اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان محیط‌زیست:

دولت برای احیای دریاچه بختگان پول دارد/ جز تَمَسخر محققان، برای حفظ آب کاری نکردیم!

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: دولت برای احیای تالاب‌های فارس می‌تواند بودجه تأمین کند، اما نیاز به یک برنامه جامع از سوی مسؤولان استان فارس با محوریت دانشگاه شیراز دارد.

دولت برای احیای دریاچه بختگان پول دارد/ جز تَمَسخر محققان، برای حفظ آب کاری نکردیم!

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، عیسی کلانتری ظهر امروز در نشست ستاد احیای تالاب‌های استان فارس با بیان اینکه دولت برای احیای دریاچه بختگان می‌تواند بودجه تأمین کند، اظهار داشت: مسؤولان استان فارس به محوریت دانشگاه شیراز یک طرح جامع ارائه دهند تا موضوع را در هیات دولت دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه برای انجام مطالعات نیز بودجه خواهیم داد، افزود: همان‌گونه که چندین میلیارد دلار برای احیای دریاچه ارومیه پول هزینه شد، برای احیای بختگان نیز خواهیم پرداخت به‌شرط آنکه یک طرح جامع ارائه شود.

این مقام مسؤول ادامه داد: احیای دریاچه پریشان مانند دریاچه ارومیه قطعاً چندین سال طول خواهد کشید و نمی‌توان با برنامه‌های کوتاه و مقطعی به این مهم دست پیدا کرد، بنابراین در طرح مطالعاتی آن باید برنامه‌های پایشی حتماً لحاظ شود چراکه بدون برنامه پایشی بودجه‌ای به آن تعلق نمی‌گیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور با بیان اینکه رئیس‌جمهور بر احیای تالاب‌ها تأکید بسیار دارد، افزود: تجربه خوبی که برای دریاچه ارومیه لحاظ شد را باید برای دریاچه بختگان نیز اعمال کرد به‌طوری‌که تیمی از دانشگاه صنعتی شریف یک طرح مطالعاتی عالمانه «همه سونگر» را تهیه کردند و طبق آن طرح عملیات احیا آغاز شد و ادامه دارد.

معاون رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به افزایش مصرف آب و عدم توجه به صرفه‌جویی نیز گفت: متأسفانه غیر از افزایش مصرف و به تمسخر گرفتن سخنان محققان و دانشمندان در عرصه مصرف آب کاری نکرده‌ایم.

کلانتری افزود: در خشک شدن دریاچه ارومیه تنها 18 درصد تغییر اقلیم مؤثر بود و 82 درصد زیاده‌خواهی آدم‌ها و سیاست‌های غیرواقعی خائنانه نسبت به نسل‌های بعدی منجر به این فاجعه شد، چراکه فکر می‌کنیم هر چه هست باید خودمان مصرف کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه فارس با سال‌های گذشته به لحاظ منابع آبی اصلاً قابل‌مقایسه نیست، افزود: از سال 75 بحران خشکسالی در استان فارس با کشت‌های 2 باره و 3 باره قابل پیش‌بینی بود، به‌طوری‌که ما می‌گفتیم جلوی کشت دوم را بگیرید و پس‌از آن خبر می‌رسید که کشت سوم نیز انجام می‌دهند!

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور احیای دریاچه بختگان را با توجه به بودن تمام حوزه‌های آبریز در استان فارس راحت‌تر از دریاچه ارومیه که به 3 استان وصل است، عنوان کرد.

وی افزود: شیراز با داشتن نیروهای متخصص دانشگاهی می‌تواند این امر مهم را سامان دهد و ما برای تأمین بودجه از هیچ کمکی دریغ نخواهیم کرد و موضوع را نیز در هیات دولت مطرح می‌کنیم.

معاون رئیس‌جمهور تأکید کرد: در طرحی که برای احیای تالاب‌ها در فارس تهیه می‌شود باید دقت شود که تمام حوزه‌ها از قبیل اشتغال، مقدار آب برداشتی، کشت جایگزین و... دیده شود، چراکه این برنامه احتمالاً یک برنامه چند هزار میلیارد تومانی خواهد بود که چندین سال به طول خواهد انجامید.

وی با بیان اینکه دولت آمادگی لازم برای تأمین منابع مالی برای احیای دریاچه بختگان را دارد، تصریح کرد: پول به‌اندازه کافی وجود دارد اما برای دریافت آن باید برنامه مصوب داشت که ما از استاندار فارس می‌خواهیم که این برنامه مصوب را هرچه سریع‌تر نهایتاً تا پایان مهرماه به ما ارائه کند تا در فصل بودجه به آن رسیدگی شود که در غیر این صورت به سال آینده موکول خواهد شد.

استاندار فارس نیز در پایان سخنان رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور با بیان اینکه طرح‌های مطالعاتی در مورد احیای دریاچه پریشان، بختگان و... در فارس انجام‌ شده است، اظهار داشت: انتظار ما این است تا تهیه طرح جامع احیای دریاچه پریشان، طرح‌های موجود در دولت بررسی شده و طبق آن بودجه لازم اختصاص داده شود و دولت موضوع را محدود به طرح جامع نکند.

اسماعیل تبادار افزود: ما قول می‌دهیم که به محوریت دانشگاه شیراز طرح جامع احیای دریاچه پریشان را تهیه‌ کرده و تحویل دهیم.

به گزارش خبرگزاری فارس، دریاچه فامور (پریشان) واقع در شهرستان کازرون یکی از تالاب‌های مهم کشور است که در کنوانسیون‌های بین‌المللی نیز به ثبت رسیده و با 4300 هکتار مساحت در زمره مناطق حفاظت‌شده محیط‌زیست به شمار می‌رود. این تالاب یکی از بزرگترین دریاچه‌های آب شیرین ایران و خاورمیانه به شمار می‌رود، اما سال‌هاست که بدلیل خشکسالی اکثر قسمت‌های آن خشک شده است.

دریاچه بختگان نیز در شرق فارس و حوالی شهرستان نی‌ریز واقع شده؛ وجود سه سد در بالادست تالاب بختگان بر روی رودخانه «کُر» که منبع اصلی تأمین آب این دریاچه است، موجب خشک شدن کامل این حوضه آبی شده‌ است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول