اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

یک استاد دانشگاه در گفت‌وگو با فارس عنوان کرد

تحقق شفاف‌سازی ارزی با معرفی و حذف رانت‌خوارها

یک استاد دانشگاه گفت: ضرورت دارد یکبار برای همیشه تکلیف را روشن کنیم که آیا قصد شفاف‌سازی در مباحث ارزی داریم یا خیر،‌ اگر می‌خواهیم کار درست انجام شود، باید مانع از بروز رانت‌ و رانت‌خواری شویم و رانت‌خوارها را معرفی کنیم.

تحقق شفاف‌سازی ارزی با معرفی و حذف رانت‌خوارها

حسین باهر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت:‌ باید با مشکلات اقتصادی به همان صورت که علم پزشکی با بیماری‌ها رفتار می‌کند، برخورد کرد، وقتی‌ درمانی بر یک بیماری اقتصادی اثربخش نیست، درمان‌های مشابه هم بر آن مؤثر نخواهد بود و تصور من این است که هر چه با بیماری اقتصاد، رفتاری برخورد کنیم، فقط به تشدید بیماری منجر می‌شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: ما نیازمند تحول اقتصادی هستیم که باید انجام شود و در غیر این صورت باید به جراحی اقتصاد بپردازیم. 

وی با تأکید بر اینکه ضرورت دارد، از قوانین علم اقتصاد در مدیریت استفاده کنیم، گفت: متأسفانه اغلب به دنبال آزمون و خطا هستیم، در بین فعالان اقتصاد‌ ما و دولتمردان، نه تنها اقتصاددانان حضور ندارند، بلکه اقتصادخوانان هم حضور ندارد. 

* ضرورت اصلاح ساختار اقتصادی کشور ‌

باهر ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین مشکلات ما در اقتصاد، برخوردهای ساختاری است و به نظر من داستان از عوض کردن یک رئیس کل و یا اجرای یک بازار ثانویه گذشته است،‌ ساختار اقتصادی کشور مشکل دارد که باید اصلاح شود.

این استاد دانشگاه افزود: ما ابتدا تغییر شکل در اقتصاد داشتیم و پس از آن به درمانگری پرداختیم که چندان مؤثر نبود، بنابراین تغییرات ساختاری در اقتصاد لازم است و ضرورت دارد اتاق فکری تشکیل شود و تلاش کنیم ریشه‌ای‌تر مشکلات اقتصاد را رفع کنیم، همان‌گونه که گفتم با تغییر یک رئیس کل و ایجاد یک بازار، توفیقی در اقتصاد حاصل نمی‌شود. 

* لزوم تضمین امنیت سرمایه‌گذاری برای کارهای مولد

وی ادامه داد: ضرورت دارد مراتب مولد در جامعه را تهیه و تأیید کنیم، یعنی امنیت سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را برای کارهای مولد تضمین کنیم.

* جایگزینی واردات و رشد صادرات در اولویت کار دولت باشد

این استاد دانشگاه ادامه داد: برای تحقق هدف مذکور، در درجه اول جایگزینی واردات را باید در دستور کار قرار دهیم و در درجه دوم، باید حرکت به سمت رشد صادرات در دستور کار باشد؛ در اقتصاد ما باید این دو سیاست با اولویت دنبال شود که این مهم در علم اقتصاد توصیه شده است.

* شفاف‌سازی ارزی با حذف و معرفی رانت‌خوارها امکان‌پذیر است 

باهر تأکید کرد: ضرورت دارد یکبار برای همیشه شفاف‌سازی کنیم که آیا در مباحث ارزی قصد شفاف‌سازی داریم یا خیر،‌ اگر می‌خواهیم کار درست انجام شود، باید مانع از بروز رانت‌ها و رانت‌خواری شویم‌ و رانت‌خوارها را معرفی کنیم و اگر در این حوزه عمل نمی‌کنیم، به نحوی عمل نکنیم که مردم فقط به دنبال تبدیل ریال خود به ارز باشند. 

این استاد دانشگاه اظهار داشت: در کوتاه‌مدت، اگر مانع از بروز هرز روی شویم و با مافیا و رانت‌های بازار ارز مقابله کنیم، قطعا مشکلات حل خواهد شد.

وی اضافه کرد: در بلندمدت ضرورت دارد سرمایه‌گذاری‌های مولد در جامعه تشویق شوند و امنیت سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذار فراهم شود.

* کنترل در اقتصاد نشان‌دهنده ضعف است

باهر درباره نحوه کنترل نقدینگی‌های موجود در جامعه بیان کرد:‌ کنترل‌ها در اقتصاد به طورکلی خود نشان‌دهنده ضعف است، وقتی که چیزی در اقتصاد سرکوب می‌شود، ناشی از ضعف است، همان طور که وقتی پدر نتواند با استدلال فرزندش را تربیت کند، بر سر وی فریاد می‌زند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: کنترل اقتصاد موجب می‌شود بازار خرید قاچاق افزایش یابد و طمع در کسب سود بیشتر شود و طبیعتاً ‌راهکارهای غیرقانونی در این‌باره فعال‌تر خواهد شد.

باهر تأکید کرد: نباید در حوزه سودهای بانکی به نحوی عمل کنیم که‌ موجب خروج نقدینگی از بانک‌ها و بروز مشکل در بخش‌های دیگر جامعه شود و در نتیجه نقدینگی‌های سرگردان وارد بازار سکه، ارز و مسکن می‌شود که مشکل بعدی را به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول