اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

وقتی دود اختلاف دو سازمان به چشم مردم می‌رود

کشف ۱۶۱۰ تن برنج وارداتی احتکار شده + فیلم

علی رغم قانون راه‌اندازی سامانه‌ جامع تجارت و سامانه انبارها، این روزها شاهد احتکار اقلام اساسی و مورد نیاز جامعه هستیم که از نمد ارز دولتی برای خود کلاه می‌سازند و خبری از نظارت سیستمی و کنترل‌ مکانیزه نیست.

کشف ۱۶۱۰ تن برنج وارداتی  احتکار شده + فیلم

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، این روزها به دلیل آشفته بازار ارز و شکاف قیمتی ارز دولتی و ازاد که حتی با بسته جدید ارزی نیز همچنان پابرجاست و نتوانسته به بازار التیام ببخشد، شاهد فساد، قاچاق و احتکار کالاهای اساسی و مورد نیاز جامعه هستیم.

یکی از ایرادات نظام تجارت خارجی کشور این است که مکانیزم‌ کنترلی و نظارتی برای ترخیص و ورود کالا به کشور تا حمل و نگهداری در انبار، توزیع و مصرف وجود ندارد و این امر راههای سوء استفاده و اخلال در نظام اقتصادی و بازار را باز گذاشته است.

علی رغم آنکه بند ث ماده ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز وزارت صنعت، معدن و تجارت را موظف است، با همکاری دستگاه‌های اجرائی ذیربط سامانه‌ای نرم افزاری ایجاد کند و اکنون به سامانه جامع تجارت مشهور است.

این اقدام به منظور شناسه‌دار کردن کلیه انبارها و مراکز نگهداری کالا و ثبت مشخصات مالک کالا، نوع و میزان کالاهای ورودی و خروجی از این اماکن با هدف شناسایی کالای قاچاق تلقی می‌شود.

در حال حاضر که باید نقش سامانه‌های نظارتی و قوانین بتواند در تلاطمات کنونی نقش ایفا کند، خبری از برخورد و نظارت‌ سیستمی نیست و بازهم شاهد اخلال در نظام اقتصادی به طرق مختلف از سوی متخلفان و محتکران کالای وارداتی با ارز دولتی هستیم.

وزارت صنعت که باید سامانه انبارها را راه اندازی می‌کرد تا بتواند کنترل و احاطه کافی به امور تجارت داشته باشد، این روزها غافلگیر شده و شاهد کشف و ضبط کالاهای قاچاق توسط ارگان‌های نظارتی، مردمی و انتظامی هستیم.

 

در آخرین خبرها در استان یزد ۵۰۰ تن شکر بدون مجوز و بدون ثبت در انبارهای سامانه جامع تجارت کشف شد. همچنین ۲۶۰ تن برنج و ۶۰ تن شکر دیگر به همراه ۱۶۱۰ تن برنج خارجی در استان هرمزگان احتکار شده بود.

۶۰۰ میلیون تومان سیگار و ۲۴ هزار قطعه کالای اساسی و خوراکی و لوازم خانگی نیز از دیگر کشفیات دستگا‌ه‌های نظارتی بوده است و خبری از تقاطع‌گیری سامانه جامع تجارت و اظهار نظر مسئولان وزارت صمت در رابطه با نواقص و عدم کارایی این سامانه نیست.

رمضانعلی صادق زاده رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت پیشتر گفته بود، گمرک در به اشتراک گذاشتن اطلاعات تجارت خارجی انحصارطلبی می‌کند و با مشکلات فنی و کارشناسی، از تعاملات تجاری با این سامانه عقب مانده است که با امضای تفاهم‌نامه میان وزارت صنعت ، وزارت اقتصاد و سیستم یکپارچه بانکی، این مشکلات رفع خواهد شد.

پیش‌تر نیز فرمانده انتظامی استان فارس گفت: مأموران پلیس آگاهی در این استان 2 هزار و 260 تن برنج احتکار شده به ارزش 165 میلیارد ریال را در شیراز کشف کردند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول