اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اردبیل

رئیس جهاد دانشگاهی اردبیل:

تنوع جنگل فندقلو ثروت بزرگ منطقه اردبیل است/ پیگیری درمان سرطان با استفاده از آنزیم‌های موجود در فندق

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل گفت: مرکز تنوع فندق در جهان جنگل فندقلو است که خوشبختانه این ثروت بزرگ در منطقه اردبیل قرار دارد.

تنوع جنگل فندقلو ثروت بزرگ منطقه اردبیل است/ پیگیری درمان سرطان با استفاده از آنزیم‌های موجود در فندق

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مهران اوجی ظهر امروز در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه در سالن جلسات جهاد دانشگاهی استان اظهار کرد: مرکز تنوع فندق در جهان جنگل فندقلو  است که خوشبختانه این ثروت بزرگ در منطقه اردبیل قرار دارد.

وی افزود: تا کنون 54 گونه فندق در این منطقه شناسایی شده که 7 گونه آن مقاوم به سرما است و برای تکثیر آنها برنامه ویژه‌ای خواهیم داشت.

وی با اشاره به درآمد کشور ترکیه از فروش مغز فندق تصریح کرد: ترکیه سالانه بیش از یک میلیارد دلار از محل فروش مغز فندق درآمد کسب می‌کند که این رقم بسیار قابل توجهی است.

اوجی با اشاره به اینکه در سالهای 93، 95 و 97 سرمازدگی در سطح استان باعث وارد آمدن خسارات گسترده به محصولات کشاورزی شد بیان کرد: خسارت وارد آمده در سال 97 بیش از 20 میلیارد تومان بوده و این در حالی است که گونه‌های فندق در جنگل فندقلو به هیچ عنوان آسیبی ندیدند.

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل ادامه داد: نزدیک به سه سال است که جنگل فندقلو توسط اساتید و جهادگران استان در حال بررسی بوده و در تمامی فصول این جنگل مورد تحقیق و پژوهش قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: این مسأله نشان‌دهنده وجود ژن مقاوم در برابر سرما در گونه‌های بسیار ارزشمند فندق در این جنگل است اما متأسفانه در پنج سال گذشته بیش از 50 درصد این منطقه توسط عوامل انسانی از بین رفته است.

وی بیان کرد: با توجه به مطالعات انجام شده در حوزه سرطان در سطح جهاد دانشگاهی استان اردبیل و با توجه به وجود آنزیم‌های ضد سرطانی در گونه فندق در نظر داریم تحقیقات جامعی تا رسیدن به نتیجه مناسب در این زمینه انجام دهیم.

اوجی تأکید کرد: تحقیق و بررسی فندق به عنوان یک پروژه ملی در سطح استان در حال انجام است و ما با تمام توان سعی می‌کنیم تا با شناساندن این منطقه مانع از تخریب و نابودی جنگل فندقلو شویم.

انتهای پیام/3463/212/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول