اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  صنفی فرهنگی

غفاری :

دانشگاه و دانشگاهیان مسئول و پیشرو توسعه کشور/ باید نسبت به بحران‌های موجود ایفای نقش داشته باشیم

معاون وزیر علوم گفت: معضلات محیط زیستی، بحران‌های اقتصادی، کاهش اعتماد عمومی به نهادهای تک صدایی، پیدایش رویکردها و خواست‌هایی نو امروز دانشگاه را با رسالتی بزرگ مواجه کرده است و در صورت بی توجهی به آن نقش خود را به عنوان نهادی پیشرو از دست خواهیم داد.

دانشگاه و دانشگاهیان مسئول و پیشرو توسعه کشور/ باید نسبت به بحران‌های موجود ایفای نقش داشته باشیم

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از وزارت علوم؛ پنجمین نشست از سلسله نشست‌های مسئولیت اجتماعی دانشگاه، با حضور مرتضی هاشمی محقق پسا دکتری جامعه شناسی دانشگاه ادینبورا و استاد دانشگاه کاونتری، برگزار شد.

در ابتدای نشست غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و دبیر شبکه ملی جامعه و دانشگاه ضمن تاکید بر ضرورت همراهی و همگامی دانشگاه امروز با شرایط اجتماعی، دانشگاه و دانشگاهیان را مسئول و پیشرو در توسعه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دانسته و این توسعه را در گروه پیوند حقیقی و پایدار سه نهاد مؤثر دولت، دانشگاه و اجتماع دانست.
غفاری افزود: معضلات محیط زیستی، بحران‌های اقتصادی، کاهش اعتماد عمومی به نهادهای تک صدایی، پیدایش رویکردها و خواست‌هایی نو امروز دانشگاه را با رسالتی بزرگ مواجه کرده است، چنان که در صورت بی توجهی به آن نقش خود را به عنوان نهادی پیشرو از دست خواهد داد، و آن رسالت ایفای نقش مسئولیت اجتماعی با هدف پایداری صلح، اصلاح ساختارهای ناکارامد، ترسیم افق‌های توسعه و به خدمت گرفتن ارکان پژوهش و آموزش در راستای خدمت به عموم شهروندان است. از همین رو ضرورت دارد شبکه ملی جامعه و دانشگاه ضمن ایفای مسئولیت‌های تشکیلاتی، پژوهشی، نظری و مفهومی نظر خاصی بر حوزه ترویج ایده مسئولیت اجتماعی در فضای عمومی جامعه و به خصوص دانشگاه داشته باشد.

در ادامه هاشمی مدنی ضمن شرح تاریخ فعالیت های پیوند دهنده جامعه و دانشگاه در کشورهای دیگر بر ضرورت توجه به ۲ اقدام تاسیس مرکز مطالعات پیشرفته و همچنین تاسیس مراکز آموزش مادام العمر با استفاده از ایجاد مصالحه عمومی تاکید کرد.
هاشمی افزود: فرآیند یادگیری نه تنها در محیط دانشگاهی صرف بلکه در فرآیند بازتولید مجدد ارزش‌ها، بازنگری در قواعد و ساختارهای مرسوم بلکه با پیوند نزدیک ارکان دانشگاه با جامعه ممکن خواهد بود. ضمن اینکه مقدمه ایجاد این پیوند، مصالحه بین کنشگران فضای دانشگاه، تصمیم گیران عرصه سیاست و عموم فعالان مدنی به نمایندگی از مردم هستند.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول