اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

رئیس سازمان محیط زیست:

مرجعیت کنوانسیون تنوع زیستی با سازمان محیط زیست نیست/ در تولید محصولات تراریخته از دنیا عقب مانده‌ایم

رئیس سازمان محیط زیست گفت: مرجعیت کنوانسیون تنوع زیستی با سازمان محیط زیست نیست و وزارت امور خارجه مسئولیت رسیدگی به این موضوع را دارد.

مرجعیت کنوانسیون تنوع زیستی با سازمان محیط زیست نیست/ در تولید محصولات تراریخته از دنیا عقب مانده‌ایم

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست در گفت‌وگوی زنده رادیویی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره زمزمه‌های پیش آمده از «تغییر مرجعیت کنوانسیون تنوع زیستی» اظهار داشت: وزارت امور خارجه مسئولیت رسیدگی به موضوع تغییر اقلیم و تنوع زیستی را دارد و ما از دولت درخواست کردیم که این موضوع را به سازمان محیط‌زیست واگذار کنند که هم‌اکنون در کمیسیون‌های دولت در حال بررسی است، البته باید توجه داشته باشیم که از سال 73 بعد از کنوانسیون ریو مرجع رسیدگی به تغییر اقلیم و کنوانسیون تنوع زیستی در وزارت امور خارجه مستقر شد.

*احتمال ادغام چند معاونت‌ در سازمان محیط زیست

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس درباره بلاتکلیفی معاونت آموزش پس از فرار معاون پیشین به خارج کشور و شایعاتی در خصوص ادغام چند معاونت در این سازمان وحتی ادغام دو سازمان محیط زیست و سازمان جنگل ها گفت: براساس ساختار تشکیلاتی شورای عالی اداری استخدامی کشور سازمان محیط‌ زیست باید چهار معاونت داشته باشد در حالی‌که ما هم‌اکنون پنج معاونت داریم البته ما نسبت به این مصوبه اعتراض کرده و درخواست داشتیم با توجه به اهمیت و گستردگی موضوع محیط‌زیست به این مساله رسیدگی کنند هم‌اکنون نیز منتظر تعیین تکلیف و نظر نهایی دولت هستیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه معاونت آموزش در چند ماه پیش زیر نظر شخص خودم اداره  می‌شود اظهار داشت:  این معاونت نیز یکی از معاونت‌هایی است که منتظر تعیین تکلیف آن هستیم.

کلانتری با اشاره به انتصاب پروین فرشچی به عنوان سفیر ایران در فنلاند، گفت: معاون دریایی سازمان اخیراً به عنوان سفیر ایران در فنلاند منصوب شدند قاعدتاً‌ باید بعد از تعیین تکلیف معاونت‌ها نسبت به این معاونت نیز تصمیم‌گیری کنیم و معاون مورد نیز منصوب خواهد شد.

وی مشکل کنونی این سازمان را ساختاری دانست  که پاسخگوی وظایف این سازمان نیست چرا که از هوا گرفته تا گرد و غبار و حیات وحش و کویر به این سازمان مربوط است.

*مخالفت کلانتری با ادغام دو سازمان محیط زیست و جنگل‌ها

رئیس سازمان محیط زیست مخالفت خود را با ادغام دو سازمان محیط زیست و جنگل‌ها اعلام کرد و ابراز داشت: ادغام این دو سازمان با یکدیگر به طور کلی مطرح نیست اما باید توجه داشته باشیم که نیروهای ارزشمندی در دستگاه‌های دیگر وجود دارند که براساس نیاز هر یک از سازمان‌ها قابلیت تغییر و جابجایی دارند.

کلانتری یادآور شد: باید بر رفتار سایر دستگاه‌های اجرایی نظارت داشته باشد و این یک سازمان تولی‌گر محسوب می‌شود و نباید به عنوان یک سازمان تصدی‌گر به آن نگاه کنیم.

*مطالعه درخصوص ریزگردها تا پایان شهریور نهایی می‌شود

رئیس سازمان حفاظت‌ محیط‌زیست در مورد اقدامات این سازمان برای معضل ریزگردها و گرد و غبار جنوب کشور نیز گفت: متاسفانه تاکنون مطالعاتی در زمینه ریزگردها صورت نگرفته بود که از سال گذشته این تحقیقات با همکاری مرکز مطالعات جنگل‌ها و مراتع آغاز شده و تا پایان شهریور نهایی و به سازمان محیط‌زیست ارائه می‌شود.

*سیستان در تخصیص بودجه مقابله با ریزگردها فراموش شد

رئیس سازمان محیط‌زیست با یدآوری این نکته که برای مقابله با ریزگردها تنها برای قسمت جنوب شرقی اهواز بودجه داریم و سیستان برای بودجه دهی فراموش شده است گفت: اقداماتی از قبیل آب‌رسانی، بوته‌کاری و مالچ‌پاشی صورت گیرد تا مانع بروز بخشی از ریزگردها شود.

وی خاطر نشان کرد: مجلس بودجه ۱۰۰ میلیارد دلاری را تنها مختص به مهار ریزگردهای خوزستان کرد در حالیکه مشکلات سیستان بیشتر است.

*شرطی که کلانتری برای پذیرش ریاست سازمان محیط زیست گذاشت اما برآورده نشد

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه یکی از شروط پذیرش این مسئولیت از سوی شما این بود که سیاست‌گذاری در حوزه آب به شورای عالی آب محول شود در حالی‌که هنوز نتوانسته‌اید حق‌آبه تالاب‌ها و رودخانه‌ها را از وزارت نیرو دریافت کنید، گفت: مساله و دغدغه محیط‌زیست کشور هم‌اکنون کمبود آب و مصرف انرژی بالا در قیاس با تولید است برهمین اساس کمیته سازگاری با کم‌آبی در بهمن‌ماه در دولت تشکیل شد و به صورت مرتب و هفتگی جلساتی در این زمینه برگزار می‌شود آیین‌نامه‌ای در حال تنظیم است که مصرف آب را ساماندهی کند همچنین حق‌آبه زیست‌محیطی کشور را مطرح کردیم زیرا تا دو سال پیش برای مصرف کشاورزی و مصرف شرب از حق‌آبه تالاب‌ها و رودخانه‌ها استفاده می‌کردیم تا به تولیدات کشاورزی افزوده شود.

کلانتری با بیان اینکه هنوز با وزارت نیرو به تفاهم نرسیده‌ایم و اختلافات ما با این وزارتخانه زیاد است به طوری‌که تا آبی در زاینده‌رود جاری نباشد ما نمی‌توانیم حق‌آبه 180 میلیونی گاوخونی را دریافت کنیم گفت: متأسفانه عمده تالاب‌های کشور در انتهای حوضه آبریز و در خشکی هستند، باید مصرف آب کشاورزی را کاهش دهیم زیرا هم‌اکنون حدود 85 درصد منابع آبی برای کشاورزی مصرف می‌شود در حالی‌که براساس اصول بین‌المللی ما حق نداریم بیش از 40 درصد از آب‌های تجدیدپذیر استفاده کنیم.

کلانتری خاطرنشان کرد: هم‌اکنون اسپانیا 25 درصد، هند 33 درصد و چین 29 درصد از آب‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کند در حالی‌که در ایران بیش از 100 درصد از آب‌های تجدیدپذیر استفاده می‌شود بنابراین باید با برنامه‌ریزی مناسب کاهش مصرف آب از منابع تجدیدپذیر را درپیش گیریم.

وی با بیان اینکه ما حق محیط‌زیست را از ابتدا قربانی کردیم، گفت: کاهش مصرف آب در کشاورزی و منع احداث صنایع آب‌بر در درون کشور باید مورد توجه قرار گیرد زیرا به عنوان مثال صنعت فولاد در اصفهان سالانه 15 میلیون تن آب نیاز دارد در حالی‌که باید چنین صنایعی در کنار سواحل احداث شود.

کلانتری تصریح کرد: بیش‌از 80 درصد صنایع جهان در سواحل واقع شده است در حالی‌که ما از آبادان تا گواتر فقط 1/8 جمعیت کشور سکونت دارند. برهمین اساس صنایع آب‌بر مانند پتروشیمی و فولاد باید در نزدیکی سواحل احداث شوند تا بتوانیم مصرف درون‌سرزمینی را مهار کنیم.

*تولید تیلاپیای سالم مشکلی برای محیط زیست ندارد

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره علت صدور مجوز پرورش تیلاپیا از سوی این سازمان در کشور گفت: ۵ نوع از  ماهی تیلاپیا مضر نیستند و این ماهی با هزینه پایین تولید می‌شوند و سلامت آنها تایید شده است.

رئیس سازمان محیط زیست افزود:هور و شادگان به خاطر پرورش تیلاپیا در دجله و فرات پر از تیلاپیای مضر شده است آنوقت برای پرورش تیلاپیا در محیط بسته مرکزی ایراد می‌گیرند.

*در تولید محصولات تراریخته از دنیا عقب مانده‌ایم

کلانتری با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ میلیون هکتار محصولات تراریخته تولید می‌شود یعنی یک میلیارد تن تولید محصول  در جهان اظهار داشت: ۱۰ میلیون تن محصول تراریخته وارد کشور میکنیم، ۱۰۰ درصد سویای وارداتی  و ۸۰ درصد ذرت و ۱۰۰ درصد روغن نباتی‌های موجود در بازار تراریخته است،آنوقت به ما اجازه تولید داخلی نمی‌دهند.

وی مدعی شد: حتی یک مقاله علمی ضد تراریخته ها وجود ندارد و ما با مخالفت‌های بی‌جا در تولید محصولات تراریخته عقب مانده‌ایم.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه توان تولید محصولات ارگانیک در کشور پایین است گفت: با تولید ارگانیک محصولات کشاورزی تولیداتمان به یک سوم کاهش می‌یابد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول