اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تحت فشار ترکیه

شوراهای هیئة التحریر الشام در جنوب ادلب منحل شد

گروه تروریستی تحریر الشام تحت فشار ترکیه شوراهای مشورتی وابسته به خود را در جنوب استان ادلب منحل کرده و اداره برخی مناطق جنوب استان را به شوراهای محلی بازگرداند.

شوراهای هیئة التحریر الشام در جنوب ادلب منحل شد

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، گروه تروریستی «هیئة تحریر الشام» (هتش) در سوریه حکمی صادر کرد که به موجب آن همه شوراهای مشورتی هتش در شهرها، شهرک‌ها و روستاهای ریف شمالی حماه و جنوب ادلب که تحت سلطه این گروه است، منحل شود و «ابورضوان الخطابی» از سرکرده‌های خود را مامور اجرای این حکم کرد.

به گزارش وبگاه خبری معارض «المدن» در سوریه، هیئة تحریر الشام گفته، تصمیم خود را به دلیل تعارض در کار شوراهای مشورتی با شوراهای محلی در شهرک‌های این منطقه گرفته و آن را ضروری خوانده است.

در این حکم ادعا شده که شوراهای محلی تنها قدرت و نماینده قانونی مردم هستند و بر اساس این حکم فرمان داده شده همه مهرهای متعلق به شوراها جمع آوری و به شوراهای محلی تحویل داده شود تا آنها امور منطقه را اداره کنند.

شوراهای مشورتی هتش در جنوب ادلب ظرف چند روز گذشته کار خود را به حال تعلیق درآورده و برخی هم در خان شیخون، الهبیط، مورک و التح کاملا منحل شده و قبل از صدور حکم این گروه دست از کار کشیدند.

کار شوراهای مشورتی هیئة تحریر الشام مانعی در مسیر کار شوراهای محلی بوده و غالبا اعضای شوراهای محلی بر اساس وفاداری و نزدیکی آنها به شورای مشورتی انتخاب می‌شدند  که به بسیاری از شهرها و شهرک هایی که شوراهای مشورتی در آنجا حکومت می‌کنند، آسیب زده است  به این دلیل که جمعیت‌ها و نهادهای حامی مالی پروژه های خدمات رسانی در بسیاری از اوقات  مخالف همکاری در سایه تسلط فعلی شوراهای مشورتی هیئت تحریر الشام و غیبت نقش شوراهای محلی بودند.

شوراهای مشورتی بیشتر منابع و حوزه‌های خدمات رسانی را در شهرها و شهرک های تحت سلطه خود در اختیار دارند و حل مشاجرات و اختلافات داخلی هم برعهده آنهاست، هتش هم از آن برای اعمال سلطه و توسعه نفوذ خود در منطقه استفاده کرده است، آن هم از این طریق که  طرفدارانش را در نهادهای اصلی مدنی و انسانی می گماشت.

یک مقام نظامی معارض در سوریه در گفت‌وگو با وبگاه «المدن» لبنان، تصمیم انحلال شوراهای مشورتی هیات تحریر الشام را تحت فشار ترکیه و مردم مناطق جنوب ادلب دانست و گفت که این منطقه در معرض حملات توپخانه‌ای و موشکی بی‌وقفه نیروهای دولتی سوریه قرار دارد که می‌گویند تجمع‌های جبهه النصره را هدف می‌گیرند و هزاران نفر از نیروهای دولت سوریه طی دو هفته گذشته در نزدیکی خطوط تماس در شمال حماه مستقر شده‌اند.

وی افزود: این تصمیم احتمالا برای دیگر مناطق تحت سلطه شوراهای مشورتی هیئت تحریر الشام در ریف جنوبی حلب و ریف ادلب هم گرفته شود که تلاشی دیرهنگام برای جلب حمایت افکار عمومی است آن هم از طریق خروج از  اداره‌های بومی به نفع شوراهای محلی و هیات ها و نهاهای محلی، اما در واقع نتیجه طبیعی فشارهایی که است که به گروه هیات تحریر الشام وارد شده با اینکه تا حد توان تلاش می‌کند در راستای حفظ بقای خود آنها را دور بزند.

انتهای پیام/ص
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول