اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

خبرگزاری دولتی ترکمنستان:

تصویب کنوانسیون حقوقی دریای خزر امکان احداث خط «ترانس خزر» را افزایش می‌دهد

سایت خبری دولت ترکمنستان در مطلب تحلیلی با اشاره به تصویب کنوانسیون حقوقی دریای خزر پس از 20 سال مذاکره بین کشورهای مذکور، این اقدام را گام مهمی در جهت ساخت خط لوله ترانس خزر عنوان کرد.

تصویب کنوانسیون حقوقی دریای خزر امکان احداث خط «ترانس خزر» را افزایش می‌دهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، سایت خبری دولت ترکمنستان در مطلب تحلیلی خود تصویب کنوانسیون حقوقی دریای خزر را گام مهمی در بخش ساخت خط لوله ترانس خزر دانست.

در این مطلب آمده است: تصویب کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای «خزر» گامی تاریخی به سمت امنیت انرژی در جهان است.

هفته گذشته پس از 20 سال مذاکره کشورهای همسایه دریای خزر از جمله آذربایجان، ترکمنستان، قزاقستان، روسیه و ایران در شهر «آکتائو» کنوانسیون حقوقی این دریا به امضا رسید.

کشورهای منطقه در فرایند هماهنگی متن توافقنامه را تنظیم کردند و این عامل از آمادگی این کشورها برای حل مسائل موجود خبر می‌دهد.

بر اساس این کنوانسیون حریم دریایی و مناطق ماهیگیری تعیین شدند.

همچنین این کنوانسیون امکانات جدیدی در بخش ساخت خطوط لوله در بستر دریای خزر را ایجاد می‌کند و تنها شرط این پروژه‌ها مطابقت با استانداردهای اکولوژیکی بین‌المللی است.

در متن توافقنامه آماده است که کشورها اجازه ساخت خطوط انتقال گاز به طور دوجانبه، سه جانبه و غیره را دارند و چنین شرایطی فرصت‌های قابل توجهی برای خط لوله ترانس خزر فراهم می‌کند.

خطوط انتقال انرژی «عشق آباد» و «باکو» را با بازارهای اروپای غربی متصل می‌کند.

اینگونه پروژه‌ها در چارچوب مذاکرات دوجانبه کشورهای داوطلب هماهنگ می‌شود و دیگر کشورهای خزر تنها حق نظارت بر بخش اکولوژیکی پروژه‌ها را دارند.

کنوانسیون حقوقی دریای خزر گام بسیار مهمی در فرایند تأمین امنیت انرژی جهان است و همه مسائل آتی بر اساس این سند حل می‌شوند.

گفت‌وگوهای مقامات شرکت‌های انرژی آذربایجان، ترکمنستان و اتحادیه اروپا از سال 2011 ادامه می‌یابد که با استفاده از خط لوله ترانس خزر گاز ترکمن‌ها مستقیما به اروپا صادر می‌شود.

در ماه می سال 2015 وزرای انرژی آذربایجان، ترکیه، ترکمنستان و اتحادیه اروپا در شهر عشق آباد توافقنامه مربوط به مسائل انرژی را امضا کردند و «بروکسل» این پروژه را به عنوان یکی از اهداف استراتژیکی خود می‌داند.

دولت ترکمنستان نیز قصد صادرات بیش از 40 میلیارد متر مربع گاز در سال را دارد.

علاوه بر این دولت آذربایجان برای ارائه قلمروی خود برای ساخت لوله ابراز آمادگی کرده است.      

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول