اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

وزیر خارجه ترکیه:

گفتمان تهدید و تحمیل آمریکا مسائل را به بن‌بست سیاسی می‌کشاند

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه واشنگتن تمایلی به حل اختلافات با آنکارا ندارد، گفت رویکرد تهدید و تحمیل در دولت ترامپ، فقط باعث بن‌بست سیاسی می‌شود.

گفتمان تهدید و تحمیل آمریکا مسائل را به بن‌بست سیاسی می‌کشاند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه با انتقاد مجدد از تصمیم آمریکا برای اعمال تحریم علیه این کشور، گفت که گفتمان تهدید فقط دو طرف را به بن‌بست سیاسی می‌کشاند.

چاووش‌اوغلو طی سخنانی در کنفرانس خبری مشترک با «ایویکا داچیچ» همتای صربستانی خود در استان آنتالیا، گفت: «ما از دیپلماسی استفاده کردیم. ما توصیه‌هایی برای رسیدن به راهکار داشتیم. ولی آمریکا از گفتمان تهدید و مفهوم تحمیل و جبر استفاده کرد».

به نوشته روزنامه «دیلی صاباح» وی ضمن بیان اینکه با رویکرد فعلی آمریکا نمی‌توان مشکلات بین آنکارا و واشنگتن را حل کرد، افزود: «هر مشکلی را می‌توان حل کرد اما نه با گفتمان تهدید و تحمیل. اما دولت آمریکا فقط با نگرانی‌های سیاسی خود عمل کرده و می‌خواهد از آن برای مصرف داخلی و زمان انتخابات میان‌دوره (کنگره) بهره ببرد».

وزیر خارجه ترکیه با تاکید بر لزوم احترام گذاشتن آمریکا به تصمیمات و استقلال دستگاه قضایی این کشور، تصریح کرد: «اظهارات متناقضی از واشنگتن شنیده می‌شود که نشان دهنده آشوب در دولت ترامپ است».

چاووش‌اوغلو با اشاره به تصمیم ترامپ برای امضای طرح کنگره آمریکا برای تعلیق فروش جنگنده‌های F-35 به ترکیه، گفت آمریکا نمی‌تواند به صورت یک‌جانبه این توافق را لغو کند.

ایالات متحده چهارشنبه 10 مرداد «عبدالحمید گل» وزیر دادگستری و «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه را به بهانه نقش‌آفرینی در بازداشت «اندرو برانسون» کشیش آمریکایی تحریم کرد. (+) درپی این اختلافات و تحریم‌های آمریکا بود که ارزش واحد پول ترکیه در برابر دلار آمریکا در سرازیری قرار گرفت.

طی هفته‌های اخیر ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا دستخوش کاهش نسبی شده است تا جایی که ادروغان از مردم ترکیه خواسته دلار، یورو و طلاهای خود را به لیر تبدیل کنند تا دست دولت برای مقابله با بحران بازتر باشد. هم‌اکنون هر 6 لیر ترکیه معادل با یک دلار آمریکا است.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه نیز روز سه‌شنبه 23 مرداد، با بیان اینکه آمریکا از اقتصاد به عنوان یک سلاح استفاده می‌کند، گفت که تولیدات و تجهیزات الکترونیکی آمریکا را تحریم خواهند کرد. (جزئیات بیشتر)

روابط ترکیه با آمریکا طی سال‌های اخیر به خاطر مسائلی مانند حمایت نظامی واشنگتن از شبه‌نظامیان کُرد سوری، عدم استرداد فتح‌الله گولن (واعظ و اپوزیسیون آمریکانشین)، تهدید به تحریم به خاطر خرید سامانه‌های پدافند موشکی S-400 از روسیه و همچنین بازداشت برانسون، متشنج شده است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول