به گزارش خبرنگار علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، سال گذشته مصوبه شورای عالی اداری درباره ممنوعیت پذیرش دانشجو از سوی موسسات پژوهشی و مراکز مجری آموزشهای علمیکاربردی وابسته به دستگاههای اجرایی در تمام مقاطع تحصیلی ابلاغ شد و وزارت علوم نیز در راستای این مصوبه حذف این مراکز را آغاز کرد.
براین اساس، وزارت علوم باعملیاتی کردن مصوبه شورای عالی اداری درباره مراکز آموزش عالی وابسته به دستگاههای اجرایی حدود 650 مورد از تعداد مراکز آموزش عالی را کاهش داد.
یکپارچهسازی آییننامههای آموزشی در مقاطع مختلف تحصیلی با رویکرد واگذاری اختیارات به دانشگاهها و ترمیم و تقویت ستاد آمایش آموزش عالی به منظور تحقق مفاد طرح آمایش مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی از دیگر برنامههایی است که وزارت علوم در راستای اجرایی کردن مصوبات نهادهای بالادستی انجام داده است.
همچنین تعریف و تعیین استاندارد کمی و کیفی مؤسسات آموزش عالی و تفکیک مؤسسات توسعه یافته از مؤسسات در حال توسعه، تهیه دستورالعمل تدوین برنامه پنج ساله راهبردی مؤسسات در حال توسعه با رویکرد مأموریتگرایی، بررسی و تصویب برنامه راهبردی مؤسسات در حال توسعه در ستاد آمایش آموزش عالی کشور و ابلاغ به آنها، بازتعریف و تقویت شورای گسترش آموزش عالی از طریق ایجاد همافزایی با شورای عالی برنامه ریزی درسی را میتوان از دیگر فعالیتهای آموزشی اخیر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برشمرد.
از دیگر اقدامات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حوزه آموزش، ترمیم و ارتقای سطح اثربخشی کارگروههای تخصصی در تمام حوزههای علمی، با حضور بیش از 600 نفر از متخصصان نامدار کشور است و اقداماتی مانند تدوین طرح مهارتافزایی و ارتقای توان اشتغال پذیری دانشجویان با تمرکز بر مقطع کارشناسی و ابلاغ قریب الوقوع، تقویت و تعامل بسیار مؤثر روابط درون ستادی بین حوزههای مختلف خاصه آموزش، پژوهش و فناوری، ایجاد رابطه هدفمند بین ارکان سیاستگذار وزارت عتف با بخش تصمیم ساز سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی و تدوین طرح دستیاری آموزشی و پژوهشی و فراهم نمودن سازوکار حمایتی از آن برای ارتقای سطح توانمندی اساتید از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام شده است.
گسترش عرصه تفویض اختیار به دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور خاصه موارد برتر در نظام سطح بندی، تهیه طرح متوازن سازی دورههای تحصیلات تکمیلی با اولویت مقاطع دکتری به منظور مهار بی رویه رشد کمی، کنترل جدی و مؤثر عملکرد مراکز آموزش عالی متناسب با مأموریت محوری دستگاه مصوب ستاد آمایش، ارتقاء سطح تعامل با شورای تحول علوم انسانی با هدف دستیابی به نتایج مطلوبتر، متناسب با نیاز جامعه علمی از دیگر فعالیتهای آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به شمار میرود.
انتهای پیام/