اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

غلامی در نشست خبری:

برای آزادی دانشجویان بازداشتی با رئیس قوه قضاییه صحبت کردم/ بازدید آژانس را از شورای امنیت ملی پیگیری کنید

وزیر علوم با بیان اینکه پیگیر دانشجویان بازداشت شده هستم گفت: چند مرحله با رئیس قوه قضاییه صحبت داشتم و خواستم به این دانشجویان عنایت داشته باشد و به آزادی آنها امیدوارم.

برای آزادی دانشجویان بازداشتی با  رئیس قوه قضاییه صحبت کردم/ بازدید آژانس  را از شورای امنیت ملی  پیگیری کنید

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، نشست خبری منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در وزارت علوم آغاز شد.

غلامی در ابتدای این نشست با بیان اینکه وزارت علوم امروز متولی آموزش علوم دانشگاهی و پژوهش در کنار علوم جدید و همچنین متولی فناوری جدید است گفت: فارغ از تمام انتقادات مثبت از وزارت علوم، مجموعه علمی قوی هستیم و اعضای مجرب و کار آزموده در مجموعه آموزش عالی داریم و جمعیت دانشجویی ما شاخص خوبی در جهان دارد و دانشگاه هایی داریم که در جهان دارای رتبه هستند.

وزیر علوم ادامه داد: ایران رتبه اول رشد کمی پژوهش در دنیا را دارد و دستاوردهای محققان ما به لحاظ کیفی بسیار موثر بوده و نوشته های علمی دانشمندان ما مورد استناد پژوهشگران دنیاست.

وی درباره پیگیری‌های وزارت علوم‌ پیرامون دانشجویان بازداشت شده گفت: از همان روز اول کارگروهی در وزارت تشکیل دادیم‌ و از دانشگاه ها خواستیم با توجه به شناختی که از دانشجویانشان دارند در باب حمایت از دانشجویان اعلام نظر کنند؛ مکاتباتی هم با قوه قضاییه داشتیم و پیگیر بودیم.

غلامی ادامه داد: چند مرحله با رئیس قوه قضاییه صحبت داشتم و خواستم به این دانشجویان عنایت داشته باشد و با دادستان کشور هم یک بار صحبت حضوری داشتم و با دادستان تهران هم صحبت کردم، مکاتباتی نیز داشتیم.

وزیر علوم اظهار امیدواری کرد: با توجه به رویکرد مثبتی که در این ملاقات ها دیدم‌، امیدوارم تاثیر مثبتی را شاهد باشیم و تلاش داریم تا جای ممکن این پرونده ها با حداقل برخورد قضایی نهایی شود. من بسیار امیدوارم‌.

وی درباره ارز دانشجویی نیز اظهار داشت: از قبل هم در خصوص تامین ارز ۴ هزار و چند صد تومنی هماهنگ کردیم که قرار است نرخ جدید ارز را مطرح کنند ولی نظر ما این است که ارز دانشجویی مثل قبل باشد؛ امیدواریم ارز دانشجویی همچنان مثل قبل باشد.

وی درباره بازدید آژانس از دانشگاه ها گفت: تاکید شورای امنیت ملی این است که رسانه ای نشود و خواهشم این است که با دبیر شورای امنیت ملی صحبت کنید و خواهش دارم به این مساله نپردازید چون به سود افرادی است به دنبال حاشیه سازی برای کشور و نظام هستند.

غلامی گفت: جمعیت دانشجوی قابل توجهی در نظام آموزش عالی ما وجود دارد که ظرفیت بالایی برای ما محسوب می‌شود. همچنین دانشگاه‌های بزرگ و توانمندی داریم که در رتبه‌های جهانی حضور دارند و اینها وضعیت‌های آموزش عالی هستند.

وی افزود: وزارت علوم در مقطعی وظیفه تربیت نیروی انسانی مورد نیاز را بر عهده داشت و پس از آن حوزه‌های پژوهشی شکل گرفت و دوره‌های تحصیلات تکمیلی گسترش یافت به طوری که امروز در حوزه آموزش دانشجویان در جمع دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی می‌توانند از تحصیل در رشته مورد علاقه خود بهره‌مند شوند چرا که به تمام تقاضاهای تحصیل پاسخ مثبت می‌دهیم و حداکثر فرصت برای تحصیل در رشته مورد علاقه دانشجویان فراهم است.

وزیر علوم گفت: طرح ساماندهی آموزش عالی نیز به تازگی آغاز شده و البته ممکن است با چالش‌هایی مواجه باشد ولی درخواست داریم که پیشنهاد دهندگان موضوعات خود را در تحقق اهداف ملی مطرح کنند، بر این اساس قرار نیست مراکز یا مؤسساتی که در شهرستان‌ها دارای فعالیت قابل توجیه هستند، با آسیب مواجه شوند. بلکه برای اجرای این طرح با مجلس هماهنگ هستیم و کمیسیون آموزشی کمک‌هایی در این زمینه انجام داده است.

غلامی ادامه داد: مراکز متعدد دانشگاهی در کشور وجود دارد که با توجه به گستردگی این مراکز تصمیم به ساماندهی داریم.

وی با اشاره به تسهیلات وزارت علوم برای دانشجویان در زمینه خوابگاه، غذا و وام گفت: تنوع امکاناتی برای دانشجویان در دانشگاه‌ها فراهم شده تا استعدادهای تحصیلی در کشور مورد حمایت قرار بگیرد.

وزیر علوم ادامه داد:‌حدود 8 ماه پیش که به وزارت علوم آمدم برنامه‌ای به مجلس ارائه کردم که این برنامه در چارچوب قوانین مصوبات کشور و با هدف ارتقای آموزش عالی بود و در این مدت سعی کردیم برنامه‌های ارائه شده را بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر نهادهای قانونی و قانون برنامه ششم توسعه اجرا کنیم.

غلامی در ادامه در پاسخ به سؤالی در حوزه پژوهشی گفت: رویکرد ما به سمت کاربردی شدن پژوهش است البته سعی می‌کنیم جایگاه خود را در زمینه تحقیقات بنیادین حفظ کنیم اما تمرکزمان برای رفع نیازهای کشور است که اقبالی خوبی از صنایع داریم، آئین‌نامه‌های تشویق تدوین کرده‌ایم که به زودی به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود.

به گفته وی این آئین‌نامه‌ها درباره امتیازاتی است که به اساتید و دانشجویان فعال در پروژه‌ها ارائه می‌شود.

وزیر علوم اظهار داشت: تلاش می‌کنیم از پاره پاره شدن دانشگاه‌ها و تبدیل شدن به مراکز کوچک جلوگیری کنیم. ما در سال‌های گذشته بنا به هر ضرورتی در شهرهای مختلف تعداد زیادی دانشکده و مؤسسه آموزش عالی ایجاد کردیم که بر اساس طرح ساماندهی آموزش عالی باید واحدهای قوی و تنومند داشته باشیم.

غلامی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس در رابطه با چگونگی برگزاری کنکور در مقاطع مختلف، گفت: در بحث آزمون سراسری روال نسبتا ثابتی داشتیم  با تغییرات تدریجی از تاثیر یا پذیرش صد در صد مبتنی بر آزمون به سمت سوابق تحصیلی سوق یافتیم.

وی افزود: با توجه به تاکید قانون برنامه ششم در تغییر، در سال 97 بیش از 85 درصد از پذیرش‌ها بر اساس سوابق تحصیلی است. یعنی در بسیاری افراد بر اساس معدل رشته خود را انتخاب می‌کند، در سال 98 نیز ورود دوره جدید فارغ‌التحصیلان را داریم که دو گروه سؤال طراحی می‌شود و داوطلبان نباید نگران باشند.

وزیر علوم گفت: شورای سنجش و پذیرش دانشجویان با حضور وزیر آموزش و پرورش تشکیل می‌شود و تصمیم برای تاثیر قطعی سوابق تحصیلی یک تصمیم جمعی و مشترک بوده است.

غلامی گفت:‌در دنیا به این صورت است که دانشگاه‌ها نوع پذیرش را تعیین می‌کنند و با حفظ محدوده تاثیر معدل دبیرستانی داوطلبان، دانشگاه‌ها حق خود می‌دانند که شرایط پذیرش را اعلام کنند تا ورودی‌ها قوی‌تر باشند. ما نیز در کنکور بیشترین رقابت را در رشته‌های پرطرفدار داریم. بنابراین پذیرش در این رشته‌ها حساس‌تر است و تاثیر قطعی 30درصد سوابق تحصیلی به نمره آزمون داوطلبان کمک می‌کند.

وی گفت: در مورد آزمون دکتری نیز فعلا همان یک مرحله آزمون معرفی را داریم که با سهم 30 درصدی مصاحبه انجام می‌شود که دانشگاه‌ها تقاضا دارند سهم دانشگاه از درصد نمره بیشتر شود که این مسئله در حال بررسی است.

وزیر علوم در رابطه با چگونگی بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان خارج از کشور، گفت: با توجه به اینکه وزارت علوم در چند سال گذشته تلاش کرد که از ظرفیت نخبگان ایرانی خارج کشور بهره ببرد توفیقات خوبی در این زمینه داشتیم به طوری که در سال گذشته بیش از 2300 نفر از نخبگان به دانشگاه‌ها معرفی شدند و حاصل این معرفی همکاری پروژه‌های پژوهشی مشترک بود و روند رو به رشدی را تجربه کردیم اما این نگرانی وجود دارد که رفت و آمدها کمتر شود ولی ما نشست‌هایی داشتیم و تلاش کردیم تا بتوانیم شرایطی ایجاد کنیم که به خصوص وزارت علوم با دقت بیشتری برای رفع نگرانی‌ها برنامه‌ریزی کنند و امیدواریم نگاه به محققان مثبت باقی بماند، اگر موارد استثنایی وجود داشته باشد باید مراقب آثار زیانبار آن هم باشیم که در این زمینه با وزارت اطلاعات و نهادهای دیگر مکاتباتی صورت دادیم.

غلامی در پاسخ به سؤالی در رابطه با اظهارات رئیس مجلس پیرامون انحلال کنکور و سازمان سنجش،‌گفت:‌این صحبت به صورت کنایه‌ای بوده اما ما از حذف کنکور استقبال می‌کنیم، ما استقبال می‌کنیم که مجلس قانونی تصویب کند تا دانشگاه‌ها برای جذب و پذیرش دانشجویان استقلال داشته باشند اما برای حذف کنکور باید راهکاری پیدا کنیم تا پذیرش در دانشگاه‌های پرطرفدار بر اساس شاخصی صورت گیرد و افراد واجد شرایط به دانشگاه‌ها بروند اما تا زمانی که این جریان محقق نشود کنکور ادامه دارد هر چند در حال حاضر نیز کنکور تنها 15 درصد پذیرش را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی گفت:‌ما می‌گوییم آموزش و پرورش کارنامه 4-5 ساله از دانش‌آموزان به ما ارائه دهد تا استعداد و توانایی دانش‌آموز را به خوبی نشان دهد و متکی به یک سال آخر نباشیم که هنوز آموزش و پرورش این سیستم را ندارد ولی توانایی تعریف چنین سیستمی را دارند.

وزیر علوم درباره قانون منع به کارگیری بازنشستگان گفت:‌در دانشگا‌ه‌ها دو رئیس بازنشسته داشتیم که یکی از آنها از طریق قانون بازگشت ایثارگران به محل کار بازگشت و در حال حاضر دیگر بازنشسته نیست و برای مورد دوم نیز در دو ماه آینده جایگزین تعیین می‌کنیم.

غلامی افزود:‌آئین‌نامه استخدامی اعضای هیأت علمی درباره بازنشستگی اعضا صراحت دارد که اعضای هیأت علمی مرحله استاد تمامی تا سن 70 سالگی فارغ از تعداد سنوات خدمتی می‌توانند خدمت کنند و قانونی تصویب شد که استاد تمام‌ها و استاد ممتازها با مجوز هیأت امنا می‌توانند سه سال بیشتر خدمت کند و این مورد برای پژوهشگران ممتاز 5 سال است که در نامه‌ای از رؤسای دانشگاه‌ها خواستیم با تامین اتاق کار و امکانات برای اینها شرایط تدریس، راهنمایی و مشاوره پایان‌نامه‌ها را فراهم کند.

وی در رابطه با جذب دانشجوی خارجی گفت: در حال حاضر تعدادی دانشجوی خارجی داریم وگروهی بورسیه جمهوری اسلامی هستند که تعدادی از گروه دوم در مراکز شعبه‌های ما تحصیل می‌کنند و جزو آمار دانشجویان خارجی به حساب می‌آیند که این آمار به برنامه هدف ما نزدیک‌است.

وزیر علوم افزود: ما می‌توانیم صندلی‌های خالی ناشی از ورود دانشجویان مقاطع پایین‌تر به بازار کار را به دانشجویان خارجی اختصاص دهیم که فرایند جذب آغاز شده اما سرعت آن هنوز آنگونه که می‌خواهیم نیست.

به گفته غلامی سفارتخانه‌های ما در خارج از کشور نیز باید فرایند ارائه ویزای دانشجویی را سرعت ببخشند چرا که دانشجویان خارجی از این طریق با فرهنگ ما آشنا می‌شوند و می‌توانند مبلغ فرهنگ و تاریخ ما باشند.

وی از راه‌اندازی دانشگاه D8 خبر داد و گفت: در راستای همکاری کشورهای در حال توسعه قرار است به طور ویژه دانشجویان خارجی را در این دانشگاه پذیرش کنیم.

وزیر علوم در رابطه با آثار تحریم‌ها نیز گفت: حوزه‌های تحقیقاتی پژوهشی در چارچوب تحریم‌ها نیستند و با توجه به اینکه ما ارتباط مستقیمی با دانشگاه‌های آمریکایی نداشتیم هنوز علائم منفی از تحریم ندیدیم اما تلاش داریم ارتباطات بین‌آلمللی را به گونه‌ای پیش ببریم که مشکلی ایجاد نشود.

غلامی در رابطه با سهمیه ایثارگران گفت: تلاش کردیم نفراتی کارشناسی این مسائل را انجام دهند و آن را به مجلس منتقل کنیم و درخواست بازنگری و تعدیل در مصوبه سال قبل را بدهیم که این موضوع در کمیسیون پذیرفته شد و اولویت آن در صحن مجلس رای آورد ولی در جلسه اخیر مجلس اعلام شد این موضوع به کارشناسی بیشتری نیاز دارد.

وی در رابطه با تاسیس تشکل‌های دانشجویی گفت: در حال حاضر درخواستی در این زمینه نداشته‌ایم.

وزیر علوم در ادامه در رابطه با سؤالی پیرامون افزایش علاقمندی داوطلبان به رشته‌های تجربی گفت:‌اتفاق بدی که می‌افتد این است که علاقه بیشتری به سمت رشته‌های تجربی صورت گرفته است و به همین دلیل تسهیلات فراهم شده که این افراد بتوانند رشته‌های علوم انسانی و ریاضی را نیز انتخاب کنند اما به طور کلی این که جریان حرکت داوطلبان به چه سمتی باشد دست ما نیست، خانواده‌ها و شرایط اجتماعی روابطی را برای تحصیلات تعریف می‌کند و تاکید و توصیه ما این است که دانش‌آموزان بر اساس علاقه خود تحصیل کنند.

غلامی افزود: ما در حوزه علوم پایه در دنیا صاحب حرف ونظریه هستیم اما اینکه بخشی از دانشجویان به این رشته‌ها اقبال ندارند دست ما نیست.

وی در پیرامون دانشجویان ستاره‌دار گفت: سال گذشته که به این وزارتخانه آمدم در اوایل فعالیت وارد موضوع دانشجویان ستاره‌دار شدم که با وجود مشکلات حاشیه‌ای مسئله حل شد.

وزیر علوم افزود: برای سال جدید تاکنون موضوعی مبنی بر اینکه از داوطلبان تحصیلات تکمیلی سؤالاتی برای ادامه تحصیل مطرح شده است، اطلاع ندارم و باید آن را بپرسم اما بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی داوطلبان تحصیلات تکمیلی می‌توانند مورد یک بررسی اولیه قرار بگیرند که سال گذشته سعی کردیم در گزینش دانشجویان تعدیل صورت گیرد ولی 2-3 مورد مبتنی بر مباحث ملی ایجاد شد که آن موضوعات شامل دانشجویان جوان ما نمی‌شود.

غلامی درباره واگذاری افراطی اختیارات به قائم‌مقامش گفت: این بحث‌ها غیرواقعی است، قائم‌مقام به طور معمول کارهای ستادی و برنامه‌ریزی را دارد و کار دستوری انجام نمی‌دهد وتمام مراحل کاری تحت نظارت خودم است.

وی گفت: در سال گذشته اگر استادی از دانشگاه‌ها اخراج شده حتما بر اساس قانون بوده چرا که اگر اعتراض این افراد قانونی بود حتما مراجع قانونی حکم به بازگشت می‌دادند اما متاسفانه برخی نظر یک طرفه دارند.

وزیر علوم در پاسخ به سؤالی پیرامون پایان نامه‌های تقلی نیز اظهار داشت: اگر مشخص شود دانشجویی پایان نامه را با تقلب انجام داده هر زمانی که باشد مدرک وی لغو می‌شود و آن عضو هیأت علمی که دانشجویش این کار را انجام دهد تمام امتیازات ارتقاء‌ خود را از دست می‌دهد و اگر استاد در جریان بوده باشد با وی برخورد می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول