اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

رئیس دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با فارس:

نظارت بر واردات تخم چشم زده ماهی سختگیرانه است/ واردات تخم ماهی آلوده بعید است

رئیس دامپزشکی کشور روند نظارت بر واردات تخم چشم زده ماهی را تشریح کرد و گفت: از مبدا وارداتی تا مرز کشور نمونه برداری انجام می شود و تخم ماهی چشم زده پس از طی مراحل قرنطینه وارد مزارع پرورش ماهی می شود.

نظارت بر واردات تخم چشم زده ماهی سختگیرانه است/ واردات تخم ماهی آلوده بعید است

علیرضا رفیعی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پاسخ به اینکه ظاهرا برخی واردکنندگان تخم چشم زده ماهی شیطنت‌هایی می‌کنند و محصول بی‌کیفیت وارد کشور می‌کنند که درنهایت منجر به بروز بیماری در مزارع پرورش ماهی می‌شود و این سازمان چگونه بر این محصولات وارداتی نظارت می‌کند روند نظارت بر واردات این محصول را تشریح کرد و گفت: کشور ما ضوابط و مقررات بهداشتی خاصی (IHR) برای واردات موجودات زنده و محصولات خام دامی دارد و اگر قرار باشد از هر کشوری این گونه محصولات وارد شود ضوابط بهداشتی خود را به کشور مبدا اعلام می‌کنیم. 

وی به آمار ثبت‌ سفارش برای واردات تخم چشم‌زده ماهی اشاره کرده و گفت: سال گذشته 350 میلیون قطعه از این محصول ثبت سفارش شده که از این میزان 250 میلیون قطعه آن وارد کشور شده است و طبق ضوابط بهداشتی ما می‌توانیم از کشورهای مختلفی از جمله فرانسه، دانمارک و ده‌ها کشور دیگر وارد شود. 

رفیعی پور با تاکید بر اینکه قبل از آنکه محصولی مانند تخم چشم زده ماهی از هر کشوری بخواهد وارد شود ابتدا آزمایشات لازم توسط کشور مبدا انجام می‌شود و پس از تایید آنها نمایندگان سازمان دامپزشکی در کشور مبدا حضور یافته وضعیت پروانه مراکز تولید را بررسی کرده و کیفیت محصول را ارزیابی می‌کنند تا با ضوابط کشور مبدا مطابقت داشته باشد. 

رئیس دامپزشکی کشور این را هم گفت که به محض ورود محصول به داخل کشور یکسری اقدامات مرزی داریم که به محض ورود به خاک کشور باید انجام شود و از آنجایی که تخم چشم‌زده ماهی موجودی حساس و زنده است از طریق فرودگاه امام و به صورت هوایی وارد می‌شود تا وقت و زمان را از دست ندهیم. در فرودگاه ابتدا مدارک اصلی کشور مبدا کنترل می‌شود و پس از آن وارد مرحله نمونه‌برداری می‌شوند و آزمایشات انجام می‌شود و پس از آن تخم چشم زده ماهی به مراکز قرنطینه تحت نظارت سازمان دامپزشکی ارسال می‌شود. 

وی تصریح کرد: پس از آنکه صحت و سقم شرایط بهداشتی محصولات وارداتی تایید شد این محموله اجازه انتقال به مراکز پرورش ماهی در سراسر کشور را خواهد داشت. 

رفیعی پور این موضوع را هم تایید کرد که ممکن است تخم چشم زده ماهی که بیماری به همراه داشته باشد هم بعید نیست ولی اینکه روند نظارت و ممیزی که ما برای واردات این محصول انجام داده‌ایم بخواهد زیر سوال برد در مسیر مبدا ورودی به قرنطینه کمترین اتفاق می‌افتد. 

به گفته رئیس دامپزشکی کشور اتفاقی که طی سال‌های گذشته برای مزارع پرورش ماهی و شیوع بیماری VHS رخ داده صنعت قزل‌آلا را در شرایط کاملا بحرانی قرار داد ولی با اقدامات سختگیرانه از این بحران عبور کردیم و اکنون در شرایط عادی به سر می‌بریم.

وی به پرورش‌دهندگان ماهی قزل‌آلا اطمینان خاطر داد که در صورت گزارش یک کانون بیماری در مزارع پرورش ماهی ناظران سازمان دامپزشکی در محل حضور یافته و علت بروز مشکل را ردیابی می‌کنند که معمولا دلایل فیزیکی مانند خاک، آب یا هر چیزی دیگری باشد را مورد ارزیابی قرار داده و مشخص کنند. 

رفیعی پور به آمار پرورش ماهی در مزارع هم اشاره کرد و گفت: سالانه 451 هزار تن ماهی پرورشی در کشور تولید می‌شود که عمده آن ماهی قزل‌آلا است و 32 هزار تن آن مخصوص به میگو است. 

 انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول