اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

دفتر «جریان حکمت ملی» عراق در تهران: تشکیل دولت اکثریت ملی در اولویت است

نماینده جریان حکمت ملی عراق در تهران، تشکیل دولت اکثریت ملی با حضور اغلب گروه‌های پیروز در انتخابات را یکی از اولویت‌های این جریان دانست.

دفتر «جریان حکمت ملی» عراق در تهران: تشکیل دولت اکثریت ملی در اولویت است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سید ضرغام حسینی» نماینده جریان حکمت ملی عراق در تهران با اشاره به موضع‌گیری اخیر مرجعیت عالی شیعیان عراق و تاکید وی بر تسریع روند تشکیل دولت عراق گفت که این موضع، تاییدی بر انتخابات بود و با تسریع در تشکیل دولت، نخست وزیری شجاع و قوی انتخاب می‌شود.

وی در نشستی به مناسبت گذشت یک سال از تأسیس «جریان حکمت ملی» و همچنین روز خبرنگار، در حضور جمعی از خبرنگاران در تهران، با ذکر این نکته که پس از اعلام موضع مرجعیت نجف اشرف، موضوع گفت‌وگوها، توافقها، هم پیمانی برای تشکیل دولت و گمانه زنی درباره نخست وزیر آینده در عراق در اولویت قرار گرفت، گفت:  حرف نخست همه در این کشور تسریع در تشکیل دولت و آغاز گفت‌وگو در این خصوص است.

به گزارش دفتر رسانه‌ای جریان حکمت ملی در تهران، حسینی تصریح کرد: آقای حکیم نیز ایده اغلبیت ملی و نشستن بر سر میز مذاکره با شروط ملی را مطرح کرد تا بتوانند با رسیدن به توافق هرچه سریع تر دولت را تشکیل دهند.

وی افزود: آقای حکیم در گذشته و پیش از انتخابات نیز موضوع اغلبیت ملی را مطرح کرده بود که نتیجه آن همراهی اکثریت جریان های پیروز در پارلمان از طیف های مختلف شیعه، سنی و کرد و ایجاد اقلیتی به عنوان معارض یا اپوزیسیون بود. 

نماینده جریان حکمت ملی عراق در تهران تصریح کرد: با این روش می شود نخست وزیری قوی داشت تا کسانی که همپیمان می شوند پشت او قرار بگیرند و دولتی قوی تشکیل دهند و اگر همپیمانان قوی نباشند نخست وزیر نیز عملاً قوی نخواهد بود و کار اپوزیسیون در پارلمان نیز می تواند اصلاح، چکش‌کاری و رفع اشکالات دولت باشد و این گونه مردم هم امیدوار می شوند که یا از دولتی قوی برخوردارند و یا از اپوزیسیونی بهره مندند که در پارلمان سخن آنان را می‌گوید.

وی در ادامه با بیان اینکه «در حال حاضر یک سال از تاسیس جریان حکمت ملی می‌گذرد، به روند جدایی سیدعمار حکیم از مجلس اعلای عراق و چرایی این موضوع پرداخت.

حسینی  همچنین به روند فعالیت جریان حکمت در طول یک سال اخیر اشاره و تصریح کرد: در مانیفست این جریان به موضوعاتی چون جوانگرایی، نخبه‌گرایی و توجه به نقش بانوان تاکید شده است چرا که بر اساس اعلام وزارت برنامه‌ریزی عراق بیش از ۶۰ درصد مردم عراق زیر ۳۵ سال سن دارند و نیمی از جمعیت عراق را نیز زنان تشکیل می‌دهند. در همین چارچوب جریان حکمت به جوانان و زنان و حضور آنها در این جریان توجهی ویژه دارد.

این مقام مسئول در جریان حکمت ملی عراق همچنین به موفقیت جریان حکمت ملی در انتخابات اخیر در حالی که تنها 9 ماه از تاسیس آن می‌گذشت اشاره کرد و گفت که این جریان توانست به تنهایی 20 کرسی کسب کند.

حسینی در ادامه افزود: بعد از انتخابات عراق، برخی از مسائل حاشیه‌ای پیش آمد از جمله بحث بازشماری آرا که باعث شد طعم شیرین پیروزی شیعیان در انتخابات کمتر شود.

نماینده سید عمار الحکیم در ایران همچنین گفت: سازمان ملل متحد و قضاتی که به جای کمیساریای عالی انتخابات بر روند بازشماری آرا نظارت می کنند، تاکنون تغییر محسوسی در نتایج انتخابات مشاهده و اعلام نکرده‌اند و تاکنون نیز طبق نتایج بازشماری آرا که قرار است حدود دو هفته آینده به پایان برسد، تغییر محسوسی در تعداد کرسی‌های جریان‌های فعال در انتخابات ایجاد نشده است. 

وی همچنین اظهار کرد: آقای حکیم در جریان بازشماری آرا گفت‌وگوهای بسیار خوبی را با جریان‌های سیاسی فعال در عراق انجام داد، با رهبران آنها گفت‌وگوهای مفصلی را در ارتباط با لزوم تسریع تشکیل دولت در عراق صورت داد که البته با شروع تظاهرات و راهپیمایی‌ها در عراق این گفت‌وگوها بین جریان‌های سیاسی عراق افت کرد و تحت‌الشعاع تظاهرات واقع شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول