اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

العهد:

جشن آزادی ادلب نزدیک است/ ارتش سوریه برای حرکت به شرق آماده می‌شود

تلاش کنونی دولت سوریه برای پس از ادلب است که مطمئنا مربوط به شرق سوریه خواهد بود که معادله ادلب برای آن در نظر گرفته می‌شود، یعنی تروریست ها یا وارد مذاکره می‌شوند و یا با عملیات نظامی تکلیف آنها یکسره می‌شود.

جشن آزادی ادلب نزدیک است/ ارتش سوریه برای حرکت به شرق آماده می‌شود

 به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، پایگاه خبری «العهد» در یادداشتی به قلم «شارل ابی نادر»، سرتیپ بازنشسته ارتش لبنان با عنوان « چرا آزادی ادلب قطعی است»، تکمیل روند آزادسازی ادلب را در آینده نزدیک با موفقیت پیش بینی کرد.

در این یادداشت آمده است: موضوع آزادسازی ادلب و پیرامون آن از چنگ تروریست‌ها دیگر موضوعی نیست که نیاز به بررسی یا گمانه زنی داشته باشد، استان ادلب، کمینگاه اصلی گروه‌های تروریستی در سوریه در مسیر آزادی قرار گرفته است  و تکمیل این راه تنها به مناسب ترین سناریو در چارچوب حفظ منافع و حاکمیت کشور و ارتش سوریه و نه منافع چیز یا طرف دیگری نیاز دارد.

به عقیده نویسنده، مطمئنا این نتیجه گیری امروز به طور عینی و کاملا واقع گرایانه و نه بر پایه رویاپردازی و خیالات حاصل شده است،  یعنی دستاوردهای ارتش عربی سوریه با پشتیبانی متحدانش این حقیقت را به کرسی می‌نشاند، چرا که آنها در طول دوره جنگ جهانی در سوریه با پشتکار، مقاومت و جانفشانی خود مناطق آلوده به وجود تروریست‌ها را یکی پس از دیگری آزاد کردند.

العهد نوشت: این پیش بینی بسیاری از تحلیلگران، درست نیست که معضل دیپلماتیک و اقتصادی ترکیه، این کشور را وادار می‌کند اجرای توافق با ایران و روسیه در حمله به گرو‌ه‌های تروریستی در ادلب و جداسازی آنها از میانه روها را به تعویق نندازد، یا تسلیم تصمیم سوریه برای آزادسازی ادلب شود، بلکه شاید این معضل موجب موضع گیری جدی‌تر ترکیه برای رسیدن به دستاوردهایی شود که با قدرت به آن نیاز دارد .

این وبگاه لبنانی افزود: این هم درست نیست که از اظهارات آمریکایی‌ها و بخصوص «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی آمریکا  نتیجه بگیریم که آنها به طور ضمنی با عملیات نظامی در ادلب موافقند، چون مثل قضیه جنوب سوریه با این عملیات نظامی قریب الوقوع در نهان و آشکار اعتراضی نشان ندادند و فقط به یادشان بوده که درباره «عدم استفاده از سلاح شیمیایی» تذکر بدهند.

العهد تاکید کرد: آمریکایی‌ها عمدا هیچ گاه به صراحت مواضع واقعی یا تمایلات خود را درباره تحولات سوریه اعلام نکردند، بلکه همواره در این خصوص فریبکاری کردند اما اصولا ارتش سوریه برای آزادی سرزمین‌های خود منتظر موافقت آمریکا ننشسته است.

به عقیده نویسنده، این هم کافی نیست بگوییم که روند تحولات دیپلماتیک نشان می‌دهد که روسیه تصمیم خود را قطعی کرده تا برگه تروریسم را از چنگ آمریکایی‌ها در عرصه سوریه خارج کند و در عین حال به گروه‌های میانه رو فرصت مذاکره و سازش با دولت سوریه را بدهد تا به راه حلی مسالمت آمیز مناسب حفظ حاکمیت کشور دست یابد، چون این ام موضع دائمی روسیه و نه موضع اتفاقی و از سر ناچاری اوست.

نویسنده افزود: بنابراین اینکه می گوییم ادلب آزاد می شود، هرگز بر اساس داده‌ها و تحلیل‌هایی که در بالا به آن اشاره شد، نیست، چون آمریکایی‌ها و ترکیه‌ای‌ها به دنبال راه برون رفتی برای حفظ آبروی خودشان هستند،  آن هم پس از اینکه نتوانستند در مسیر حرکت ارتش سوریه برای آزادسازی ادلب کارشکنی کنند، اما شاید روس‌ها هم در جایی بر تصمیم گیری‌های دولت سوریه تاثیرگذار هستند.

العهد آورد: واقعیت این است که ارتش سوریه به همراه متحدانش از قدرت نظامی و ظرفیت میدانی برخوردار است که هیچ گروه تروریستی هر چقدر هم قوی و با پشتوانه باشد نمی‌تواند روبروی آن بایستد، علاوه بر اصرار و پایبندی که در نبرد مقدس مبارزه با تروریسم دولتی یا با گروه‌های تروریستی دارد.
 
نویسنده افزود: مساله دوم اینکه نبرد آزادسازی ادلب به رغم پیچیدگی‌هایش برای ارتش سوریه مشکلی ایجاد نکرده است، چون پس از جدایی مناطق آن از یکدیگر این نبرد تقریبا از لحاظ نظامی تمام شده است، علاوه بر اینکه اختلاف بین گروه‌های تروریستی موجب ایجاد شکاف در ادلب شده است.

وی ادامه داد: نقشه راه‌های اصلی بومی و بین المللی در ادلب و مابقی ریف‌های استان‌های مرزی با ادلب که هنوز آزاد نشده به گونه‌ای است که اجازه تقسیم این مناطق و سپس محاصره و آزادسازی آن را می‌دهد و از طریق راه‌های مذکور امکان تخلیه امن غیرنظامیان از جنوب به سمت حماه، از شرق به سمت حلب یا غرب به سمت شهرها و شهرک‌های ساحل را می‌دهد، بدون اینکه کاری به مواضع حضور نیروهای ناظر ترکیه یا میدان عملیات و محورهای رویارویی و درگیری باشد.

به عقیده نویسنده از همه این مسائل مهم‌تر، تصمیم ثابت  و قاطع بشار اسد، رئیس جمهور  سوریه از ابتدای بحران این کشور تا به امروز برای آزادسازی همه جغرافیای تروریسم از وجود تروریسم  خواه از طریق مذاکره یا عملیات نظامی، اطمینان بخش و معتبر است؛ از همین رو آزادی ادلب و پیرامون آن هم امری حتمی است.

در پایان این یادداشت آمده است: تلاش کنونی دولت سوریه برای پس از ادلب است که مطمئنا مربوط به شرق سوریه خواهد بود که معادله ادلب برای آن در نظر گرفته می‌شود، یعنی تروریست ها یا وارد مذاکره می‌شوند و یا با عملیات نظامی تکلیف آنها یکسره می‌شود.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول