اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

اعلام مخالفت و پایبندی نخست‌وزیر عراق درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران

نخست وزیر عراق گفت، دولت این کشور با هرگونه اعمال تحریم آمریکا علیه ایران مخالف است اما برای حفظ منافع مردم عراق، به آن متعهد باقی خواهد ماند.

اعلام مخالفت و پایبندی نخست‌وزیر عراق درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «حیدر العبادی»، نخست وزیر عراق اعلام کرد که کشورش اساسا با هرگونه تحریمی مخالف است.

العبادی روز سه‌شنبه، پس از جلسه کابینه در جمع خبرنگاران (در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه «الزوراء») اعلام کرد، «عراق اساسا با هر گونه تحریمی مخالف است چون خود کشوری است که بهای سنگینی بابت تحریم‌های ظالمانه داده است».

وی افزود: عراق تجریه این تحریم‌های تحمیلی را دارد و بهای سنگینی بابت آن پرداخت کرده است. این تحریم‌ها موجب تکه تکه شدن جامعه ما و تخریب بافت اجتماعی ما شد.

العبادی گفت، «اساسا ما مخالف تحریم در منطقه هستیم. محاصره و تحریم، نظام‌ها را تضعیف نمی‌کند بلکه جوامع را نابود می‌کند... ما تحریم را خطایی راهبردی و نادرست می‌دانیم اما برای حفظ منافع مردم خود به آن پایبند خواهیم بود. از آن حمایت نمی‌کنیم اما به آن پایبندیم». 

 

او این سخنان را در واکنش به تهدیدهای اخیر «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا علیه ایران بیان کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال جاری به مشارکت این کشور در توافق هسته‌ای برجام پایان داد. خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای همان روز اعلام کرد در دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روزه تحریم‌ها علیه ایران را احیا خواهد کرد.

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران از یک سو و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (گروه ۱+۵) حاصل شد و قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

دولت قبلی آمریکا اجرای این توافق را از دی‌ماه همان سال با معرفی تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران آغاز کرد و در ادامه مسیر هم با کارشکنی‌های مختلف تلاش کرد مزایای ایران از این توافق را به حداقل برساند.

دونالد ترامپ به این کارشکنی‌ها شدت داد و سرانجام اردیبهشت‌ماه آمریکا را از این توافق هسته‌ای خارج کرد. او بعد از این اقدام، کارزای همه‌جانبه برای اجرای تحریم‌ها و اعمال فشار بر ایران به راه انداخته است.

به نوشته پایگاه خبری «السومریة نیوز»، العبادی در بخش دیگری از این کنفرانس خبری گفت که پرونده دو وزیر سابق صنایع و آموزش و پرورش و دو مدیرکل در پروژه احداث مدارس را به هیأت شفاف‌سازی ارجاع داده است و دولت او، پیگیری پرونده فساد را متوقف نخواهد کرد.

وی تاکید کرد که دولتش فهرست جدیدی از فاسدان را به زودی منتشر خواهد کرد.

العبادی افزود که مرجعیت دینی نقش مهمی دارد و سخنان او به مبارزه با فساد کمک می‌کند. سرمایه‌گذاری و ایجاد فرصت‌های شغلی نیز به اعتماد به نظام سیاسی کشور مرتبط است.

نخست‌وزیر عراق همچنین از فراکسیون‌های سیاسی خواست تا درباره برنامه دولتی که مطالبات مردم را پاسخ دهد، توافق کنند.

وی سپس به مجموعه تصمیماتی درباره ارائه خدمات بیشتر به ملت اشاره کرد و گفت: تاکنون دیدارهایی با نمایندگان 9 استان داشتیم و دستوراتی درباره اراده خدمات به این استان‌ها صادر کرده‌ایم که از سوی کمیته‌ها و گروه حل بحران‌ها پیگیری می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول