اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

موفقیت محققان دانشگاه شریف در نصب لاینر فلزی «شفت فشار قائم» در سریلانکا

محققان دانشگاه صنعتی شریف موفق به نصب لاینر فلزی شفت فشار قائم در نیروگاه «اوما اویا» در سریلانکا با سیستم رباتیکی ابتکاری شدند.

موفقیت محققان دانشگاه شریف در نصب لاینر فلزی «شفت فشار قائم» در سریلانکا

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، با نصب آخرین قطعه آبراهه قائم نیروگاه اوما اویا در سریلانکا، عملا کار شافت فشار ۶۲۰ متری این نیروگاه با روشی کاملا نوین برای اولین بار در جهان و در زمانی کمتر از یک چهارم روشهای رایج با موفقیت به پایان رسید.

مجموعه رباتیکی این پروژه که از بخش های کلیدی و بسیار موثر این طرح محسوب می‌شود، به طور کامل در ایران طراحی و ساخته و به کشور سریلانکا ارسال شد.

این مجموعه ماشین آلات با انتقال لوله‌های پوشش فلزی ، نفرات و تجهیزات، امکان انجام عملیات نصب لاینرهای فلزی شافت‌های قائم نیروگاهها را به صورت ایمن و با سرعت بالا فراهم آورد. فرآیند لوله‌گذاری برای لوله های با قطر 2.2 متر، طول ۹ متر، و وزن حدود 25 تن طراحی گردید. این ربات ها که یک مجموعه ۶ عضوی را تشکیل می‌دهند، قادرند لوله‌ها را در تونل‌های عمودی به عمق 650 متر به صورت دقیقاً هم‌راستا کنند تا عملیات جوشکاری صورت پذیرد. این مجموعه در زمانی کمتر از یک چهارم زمان برای روشهای معمول این کار را انجام داده که در نوع خود بی نظیر است.

به گفته دورعلی استاد دانشکده مهندسی مکانیک و سرپرست این طرح، مجموعه رباتیکی قادر است با تغییراتی در کاربردهای مشابه مورد استفاده قرار گرفته و روش ابتکاری به کار گرفته شده در سایر پروژه‌های نیروگاهی جایگزین روشهای معمول شود، شرکت فراب پیمانکار ساخت نیروگاه است و این پروژه به عنوان بخشی از پروژه ساخت نیروگاه به مجموعه ما محول شده بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول