اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

حمیدیه خبر داد

برنامه‌ریزی پرشتاب توسعه علوم سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی در کشور

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی گفت: تلاش داریم با افزایش مشارکت محققین جوان‌تر و انگیزه دادن به دانش آموزان، توسعه علوم سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی را در کشور پرشتاب‌تر کنیم.

برنامه‌ریزی پرشتاب توسعه علوم سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی در کشور

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در سومین مرحله اردوی تابستانی المپیاد دانش‌آموزی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی گفت: ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی در تلاش است با کاهش میانگین سنی محققین فعال در حوزه علوم سلولهای بنیادی و انگیزه دادن به آنان زمینه توسعه این علوم را شتاب بخشد.

وی افزود: در کشور ما متاسفانه در میان افراد با سنین بالاتر از 40 سال به فکر شناسایی محقق برتر هستند در حالیکه بسیاری از محققین فعال و پرنشاط دارای ایده‌ها و پژوهش های برتر، سنی کمتر از این دارند. امروز، اگر ایران دچار چالش‌های متعددی است، لزوما بخاطر دستهایی در خارج از کشور نیست و شاید به این سبب است که به جوانان و نیروهای باانگیزه اعتقاد کمی داریم.

وی با اشاره به این نکته که باید مسئولیت‌پذیری داشته باشیم و برای کشور زحمت بکشیم بیان کرد: به همین منظور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تلاش است تا در کنار دانشگاه‌ها، مراکز کارآفرینی، شتاب‌دهنده و تعاریف جدید دانشگاهی ایجاد شود. وی تاکید کرد: در مورد کل کشور تمام مردم مسئول هستند، همان‌طور که بعد از جنگ جهانی دوم مردم ژاپن و برخی کشورهای اروپایی که گاه زیرساخت‌هایشان بطور کامل تخریب شده بود، کشور خود را ترک نکرده و برای آبادی وطنشان تلاش کردند، ایران نیز باید به دست ایرانی‌ها ساخته شود.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی در خصوص المپیاد سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی که به همت این ستاد برگزار می‌شود، گفت: این المپیاد سومین دوره خود را پشت سر می‌گذارد و ظرف همین سه دوره به موفقیت‌های بسیاری رسیده، به‌طوری‌که در همین مدت کوتاه قدم‌های بین‌المللی شدن این المپیاد برداشته شده است.

وی همچنین بیان کرد: تلاش داریم دبیرخانه بین‌المللی این المپیاد در کشور ما برپا شود و به این صورت می‌توان ارتباطات بسیار خوبی میان محققین کشور ما و دیگر نقاط دنیا برقرار کرد.

حمیدیه تفاوت عمده المپیاد سلول‌های بنیادی با دیگر المپیادها را نحوه اجرای آن دانست و گفت: کسی که قصد شرکت در المپیاد را دارد باید با عشق قدم بردارد، به کاری که می‌خواهد انجام دهد ایمان داشته و سعی در تبدیل ایده به محصول داشته باشد. به همین سبب است که 7 المپیاد علمی دیگر کشور نیز در تلاش هستند روش اجرایی این المپیاد را مشابه‌سازی کنند. وی افزود: این المپیاد در حال جا انداختن مفهوم مدارس نسل سوم و چهارم است. علاوه بر این مدیران، مدرسین و همه باید پیشرفته فکر کنند تا دانش آموزان نیز پیشرفته شوند.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: امیدواریم دانش آموزان شرکت‌کننده در این رویداد، با ستاد ارتباط خود را حفظ کنند. آرزو می‌کنیم شما روش برخی نخبگان را پیش نگیرید که توقع دارند کشور برای آنها کاری کند، که اگر نکند باید رها کنند و به کشور دیگری بروند.

وی با اشاره به تعریف نخبه، به نقل قولی از پاستور اشاره دارد و گفت: پاستور می‌گوید «من به‌جای این‌که بپرسم فرانسه برای من چه کرده است، از خود می‌پرسم که من برای فرانسه چه کرده‌ام؟». پس ما هم امیدواریم روزی اساتید و دانشجویان ما از خود بپرسند برای ایران چه کرده‌اند؟

حمیدیه در پایان گفت: همواره این طرز تفکر را برای خود حفظ کنید که در ادامه تحصیل و شغل ممکن است بعضا دوران دشواری در پیش رو داشته باشید تا به نتیجه کار علمی خود دست یابید. اما اگر استقامت کنید و بتوانید فراورده و خدمت دانش‌بنیانی برای مملکت خود بیافرینید، شیرینی آن ماندگار خواهد بود و کشورتان را سربلند خواهید کرد. اما یادتان باشد با متوقع بودن و ترک کشور نخبه نخواهید شد.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول