اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

عراق، با اعزام هیئتی به واشنگتن خواستار معافیت از تحریم‌های ضدایرانی می‌شود

مقام‌های عراقی قرار است هیئتی را برای رایزنی درباره معافیت از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، عازم واشنگتن کنند.

عراق، با اعزام هیئتی به واشنگتن خواستار معافیت از تحریم‌های ضدایرانی می‌شود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مقام‌های دولت و بانک مرکزی عراق روز دوشنبه گفته‌اند با توجه به پیوندهای ریشه‌دار میان اقتصاد ایران و عراق، قصد دارند با اعزام هیئتی به واشنگتن در روزهای آینده خواستار معافیت از تحریم‌های ضدایرانی کاخ سفید شوند. 

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۵ مردادماه فرمانی را برای اجرایی شدن اولین بسته تحریم‌ها علیه ایران، پس از خروج از توافق هسته‌ای برجام امضا کرد. دومین بسته تحریم‌ها قرار است از ۴ نوامبر (۱۳ آبان‌ماه) اجرایی شوند. 

ترامپ در یک پیام توئیتری، کشورهایی که علی‌رغم تحریم‌های آمریکا  به تجارت با ایران ادامه دهند را تهدید کرده در صورت تجارت با ایران، با آمریکا تجارت نخواهند کرد.

این تهدید و سایر فشارهای آمریکا، عراق را که برای تأمین برخی کالاهای مهم به ایران وابسته است در شرایط دشواری قرار داده است. 

خبرگزاری رویترز نوشته درخواست جدید عراق برای معافیت از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، تغییر مهمی در موضع‌گیری‌های «حیدر العبادی»، نخست‌وزیر عراق محسوب می‌شود. 

او در نخستین اظهاراتش گفت که عراق «با اکراه» به تمامی تحریم‌ها علیه ایران پایبند خواهد بود، اما بعد از شدت گرفتن فشارهای داخلی از این سخنانش عقب‌نشینی کرد و گفت که عراق تنها به تحریم‌ها در مبادلات تجاری با ایران پایبند است. 

یک مقام عراقی به رویترز گفت هیئتی از بغداد راهی واشنگتن خواهد شد تا درخواست خود برای برخورداری از معافیت‌های تحریمی را به مقام‌ها در واشنگتن اعلام کند. وی درباره زمان انجام این سفر اظهارنظر کرد.

یک مقام بانک مرکزی عراق گفت: «دولت عراق قصد دارد درخواست معافیت‌های تحریمی کند. این اتفاق به زودی رخ خواهد داد.»

یک مقام در وزارت خارجه آمریکا گفته که این کشور در حال رایزنی سیاست‌های خود در قبال ایران با شریکانش در سراسر دنیا است. 

او گفت: «ما این پیام را به کشورهای سراسر دنیا اعلام کرده‌ایم که ایالات متحده متعهد به اجرای تمامی تحریم‌ها است.»

مقام آمریکایی اضافه کرد: «عراق، کشور دوست و شریک مهم آمریکا است و ما متعهد به ضمانت ثبات و رفاه عراق هستیم.»

نگرانی مقام‌های عراقی این است که اجرای تمامی تحریم‌ها باعث کمبود مواد اساسی در این کشور شود. این ممکن است به آشفتگی سیاسی در عراق، در یک برهه زمانی حساس در این کشور منجر شود.

مقام‌های عراقی می‌گویند از وزارتخانه‌های مختلف خواسته شده فهرستی از کالاهای وارداتی از عراق که برای اقتصاد عراق حیاتی هستند تهیه کند. بغداد خواستار معافیت آن کالاها از تحریم‌ها خواهد شد.

حیدرالعبادی گفته که عراق به تحریم‌های آمریکا در زمینه مبادلات دلاری با ایران پایبند خواهد ماند. این به معنی آن است که بانک‌های عراقی و دولت این کشور قادر به پرداخت بدهی‌های خود به ایران با دلار نخواهد بود. 

بانک مرکزی عراق چند هفته پیش به بانک‌های خصوصی این کشور هشدار داد به تحریم‌های آمریکا در زمینه مبادلات دلاری پایبند باشند. 

یک مقام دیگر بانک مرکزی عراق گفت: «ما از موضع کشورهای اتحادیه اروپا در قبال تحرمی‌های آمریکا علیه ایران استقبال می‌کنیم. آنها به مبادلات دلاری با ایران با یورو ادامه می‌دهند. چرا ما این کار را انجام ندهیم؟»

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول