اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

الحیاة: فرستاده «ترامپ» نتوانست احزاب سنی عراق را متحد کند

یک روزنامه سعودی نوشت فرستاده رئیس‌جمهور آمریکا در مذاکره با گروه‌های سیاسی اهل سنت عراق به منظور متحد کردن آنها، شکست خورد.

الحیاة: فرستاده «ترامپ» نتوانست احزاب سنی عراق را متحد کند

به گزارش گروه بین‌‌الملل خبرگزاری فارس، پس از آنکه منابع عراقی از ماموریت جدید «برت مک گورک» فرستاده آمریکا در ائتلاف تحت رهبری این کشور در سوریه و عراق، در پرونده تشکیل دولت جدید عراق خبر دادند و گروه‌های سیاسی شیعی به این دخالت‌ها اعتراض کردند، یک روزنامه سعودی نیز در گزارشی این دخالت و بازیگری را تایید کرد.

روزنامه سعودی «الحیاة»، چاپ لندن در گزارشی با تیتر «شکست مذاکرات هیأت آمریکایی با گروه‌های سنی در عراق»، نوشت که گفت‌وگوهای برت مک‌گورک فرستاده «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به عراق با گروه‌های سیاسی سنی این کشور به شکست منتهی شد و به دلیل اختلاف گروه‌های مذکور بر سر نامزد ریاست پارلمان، این گفت‌وگوها به جایی نرسید.

بر اساس این گزارش، مک‌گورک، سه شنبه (۲۰ آگوست/۳۰ مرداد) وارد اربیل شد و دیدارهایی با حزب دموکرات کردستان و گروه‌های سنی حاضر در این شهر انجام داد تا آنها را به همپیمانی با ائتلاف‌های «سائرون»، «الحکمة» و «النصر» که یکشنبه پیش در تشکیل فراکسیون اکثریت ناکام ماندند، ترغیب کند. دلیل این عدم موفقیت ائتلاف‌های مذکور در اعلام فراکسیون اکثریت، عقب‌نشینی برخی از احزاب سیاسی سنی از این نشست بود.

این روزنامه سعودی به نقل از یک منبع آگاه نوشت که احزاب سنی، تضمین‌هایی مکتوب برای رسیدن نامزد مورد نظرشان به پست ریاست پارلمان می‌خواهند که بر اساس عرف سیاسی عراق، سهم اهل سنت است. اما این احزاب بر روی یک نامزد، توافق ندارند و با یکدیگر بر سر این مسئله اختلاف دارند.

این منبع آگاه افزود: «مک‌گورک در دیدارهایش در اربیل از احزاب اهل سنت خواسته یا هرچه سریعتر بر سر نامزد پیشنهادی برای تصدی پست ریاست پارلمان توافق کنند یا دست‌کم این موضوع را به پس از معرفی نامزدهای نخست وزیری موکول کنند. اما رهبران اهل سنت خواستار فرصت جدیدی برای مذاکرات شده‌اند.»

بنا بر این گزارش، «محمد الکربولی» رئیس فراکسیون «الحل»، به صراحت به ائتلاف صدر و حکیم اعلام کرده است که در صورت موافقت آنها با نامزدی «محمد الحلبوسی» برای تصدی ریاست پارلمان، با آنها هم‌پیمان خواهد شد.

احزاب سنی و کُردی منتظرند که ابتدا طرف‌های شیعی، تکلیف فراکسیون اکثریت را روشن سازند و سپس به مذاکره با آنها بپردازند، اما صف‌بندی‌های جدید گروه‌های سیاسی شیعی موجب شده که آنها برای تشکیل فراکسیون اکثریت، به همپیمانی با اهل سنت و کردها بیش از پیش، نیاز داشته باشند.

پیش از این، منابع آگاه سیاسی در عراق از دخالت‌های مک گورک در پرونده تشکیل دولت جدید عراق و دامن زدن به اختلافات میان گروه‌های سیاسی شیعی در این کشور خبر داده بودند و اعلام کرده‌ بودند که گروه‌های سیاسی شیعی از دخالت‌های او و تحمیل دیدگاه‌هایش بر آنها و تغییر نقشش از امنیتی و نظامی به سیاسی ناراضی هستند.

این منابع اعلام کردند که مک‌گورک تلاش می‌کند تا «فتنه‌ای شیعی-شیعی» در عرصه سیاسی عراق ایجاد کند و به رهبران فراکسیون‌های سیاسی پیروز در انتخابات ابلاغ کرده که تنها گزینه واشنگتن برای نخست‌وزیری، «حیدر العبادی» است و حتی تهدید کرده است که در صورتی که مانع نخست‌وزیری مجدد العبادی شوند، دولت موسوم به نجات ملی در عراق به ریاست وی تشکیل دهد.

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول