اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

«الحیاة» بررسی کرد

تلاش مصر برای توافق با حماس

برخی منابع غربی گزارش دادند که مصر از آمریکا و رژیم صهیونیستی برای مذاکره با حماس در خصوص آتش‌بس طولانی‌مدت و اجرای پروژه‌های انسانی در نوار غزه، چراغ سبز دریافت کرده است.

 تلاش مصر برای توافق با حماس

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دفتر سیاسی جنبش حماس نشست‌های خود در نوار غزه را با هدف بررسی بسته توافقات محرمانه با مصر در خصوص آتش‌بس طولانی‌مدت با رژیم صهیونیستی آغاز کرده است.

روزنامه سعودی «الحیاة» با اعلام این مطلب نوشت که مصر تضمین‌هایی از رژیم صهیونیستی درباره ورود هیأت حماس در خارج به غزه جهت مشارکت در این نشست‌ها، دریافت کرده است و «صالح العاروری» معاون رئیس دفتر سیاسی حماس در رأس این هیأت قرار دارد.

منابع غربی گزارش دادند که مصر از آمریکا و رژیم صهیونیستی برای مذاکره با حماس در خصوص آتش‌بس طولانی‌مدت و اجرای پروژه‌های انسانی در نوار غزه و نیز بازگشایی گذرگاه‌های غزه چراغ سبز دریافت کرده است و حماس نیز در حال بررسی توافقاتی است که اخیرا در دیدار با مصر حاصل شده است.

به گفته این منابع، قاهره سعی کرده تشکیلات خودگردان را به مشارکت در این توافقات متقاعد سازد اما این تشکیلات ۱۴ مورد ملاحظات خود درباره سند آشتی پیشنهادی مصر ارائه کرده که همین امر امکان دستیابی به توافقی برای پایان دادن به دودستگی‌ها و بازگشت تشکیلات خودگردان به نوار غزه را غیرممکن می‌سازد.

الحیاة همچنین به نقل از برخی منابع آگاه فلسطینی نوشت که توافقات با رهبران مصر از سند آشتی گرفته تا آتش‌بس با رژیم صهیونیستی، رفع محاصره، بازگشایی گذرگاه رفح برای تردد افراد و انتقال کالاها و نیز آتش‌بس طولانی‌مدت با این رژیم و تبادل اسرا را دربرمی‌گیرد.

این منابع گفتند آتش‌بس اولیه طی چند روز آینده آغاز می‌شود که شامل توقف ارسال بادبادک‌های آتش‌زا از غزه به سمت فلسطین اشغالی و به دنبال آن رفع محاصره افراد و کالاها به صورت دائمی و آغاز اجرای پروژه‌های بین‌المللی انسانی است.

بنابر این گزارش، توافقات فوق‌الذکر بر ارائه طرح آشتی ملی مصر تأکید دارد که در صورت موفقیت، تشکیلات خودگردان اداره نوار غزه و نظارت بر گذرگاه رفح و پروژه‌های انسانی سازمان‌ ملل را بر عهده می‌گیرد و مصر نیز عهده‌دار دستیابی به توافق آتش‌بس موقت و سپس طولانی‌مدت خواهد شد اما در صورت عدم موفقیت این طرح، مصر برای دستیابی به آتش‌بس بین حماس و رژیم صهیونیستی، بازگشایی گذرگاه رفح به صورت دائمی، اجرای پروژه‌های انسانی بین‌المللی مذاکره درباره تبادل اسرا و ازسرگیری همکاری امنیتی بین حماس و مصر در خصوص مبارزه با گروه‌های مسلح در سیناء به ویژه داعش، تلاش خواهد کرد.

این تحولات در حالی است که دولت آمریکا نیز به برقراری ثبات در نوار غزه تمایل دارد و به نظر می‌رسد که آمریکا می‌خواهد این منطقه را به مرکزی برای انجام معامله صلح خود قرار دهد و گذشته از آن مصر و رژیم صهیونیستی نیز به دلیل ترس از وقوع انفجارها و پیآمدهای امنیتی خطرناک، تمایل به برقراری ثبات در نوار غزه را دارند.

حماس: تشکیلات خودگردان تمایلی به قبول پیشنهاد مصر ندارد

«محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیروز «نبیل ابوردینه» را به عنوان معاون نخست‌وزیر و وزیر اطلاع‌رسانی تعیین کرد و حماس این اقدام تشکیلات خودگردان را نشانه عدم تمایل این تشکیلات برای پذیرش پیشنهاد مصر جهت تشکیل دولت وحدت ملی طی پنج هفته آینده، برشمرد.

«رامی الحمدالله» نخست‌وزیر فلسطین نیز دیروز اعلام کرد که دولت آمریکا کمک‌های مستقیم و غیرمستقیم به تشکیلات خودگردان را متوقف کرده است.

الحمدالله در دیدار با جمعی از خبرنگاران در دفتر خود تصریح کرد که کمک‌های خارجی به تشکیلات خودگردان ۷۰ درصد کاهش یافته است.

مسئولان فلسطینی توقف کمک‌‌های آمریکا را بخشی از اعمال فشار واشنگتن بر این تشکیلات برای پذیرش «معامله قرن» ارزیابی کرده و گفتند که کاهش کمک‌های مالی آمریکا (حدود ۴۰۰ میلیون دلار) در کنار کاهش کمک‌های آنروا، تأثیرات چشم‌گیری بر توان تشکیلات خودگردان برای اجرای پروژه‌های خدماتی اعم از ساخت مدارس، جاده‌ها و بیمارستان‌ها داشته است.

 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول