اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

موافقت صنعاء با طرح آتش‌بس موقت و یکجانبه دریایی

دولت یمن با طرح پیشنهادی رئیس کمیته عالی انقلاب این کشور مبنی بر توقف یکجانبه عملیات‌های نظامی دریایی به مدت 15 روز موافقت کرد.

موافقت صنعاء با طرح آتش‌بس موقت و یکجانبه دریایی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،«محمد علی الحوثی» رئیس کمیته عالی انقلاب یمن  شب گذشته طرحی ابتکاری مبنی بر توقف عملیات‌های نظامی دریایی از ساعت 12 شب گذشته (31 جولای) مشروط به عدم تشدید حملات نظامی ائتلاف عربی، ارائه کرد.

وی افزود که این آتش‌بس از نیمه امشب آغاز و تا 15 آگوست آینده ادامه خواهد یافت و در صورت همراهی ائتلاف آمریکایی - سعودی با این امر، این مدت قابل تمدید خواهد بود.

الحوثی، با ارائه این طرح ابتکاری تاکید کرد که این طرح قابل اجرا در تمامی جبهه‌ها است، مشروط به اینکه با استقبال طرف مقابل همراه باشد و حملات علیه یمن تشدید نشود.

پایگاه خبری «متابعات» نیز امروز اعلام کرد که صنعاء با این آتش‌بس یکجانبه دریایی موافقت کرده است.

از سوی دیگر، «احمد الحبیشی» مشاور اطلاع‌رسانی شورای عالی سیاسی یمن تاکید کرد که چرخ مذاکرات در کشور، عملا فعال شده است و کمیته‌هایی برای بررسی پرونده‌های اقتصادی به ویژه مسئله بانک مرکزی و پرونده اسرا تشکیل شده است و احتمال می‌رود که پس از عیدقربان، آتش‌بس اعلام شود.

محمد علی الحوثی دیشب در صفحه شخصی‌اش در «توئیتر» نوشت که کشورهای متجاوز، 26 مارس 2015، آغاز عملیات نظامی علیه جمهوری یمن را اعلام کردند و ائتلافی تحت هدایت آمریکا تشکیل شد و برخی از کشورها از جمله آمریکا، عربستان، امارات، بریتانیا، اسرائیل، بحرین، کویت و سایر کشورهای عربی و غربی، به طور رسمی به عضویت آن در‌آمدند.

الحوثی افزود که مقابل این هجمه و جنگ نظامی که طی آن از کلیه انواع سلاح‌ها حتی سلاح‌های ممنوعه بین‌المللی بدون هیچ مانعی علیه یمن استفاده شد و طی آن عامدانه، جنایات بزرگی علیه ملت یمن صورت گرفت، ما از همان روز نخست برای حل مشکلات داخلی با تکیه به ادبیات گفت‌وگو و تفاهم با کلیه طرف‌های داخلی تلاش کردیم.

وی سپس به استقبال انصارالله از کلیه طرح‌های ابتکاری و امتیازات مختلفی که در نشست‌های سوئیس و کویت و .... برای برقراری آتش‌بس در یمن و توقف جنگ علیه مردم یمن داده اشاره کرد و گفت که همواره این ائتلاف عربی بوده که آتش‌بس‌ها را نقض می‌کرده و مقابل هر طرح صلحی، به تشدید حملاتش ادامه داده است.

رئیس کمیته عالی انقلاب یمن تاکید کرد که امروز حتی جامعه بین‌الملل و شورای امنیت متقاعد شده که راهکار بحران یمن سیاسی است و ما به دلیل جلوگیری از ریختن بیشتر خون یمنی‌ها و بر پایه ارزش‌ها و اصول دینی و انسانی ..طرح ابتکاری خود را به طرف‌های رسمی یمن اعلام می‌کنیم و خواستار توقف یکجانبه عملیات نظامی دریایی برای مدتی محدود اما قابل تمدید هستیم.

از سوی دیگر، یک منبع در وزارت دفاع یمن نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی این کشور (سبا)، از این طرح ابتکاری استقبال کرد و گفت که وزارت دفاع یمن از هر طرحی که به توقف خونریزی در یمن و تجاوز در این کشور فراخواند، استقبال می‌کند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول