اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان:

تکلیف لباس فرم دانش‌آموزی امسال مشخص می‌شود/ سرویس مدارس ساماندهی شد

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان با بیان اینکه تکلیف لباس فرم دانش‌آموزی امسال مشخص می‌شود، گفت: مدرسه یک‌سویه نمی‌تواند برنامه‌هایش را پیش ببرد و بخشی از برنامه‌ها را باید به خانواده‌ها واگذار کند.

تکلیف لباس فرم دانش‌آموزی امسال مشخص می‌شود/ سرویس مدارس ساماندهی شد

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، نورعلی عباسپور مدیرکل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز در ساختمان زنده‌یاد علاقه‌مندان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار کرد: مبنای برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری ما، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: بخش مدیریت و راهبری از خرده نظام سند تحول بنیادین است که ۱۶ برنامه در این حوزه قرار دارد و تأکید شده است که مشارکت را واقعی کنیم.

* الکترونیکی شدن انتخابات انجمن اولیا و مربیان/ تدوین منشور حقوق والدین

عباسپور به انتخابات انجمن اولیا و مربیان اشاره کرد و افزود: در نظر داریم که انتخابات به صورت الکترونیک برگزار شود و امسال در ۵ هزار مدرسه اجرا می‌شود و به تدریج ادامه دارد.

وی به تدوین منشور حقوق والدین در سال‌جاری اشاره کرد و ادامه داد: در سند تحول والدین حقوقی دارند که بتوانند مشارکت کنند و ما نیز به این نکته توجه داریم که مبانی این منشور در دست تدوین است.

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان افزود: مدرسه یک‌سویه نمی‌تواند برنامه‌هایش را پیش ببرد و  بخشی از برنامه‌ها را باید به خانواده‌ها واگذار کند.
 
وی به سرویس مدارس اشاره کرد و ادامه داد: ۳ وزارتخانه شامل آموزش و پرورش، وزارت کشور و وزارت راه مسؤولیت ساماندهی و راهبری سرویس مدارس را دارند و در سال‌های گذشته کارگروهی پیش‌بینی شده بود که مداوم نشست داشته باشند و مسائل و آسیب‌ها بررسی شود.

* دستورالعمل سرویس مدارس اصلاح شد

عباسپور از اصلاح دستورالعمل سرویس مدارس خبر داد و گفت: در این دستورالعمل متناسب با وظیفه ذاتی هر دستگاهی، فعالیت صورت گیرد به عنوان مثال راننده و وسیله نقلیه و بیمه جزو وظایف شهرداری‌هاست و موظف شدند سامانه‌ای را طراحی کنند که الان در حال بررسی هستند تا اطلاعات مربوط به دانش‌آموزان درج شود؛ البته این طرح سال گذشته به صورت آزمایشی در قزوین اجرا شد.

وی با بیان اینکه قرار است هر ماه نشست کارگروه ماده ۱۹ برگزار شود، اظهار کرد: آموزش و پرورش به عنوان کارفرما و سازمان شهرداری‌ها و وزارت راه به عنوان پیمانکار هستند و آموزش و پرورش فقط بحث نظارت را بر عهده دارد.

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان ادامه داد: در گذشته در دستورالعمل سرویس مدارس پیش‌بینی نشده بود که نظارت با چه منابع مالی صورت گیرد اما در این دستورالعمل در همه زمینه‌ها، منابع مالی پیش‌بینی شده است.

وی درباره نرخ سرویس مدارس افزود: مبلغی که از خانواده برای سرویس مدارس گرفته می‌شود نرخ نامه شهرداری‌هاست و مصوبه شورای شهر، مبنای کار است.

عباسپور گفت: ما در زمینه خودروی مناسب برای دانش‌آموزان مشکل داریم و این مطالبه آموزش و پرورش است که خودروی مناسب تأمین شود؛  سازمان شهرداری‌ها قدم‌هایی را برداشتند و دستور کار بعدی این است که خودروی مناسب طراحی شود.

* چارچوب لباس فرم دانش‌آموزی در سال‌جاری مشخص می‌شود

وی در خصوص لباس فرم دانش‌آموزان اظهار کرد: بخشنامه‌ای که اعلام شده باشد که این لباس فرم با این رنگ در مدارس باشد، نداشتیم؛ چارچوبی را آیین‌نامه اجرایی مدارس دارد و این به انجمن اولیا و مربیان واگذار شده است.

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان اضافه کرد: در سند تحول، لباس فرم دانش‌آموزی این موضوع جزو وظایف انجمن اولیا و مربیان است و ما در سال ۹۷، تکلیف و چارچوب لباس فرم دانش‌آموزی را تعیین می‌کنیم.

* جذب ۱۰۰۰ مدرس آموزش خانواده در سال‌جاری

عباسپور به آموزش والدین اشاره کرد و افزود:  یکی از مشکلات ما عدم آگاهی والدین در حوزه تعلیم و تربیت است که ما ۳ کارگروه را پیش‌بینی کردیم و به خانواده‌ها آموزش می‌دهیم؛ برنامه ما این است که دوره‌های آموزشی برای والدین در طول ۱۲ سال باشد و تفاوت این دوره‌ها با سال گذشته این است که بخشی از این دوره‌ها الزامی با در نظر گرفتن برای دوره ابتدایی باشد.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۱۳۰۰ نفر مدرس آموزش خانواده جذب کردیم و هزار نفر نیز امسال جذب خواهیم کرد و همچنین مدرس خانواده باید گواهی انجمن اولیا و مربیان داشته است.

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان از اجرای آموزش‌هایی با همکاری قوه قضاییه خبر داد و گفت: ۲۳ مهارت را طراحی کردیم  و قرار است در مدارس اجرا کنیم.

* توقف فعالیت ۳ مرکز مشاوره

عباسپور به وضعیت مراکز مشاوره اشاره کرد و گفت: در مراکز مشاوره رشد کمی داریم؛ سال گذشته ۲۰ مرکز جدید راه‌اندازی کردیم و امسال ۳۰ مرکز راه‌اندازی می‌شود و در نظر داریم که این مراکز را رتبه‌بندی کنیم.

وی با بیان اینکه ۳۲۵ مرکز مشاوره داریم، افزود: اگر مراکز مشاوره کیفیت نداشته باشند، فعالیت‌شان متوقف می‌شود که امسال فعالیت ۳ مرکز مشاوره در استان خراسان رضوی متوقف می‌شود.

* نصب اپلیکیشن رصد مسیر تردد در سامانه سرویس مدارس

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان درباره نصب جی پی اس بر روی سرویس مدارس اظهار کرد: اکنون جی پی اس گران است، البته سال قبل در برخی استان‌ها نصب جی پی اس انجام شد؛ برای امسال در سامانه سرویس مدارس، اپلیکیشن به‌صرفه‌ای طراحی شده است و دستور أکید وزیر آموزش و پرورش این است که همه سرویس مدارس باید این اپلیکیشن را داشته باشند تا خانواده مسیر رفت و برگشت فرزندشان را رصد کند اما تأکید اجباری روی نصب جی پی اس نداریم. 

وی درباره کمک‌های مالی جمع‌آوری شده از سوی خانواده‌ها افزود: مشارکت‌ها دو نوع مالی مستقیم و استفاده از تخصص و مهارت‌های والدین در مدارس است؛ از سال قبل خوشبختانه بخش مربوط به مشارکت مهارت‌ها و تخصص ها در حال پیشی گرفتن از کمک‌های مستقیم مالی است. 

* افزایش ۱۰ درصد مشارکت‌های مهارتی و تخصصی والدین به مدارس

عباسپور ادامه داد: سال گذشته 341 میلیارد تومان کمک‌های مالی والدین را داشتیم و معادل ریالی مشارکت‌های مهارتی و تخصصی، 400 میلیارد تومان است و افزایش 10 درصدی داشته است.

مدیرکل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش درباره تعداد دانش آموزانی که از سرویس مدارس استفاده می‌کنند، گفت: سال گذشته یک میلیون و 300 هزار دانش‌آموز در حوزه شهری و 400 هزار دانش‌آموز در مناطق روستایی از سرویس مدارس استفاده کردند؛ آمار امسال هم پس از تکمیل ثبت‌نام‌ها در شهریور مشخص می‌شود.

وی درباره روند نظارت بر سرویس مدارس افزود: از تجارب استان‌ها و اولیا استفاده می کنیم و امسال نظارت های میدانی و آنلاین با قوت بیشتری دنبال می‌شود.

عباسپور درباره هزینه ایاب و ذهاب دانش‌آموزان افغانستانی که تمکن مالی ندارند گفت: این دانش‌آموزان همانند سایر دانش آموزان ایرانی هستند و قانون جدایی برای آنها پیش بینی نشده است؛ یارانه مربوط به ایاب و ذهاب مربوط به مدارس روستایی است.
انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول