اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس  /  گزارش ویژه

لطفاً تعطیل نباشید ۴ – پیشنهادهایی برای تعطیلات چله تابستان

دایناسورهای تهرانی را ببینید، بُل بگیرید و قله را فتح کنید

فصل گرماست و آخر هفته و چله تابستان. می‌توانید در یک تعطیلات کوتاه، خانواده، دوستان و فامیل را در کنار خود داشته باشید. ما هم برای شما پیشنهادهایی داریم، برای دورهمی‌هایی جذاب.

دایناسورهای تهرانی را ببینید، بُل بگیرید و قله را فتح کنید

مجله فارس‌پلاس؛ سمیه دهقان زاده: فصل گرما باشد و آخر هفته و چله تابستان. لابد اولین و بهترین گزینه برای ما که در تهران روزگار می‌گذرانیم پناه بردن به خنکای کولرهاست، بلکه بتوانیم نفسی بکشیم. احتمالا خیلی‌هایمان دور هر چه بیرون رفتن و گشت و گذار را خط می‌کشیم تا حداقل یک آخر هفته نفسمان از جای سرد برآید! اما حالا که مشغله کمتر است و می‌توانید در یک تعطیلات کوتاه، خانواده، دوستان و فامیل را در کنار خود داشته باشید. ما هم برای شما پیشنهادهایی داریم، برای دورهمی‌هایی جذاب. خواندنش خالی از لطف نخواهد بود.

 

تا ماهیتابه داغ است نان را بچسبانید

صبح و خواب خوب و تعطیلی را می دانید چه چیزی نور علی نور می‌کند؟ دقیقاً. یک صبحانه خوب و خوشمزه. نان و پنیر و گردو، نیمرو و املت، نان و مربا، نان و خامه و عسل. هر چیزی که فکرش را بکنید، پای ثابت اول و آخرش نان است و نان.

بیایید این بار خودتان نانوا شوید و نان خانگی بپزید. نگران نباشید نه تنور می‌خواهد، نه فر و نه تجهیزات پیشرفته. مایه‌اش آرد و نمک و آب و کمی بکینگ‌پودر است. با هم که ترکیب شدند بگذارید خمیر کمی استراحت کند و بعد، خانوادگی نانوایی کنید. چانه بگیرید و در ماهیتابه داغ بدون روغن پهن کنید و نان داغ و خوشمزه تحویل بگیرید.

حالا نانوا و نان‌آور و نان‌خور، همه و همه دور هم جمعید و  دستپخت خود را نوش جان می‌کنید. اگر به مذاقتان خوش آمد، برای نان داغ و کباب داغ و هر چه غذای نانی است هم این برنامه تکرار شدنی است، بدون اینکه تکراری شود.

 

به دل کوه بزنید که تابستان است!

از گرما گفتیم و چله تابستان. حال می‌خواهید باور کنید یا نه، یکی از خنک‌ترین  و مطبوع‌ترین هواها را در همین گرماگرم تابستان می‌توان تجربه کرد. کافیست کمی زودتر بخوابید و با روشنی روز و حتی قبل از آن کفش مناسب به پا کنید، خورد و خوراکی سبک بردارید و به دل کوه بزنید.

از خانواده، فامیل، دوستان هر که پای رفتن دارد دعوت کنید؛ مقصد این بار دارآباد است. مسیر رسیدن به دره دارآباد آسان است. هر کسی که به میدان تجریش بیاید با تاکسی راحت به دامنه کوه می‌رسد. مسیر پاکوب و امن، چشمه‌های متعدد در مسیر راه و در آخر آبشاری که دلبری می‌کند، همه و همه گزینه‌هایی است که یک روز تعطیل را می‌تواند برای شما جذاب و لذتبخش کند. اگر همه‌چیز جور بود و همراهانتان از کوهپیمایی  حظ بردند می‌توانید بعد از چند هفته حتی به کوهنوردی هم فکر کنید. کسی چه می‌داند شاید کم‌کم از ورزش دوستی به ورزشکاری رسیدید!

 

با چند کلمه، کتابخوان شوید

حوصلهٔ خواندن کتاب ندارید؟ روی مود کتاب صوتی و رادیو هم نیستید؟ از طرفی می‌خواهید داستانی بخوانید و به خود ببالید که جزو کتابخوان‌ها هستید. طوری نیست. برای این مدل افراد که کم هم نیستند! کتابی قابل پیشنهاد است که باب دندانتان می‌شود.

کتاب کوتاه‌ترین داستان،  داستان‌هایی 2کلمه، 4کلمه، 8کلمه، 16کلمه، 32کلمه و 64کلمه‌ایست که سال‌ها پیش جناب استنلی بابین زحمت کشیده و گردآودی کرده،  مهران مرتضایی گرامی هم همت کرده و ترجمه. انتشارات سالی هم این کار گروهی را به چاپ رسانده.

هم می‌توانید نسخه اکترونیکی اش را تهیه کنید هم کتاب کاغذی‌اش را. حتی یک کلمه هم بخوانید یک داستان را تمام کرده‌اید! به نظرتان هیجان انگیز نیست؟ از همه جذاب تر اینکه می‌توانید این کتاب را به جمع خود راه بدهید هر کدام چند کلمه‌ای بخوانید و بقیه گوش کنند و در آخر کار، همه‌تان کلی داستان جالب، کوتاه و به یادماندنی خوانده و شنیده‌اید. حوصله‌تان سر نرفته که هیچ، لذت هم برده‌اید.

 

تعطیلاتی بی‌خطر با دایناسورها

از کودکی‌هایتان عشق دایناسور بوده‌اید؟  با اسباب بازی‌های کوچک دایناسوری، فیلم‌های ژاپنی و کارتون‌های مختلف برای این غول پیکرها خیالبافی می‌کردید؟ دلتان می‌خواسته قبل از انقراض یکی از این موجودات را از نزدیک می‌دیدید؟ الان کوچک‌ترهایی را می‌شناسید که عاشق دیجیمون و دایناسورند؟ خب پس خوراکتان رفتن به «پارک ژوراسیک» است.

به سعادت آباد که بروید در میدان بهرود، با ورودی اندک، رخ در رخ می‌توانید انواع این دایناسورها را ببینید. هم سر تکان می‌دهند، هم صدا دارند و هم برایتان چشم غره می‌روند! انگار زنده‌اند و شماها به آرزوی دیدنشان رسیده‌اید. دایناسورهای متحرک این بوستان آموزشی، گردشگری در گونه‌های مختلف و ابعاد واقعی در نخستین پارک موضوعی پایتخت جا خوش کرده‌اند و منتظرند شما به دیدنشان بروید؛ 28 دایناسور در 30 هزار متر مربع.

اسم علمی، روش زندگی و خوراک دایناسورها را برایتان  به نمایش گذاشته‌اند. درضمن کارگاه‌های آموزشی و فیلم، استودیو ژوراسیک، سینما سه‌بعدی و ژوراشاپ (کافی شاپ مخصوص ژوراسیک پارک) هم هست که تمام و کمال شود سفرتان در عصر دایناسورها. 9 و نیم صبح تا 9 و نیم شب هر روز فرصت دارید تا چند ساعتی را با دایناسورها سر کنید.

 

خوشگذرانی به سبک پانتومیم

اگر از آن دسته آدم‌ها هستید که تا به مهمانی، جمع فامیلی یا دورهمی دوستانه دعوت می‌شوید عزا می‌گیرید که چه کار کنید، حوصله‌تان از وقت دعوت تا تمام شدن مهمانی سررفته و تمام امیدتان این است که مهمانی تمام شود و شارژ گوشی‌تان نه، این بار که آخر هفته است، مهمانی‌ها را نپیچانید. کمی به خودتان فرصت دهید تا از حضور در جمع آن‌هایی که دوستتان دارند لذت ببرید. خیلی هم سخت نیست می‌توانید بازی گروهی را پیشنهاد دهید. مثلاً بازی پامنتومیم.

چند گروه شوید، جمله‌ای را مشخص کنید و برایش پانتومیم بازی کنید. بقیه هم باید حدس بزنند که جمله و کلمه‌های شما چیست. آنقدر ادا و اطور و حدس‌های رنگارنگ به گوشتان می‌خورد که شک نکنید از خنده ریسه می‌روید. شاید چندتایی هم استعداد بازیگری کشف کردید! خلاصه آنقدر بهتان خوش می‌گذرد که دلتان نمی‌آید از آن جمع دل بکنید.

 

توپ را به زمین تعطیلات بیاندازید

سرزمین ما، دنیای بازی‌های توپ و تور است. فوتبال، والیبال، بسکتبال و گل کوچک. حالا اگر تورش را فاکتور بگیریم و بماند توپش، از همه فراگیرتر و خانوادگی تر بازی «وسطی» است.

اگر گرمای هوا کم شد و حس و حال خانواده و دوستان جواب داد، بد نیست یک توپ و کمی ساندویچ سرد با خود بردارید و  به نزدیک‌ترین بوستان و پارک محل زندگی‌تان بروید. جوان ترها وسطی بازی کنند، بقیه هم از تماشای آن لذت ببرند.

از انتخاب گروه  و یارکشی تا توپ باران شدن و بُل گرفتن، همه‌اش پر از هیجان است.  بعد از مدت‌ها یکجانشینی در خانه و زیر کولر یا رفتن از این مهمانی به آن مهمانی، حتماً خوش می‌گذرد. به قول معروف، هم فال است و هم تماشا.

 

به دلتان سر بزنید

می دانم کل هفته سر کار بودن، حاضر شدن در کلاس‌های مختلف و سر و کله زدن با هزارو یک اتفاق مختلف باعث می‌شود بخواهید آخر هفته‌تان را بی دغدغه، با نشاط و البته در آرامشی واقعی سر کنید. این جور وقت‌ها، هیچ چیز بیشتر و بهتر از حرف زدن نیست آن هم با یک دوست واقعی، کسی که همه چیز را می‌داند و حتی از خودمان هم بیشتر دوستمان دارد. همهٔ ما آدم‌ها را آفریده و حتی یک آن چشم از ما برنمی دارد. حتماً همیشه با او حرف می‌زنید، درد دلی، تقاضایی، تشکری، چیزی.

این بار در خلوت و سکوت آخر هفته، قرآن را ورق بزنید و کمی متفاوت‌تر حرف‌هایش را بخوانید. روی معانی تمرکز کنید و به کلمه کلمه‌اش فکر کنید. به جانتان می‌نشیند، غم و اضطرابتان ته‌نشین می‌شود و حالا آرامش واقعی را خواهید چشید.

 

اوقات فراغتتان پربرکت و به شادی.

 انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول