفو حدود 200 نفر که عمدتا به دلایل سیاسی و در بیشتر موارد با عنوان تخلفات اقتصادی و مالی و...) زندانی شدند، خبر داد.

بنابراین گزارش، عفو زندانیان سیاسی در ماه نوامبر به مناسبت روز قانون اساسی تاجیکستان صورت خواهد گرفت.

طی این اقدام قرار است دستکم 182 زندانی سیاسی آزاد شوند که در میان آنان نام «زید سعیداف» وزیر پیشین صنایع تاجیکستان و یکی از سرمایه داران این کشور، «محمدعلی حیت» معاون رئیس حزب نهضت اسلامی، «مقصود ابراهیم اف» رهبر سازمان «جوانان برای احیای تاجیکستان» (جناح جوانان «گروه 24») و «عبدالملک سلام اف» (پزشک شناخته تاجیک که به دلیل شرکت در نهار سلفی‌ها محکوم به زندان شده بود) نیز وجود دارد.

گفته می‌شود که در میان افرادی که قرار است آزادی شوند تعدادی از اعضای احزاب سیاسی از جمله حزب نهضت اسلامی، گروه 24 و... و همچنین پیروان جریان و گروه‌های افراطی حضور دارند.

بر اساس قانون عفو باید هر یک از زندانیان به صورت کتبی از رئیس جمهور درخواست عفو کند که در پی آن کمیسیون ویژه وابسته به رئیس جمهور موارد را مورد مطالعه و بررسی قرار داده و سپس لیست اسامی را برای تائید و امضا به رئیس جمهور ارائه می‌کند.

یک منبع در نهادهای امنیتی و انتظامی تاجیکستان گفته است که به مقصود ابراهیم اف (به 17 سال زندان محکوم شده است) و محمدعلی حیت (محکوم به حبس ابد) پیشنهاد شده تا با طرح درخواست عفو از زندان رهایی یابند.

اما مقصود ابراهیم اف 2 شرط اصلی اعتراف به ارتکاب جنایت و اظهار پشیمانی را نپذیرفته و از پذیرش پیشنهاد منصرف شده است.

در رابطه به واکنش محمدعلی حیت اطلاعی موجود نیست زیرا دسترسی به وی غیر ممکن بوده است.

خبر احتمال آزادی تعداد قابل توجهی از زندانیان سیاسی تاجیک در حالی منتشر می‌شود که در 22 اوت «خیرالله میرسعیداف» روزنامه نگار نامی تاجیک و در 24 اوت «شهرت قدرت اف» وکیل دفاع زید سعیداف از زندان آزاد شدند.

تحلیلگران بر آنند که آزادی میرسعیداف و قدرت اف و صدور مجوز برای سفر خارجی «همزه» نوه بیمار رئیس حزب نهضت اسلامی و دختر و مادر «شبنم خدایداداوا» فعال حقوق بشر تاجیک که در خارج به سر برده و مورد پیگرد قانونی قرار دارد و اینک خبر آمادگی دولت تاجیکستان برای عفو تعداد بالایی از زندانیان سیاسی حاکی از آن است که «دوشنبه» به هر دلیلی تصمیم به تغییر در سیاست‌های سرکوبگرانه خود گرفته است.

البته بخش زیادی از این موضوع به فشارهای سازمان‌های بین المللی و برخی از کشورهای غربی برای آزادی زندانیان سیاسی ارتباط پیدا می‌کند.

ولی در این میان هنوز نامی از سایر زندانیان سیاسی نظیر «برزگمهر یاروف» وکیل دفاع نهضت اسلامی، «سیدعمر حسینی» معاون اول این حزب و... برده نشده و معلوم نیست که آنان با شرایط موافقت نکردند یا هنوز دولت تاجیکستان اراده‌ای برای عفو آنان ندارد.
انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول