اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

جمعی از هنرمندان و مدیران تئاتر:

خالق لحظه‌های ناب بازیگری بر قله این هنر خواهد ماند

جمعی از مدیران و اصحاب تئاتر امروز مراتب تأسف خود را در پی درگذشت استاد عزت‌الله انتظامی بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون در قالب پیام‌هایی منتشر کردند.

خالق لحظه‌های ناب بازیگری بر قله این هنر خواهد ماند

به گزارش خبرنگار تئاتر فارس،‌ جمعی از مدیران و اصحاب تئاتر امروز مراتب تأسف خود را در پی درگذشت استاد عزت‌الله انتظامی بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون در قالب پیام‌هایی منتشر کردند.

شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی در یادداشتی نوشت: «با تسلیت آغاز می‌کنم و از فقدان مردی خبر می‌دهم که هنرهای نمایشی ایران زمین مدیون اوست.

چه آن زمان که نوجوانی خود را وقف پیش‌پرده‌خوانی‌های لاله‌زار می‌کند چه آن زمان که با آغاز تئاتر نوین، از لاله‌زار به سعدی کوچ می‌کند و چه هنگام شکل‌گیری جریان تله‌تئاتر در تلویزیون ایران که از ابتدا یگانه‌ترین یار آن می‌شود؛ یا حتی دیرگاهی که از شکوه صحنه‌ها کمی دور می‌شود و از دیگر سو  عزت سینمای ایران گردن به جلال می‌افرازد، عشق به تئاتر، صحنه و هرآن‌چه در آن حوالی بر او گذشته و می‌گذرد، هرگز از لوح وجودش حتی ذره‌ای کمرنگ نمی‌شود.

باری هنر نمایش گوهر شب‌افروزی را از دست داده که تاریخ تئاتر نوین با نام او گره خورده است و چه کس می‌تواند انکار کند مسیر شکوفایی، به اوج رسیدن و در اوج ماندن او طی هفت دهه، یگانه بوده و هیچ کم نداشته است؛ اما چه می‌شود کرد که بازماندگان را همواره ضایعه فقدان مسافر دردناک‌تر است تا شخص مسافر. تردیدی نیست نه تنها تئاتر بلکه حیطه وسیع هرآنچه ذیل هنرهای دراماتیک و نمایشی جایگاه می‌یابد، با کوچ عزت‌الله انتظامی خلاء عظیمی را می‌چشد و لمس می‌کند خصوصن در عرصه ی بازیگری که جراحتش را دشوار التیامی و مرحمی یافت می‌شود.

 این خلاء دردناک را از عمق وجود به خانواده هنرمند عزت‌الله انتظامی و همزمان به‌ خانواده بزرگ هنرهای نمایشی ایران تسلیت می‌گوییم.»

سعید اسدی مدیر مجموعه تئاتر شهر در پی درگذشت زنده یاد عزت الله انتظامی چنین نوشت:  «هنر ساخته‌ آدمی است و سازندگان راستین هنر خود را با آن در برابر زوال ، مرگ و فراموشی ایمن می‌کنند. تن هنرمند در آنچه که مرگش می‌خوانند آرام می‌گیرد اما، روح او با شمایل زیبای زندگی در خیال و خاطره و فرهنگ مردم جاری می‌ماند.

در گذشت آقای عزت الله انتظامی برای ما ناگوار است، چرا که دیگر آن نوعِ نگاه و زنگِ صدا و حضور دلنشینش‌ را بار دیگر بر صحنه تئاتر تجربه نخواهیم کرد، اما بر آنچه که از خود برای افتخار تئاتر ایران به جای گذاشته می‌بالیم و به نام بزرگ او و هنرش به خود و همه‌ دوست‌دارانش تسلی می‌دهیم.

مجموعه تئاتر شهر به خانواده گرامی استاد انتظامی و جامعه تئاتر کشور این رخداد تلخ را تسلیت می‌گوید و برای روان بزرگ ایشان آمرزش و آرامش ابدی آرزو می‌کند.»

*نمی‌توانم در چند جمله حق مطلب را ادا کنم

همچنین مجید رجبی‌معمار، مدیر عامل خانه هنرمندان ایران و رئیس تماشاخانه ایرانشهر و شورای عالی خانه هنرمندان ایران درگذشت عزت‌الله انتظامی را تسلیت گفتند.

متن این پیام به شرح زیر است: آقای بازیگر معروف بود، همان که با چشم‌های نابش زل می‌زد توی دوربین و چنان حرف می‌زد که کلماتش در ذهن مخاطبان حک می‌شد. هنوز مش حسن فیلم گاو، ناصرالدین شاه فیلم کمال الملک، حسین قلی‌خان فیلم حاجی واشنگتن و... جلوی چشم مخاطبان است و کلماتش در گوش همه زنگ می‌زند. او در کنار کارگردانان بزرگی هم‌چون زنده‌یاد علی حاتمی، داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی و... ماندگارترین آثار سینمایی ایران را خلق کردند.

خانه‌ هنرمندان ایران نیز در طی این سال‌ها همیشه مورد الطاف استاد بوده است. مجسمه‌ استاد، دوستداران تئاتر را به سالن تئاتری که به نام ایشان مزین است، راهنمایی می‌کند. چند سال پیش استاد در مورد زنده‌یاد علی حاتمی گفته بودند: «نمی‌توانم تنها یک یا چند جمله در بیان شخصیت علی حاتمی بگویم، باید ساعت‌ها در مورد حاتمی صحبت کرد تا بتوان حق مطلب را ادا کرد». حال که استاد از میان ما به سفر رفته، من هم نمی‌توانم در چند جمله، حق مطلب را در مورد ایشان بیان کنم. تنها به تسلیتی بسنده می‌کنم، و جمله‌ ماندگار خودش در فیلم حاجی واشنگتن را تکرار می‌کنم: «آیین چراغ خاموشی نیست». نور راهنمای آقای بازیگر، تا سال‌ها بر سینمای ایران تابان است.

اعضای شورای عالی خانه هنرمندان ایران نیز در پیامی درگذشت استاد عزت‌الله انتظامی را تسلیت گفتند، در متن این پیام آمده است: خبر درگذشت آقای بازیگر، کوتاه اما غم‌انگیز و دردناک بود. تاریخ سینما و تئاتر ایران را نمی‌توان بدون ذکر نام استاد عزت‌الله انتظامی به رشته تحریر درآورد. استاد انتظامی با نقش‌آفرینی در صحنه تئاتر و ایفای نقش در برجسته‌ترین آثار سینمایی و تلویزیونی برای همیشه در اذهان مردم ایران جاویدان خواهد ماند.

استاد انتظامی در کنار خلاقیت و توانایی هنری که به‌کرات در صحنه هنرهای نمایشی برای همگان ثابت شد، انسانی شریف و دوست‌داشتنی بود که همواره می‌کوشید نسل جوان را به امید و تلاش برای بهبود هنر این سرزمین تشویق کند. انتظامی در مقام یک هنرمند مردمی با بیش از نیم قرن فعالیت هنری، کارنامه درخشانی از خود به جا گذاشت که با درگذشت او این کارنامه به فراموشی سپرده نخواهد شد.

لازم می‌دانیم درگذشت این هنرمند عزیز را به خانواده محترم ایشان و جامعه هنری تسلیت عرض نماییم و از خداوند متعال برای آن مرحوم روحی شاد و آرام طلب داریم.

کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری همچنین طی پیامی نوشت: «کلُّ مَنْ عَلیها فَان وَ یبقَی وَجْهُ رَبَّک ذوالجلالِ والاکرامِ/ (هرکه روی زمین است دستخوش مرگ و فناست و خدای باجلال و عظمت باقی می‌ماند/ آیات 26 و 27 سوره الرحمن).
در غم از دست دادن عزیزان، به سوگ نشستن، صبری می‌خواهد عظیم؛ حال آنکه آن عزیز، بزرگ‌مردی چون استاد عزت‌الله انتظامی از مفاخر هنری کشورمان باشد، این غم را افزون می‌کند و نه تنها نزدیکان و جامعه‌ هنری را، بلکه تمام مردم ایران را متأثر و اندوهگین می‌نماید. ایشان سالیان بسیار در کسوت استادی، شاگردان بسیاری را تربیت کردند و استعدادهای شگرفی از دل آثار و آموزه‌هایشان پا در عرصه هنر نهادند. امروز شاید او از میان ما رفته باشد، اما آثار و برکات حضور او در عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون تا همیشه باقی خواهد ماند.
به نمایندگی از مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی، درگذشت استاد عزت‌الله انتظامی، بزرگ و فرهیخته‌ تئاتر و سینما، را به خانواده‌ محترم آن مرحوم، جامعه‌ هنری و مردم شریف ایران تسلیت گفته و از خداوند متعال برای آن عزیز تازه‌ درگذشته، روحی آرام و غفران و رحمت الهی خواستارم. کوروش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری»

مریم کاظمی بازیگر و کارگردان توانمند تئاتر و دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان نیز در پیامی نوشت: «عزت الله انتظامی بی شک هنرمندی به تمام و خالق لحظه‌های ناب بازیگری ، بر قله این هنر همواره می درخشد.

سفر ابدی آقای بازیگر اندوهی بزرگ برای هنرمندان عرصه بازیگری و خانواده تئاتر است. به نمایندگی از سوی تمامی همکارانم در دبیرخانه بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان ، درگذشت این هنرمند را تسلیت گفته، برای قلب مهربانش آرامش ، برای روح بزرگش آمرزش و برای خانواده ایشان صبر آرزو دارم.»

برخی از هنرمندان و پیشکسوتان هنری از جمله محمدعلی کشاورز ، شهرام گیل آبادی، آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، اسماعیل خلج و ... در فضای مجازی با درگذشت عزت الله انتظامی همدردی کردند.

همچنین انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس با صدور پیامی درگذشت استاد نامدار تئاتر سینما و تلویزیون کشور را تسلیت گفت و در این پیام آمد: خبرسخت و جانکاه بود، عزت الله انتظامی در گذشت. او که هماره به عنوان آقای بازیگر حضورش در هرفیلم ، سریال و تئاتری باعث اعتبار اثر و خلق اثری ماندگار می‌شد اینک در جوار رحمت الهی آرمیده است...

خاطره مانا و همیشه جاویدان هنرنمایی‌های استاد انتظامی در سینما و تئاتر این مرزو بوم و خلق آثار به یادماندنی بسیاری همچون «گاو»، «اجاره‌نشین‌ها»، «حاجی‌واشنگتن»، «خانه عنکبوت»، «شیر سنگی»، «هامون»، «روز فرشته»، «روز واقعه»، «روسری آبی» و «دیوانه‌ای از قفس پرید» و... بی شک در خاطر و اذهان نسل های بسیاری ثبت خواهد شد.

حوزه هنری انقلاب اسلامی نیز درگذشت «عزت‌الله انتظامی» و «سید ضیاءالدین دری» را به جامعه هنری کشور به خصوص اهالی تئاتر، سینما و تلویزیون کشور و خانواده محترم «انتظامی»و «دری» تسلیت گفت و در پیام تسلیت خود چنین نوشت: «عزت‌الله انتظامی» هنرمندی تکرار نشدنی در بازیگری بود. آنچنان که وی را «آقای بازیگر» می‌نامیدند. وی سال‌ها با بازیگری در تئاتر، سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی به یادماندنی در تاریخ هنرهای نمایشی و رسانه صوتی ـ تصویری ایران کارنامه ویژه‌ای را برای خود رغم زد. «انتظامی» را می‌توان هنرمندی انقلابی و به دور از حاشیه‌های مرسوم برخی از جامعه هنری امروز ایران دانست.

وی همچنان‌که روی صحنه بازیگری خارق‌العاده بود، در امور اجرایی جشنوره‌های تئاتر و سینما حضوری موثر و دوست‌داشتنی داشت. از میان فعالیت‌های مذکور می‌توان به داوری چند دوره جشنواره تئاتر ماه در حوزه هنری انقلاب اسلامی نام برد. جشنوارهای تئاتر ماه که انتظامی در آن داوری می‌کرد، رنگ و بویی دیگر داشت و مایه فخر هنرمندانی بود که در مقابل این استاد بزرگ تئاتر هنرنمایی و یا شاگردی می‌کنند.
عکس‌های خبری اختتامیه نهمین جشنواره سراسری تئاتر ماه گواه این موضوع است. چرا که در مرور این عکس‌ها با تعظیم‌ها و دست‌بوسی‌هایی هنرمندان جوانی که با چشمانی اشک‌آلود جوایز و لوح تقدیر‌های این دوره از جشنواره را از دستان «انتظامی» تحویل می‌گرفتند روبرو می‌شویم.
همچنین «سید ضیاءالدین دری» نیز که با کارگردانی سریال‌های پر بیننده و جذاب «کیف انگلیسی» و «کلاه پهلوی» روحیه تماماً انقلابی خود را به نمایش می‌گذاشت همانند «انتظامی» روز گذشته یکی دیگر از رویدادهای تلخ را برای اهالی هنر و عموم مردم ایران در تاریخ ثبت کرد.

*هم دانشکده‌اى منحصر به فرد من

مرضیه برومند دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک نیر در یادداشتی نوشت: «سال ١٣٤٨ که در رشته هنرهاى نمایشى، دانشکده هنرهاى زیبا قبول شدم، تصورش را هم نمی‌کردم که با یکى از اسطوره‌هاى تئاتر آن دوران هم‌دانشکده شوم و او را از نزدیک ببینم.

آن زمان من هجده ساله بودم و آقاى انتظامى چهل و شش هفت ساله.گاه‌گدارى ایشان را در بوفه یا حیاط دانشکده می‌دیدم ولى جرات نمی‌کردم نزدیک‌شان شوم چرا که ایشان از نظر من آن وقت‌ها یک آدم جا افتاده و جدى بود و امکان نداشت به من امکان هم‌کلام شدن بدهد اما خیلى زودتر از آنچه فکر می‌کردم، به این اسطوره دست‌نیافتنى نزدیک شدم و ارتباط دوستانه بین‌مان برقرار شد چرا که ایشان شخصیت شوخ و طنازى داشت و از درون جوان بود و حتى در کهنسالى شوخ‌طبعى و نشاط جوانانه‌اش را از دست نداد.

و امروز ، در آستانه برگزارى هفدهمین جشنواره نمایش عروسکى، که دبیرش هستم ، تجربه تلخ دوره شانزدهم و درگذشت داوود رشیدى عزیزم در میانه برگزارى جشنواره برایم تکرار شد.

حالا می‌خواهم همان‌گونه که از روح بلند داوود رشیدى عزیزم براى ادامه برگزارى جشنواره گذشته اجازه گرفتم، از روان پاک استاد عزت‌الله انتظامى نیز کسب اجازه کنم تا جشنواره روند عادی‌اش را در خدمت به تئاتر و مردم طى کند. خانواده نمایشگران عروسکى درگذشت استاد انتظامى را به همه مردم ایران تسلیت می‌گوید.»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول