اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تحرکات سازمان ملل در کنار مصر، روسیه و آلمان برای بهبود اوضاع غزه

مصر طی هفته جاری به محلی برای گفت‌وگوی گروه‌های فلسطینی و نیز نماینده سازمان ملل با هدف نجات غزه تبدیل شده و همزمان زمزمه‌هایی از ایفای نقش روسیه و آلمان در پرونده فلسطین شنیده می‌شود.

تحرکات سازمان ملل در کنار مصر، روسیه و آلمان برای بهبود اوضاع غزه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع خبری می‌گویند، «مصر» توان خود را برای به نتیجه رسیدن آشتی فلسطینی به کار گرفته است.

طی هفته جاری «نیکلای ملادینوف» فرستاده سازمان ملل در امور منطقه برای رایزنی درباره فلسطین و طرح ویژه غزه به قاهره رفت و با مقامات این کشور دیدار کرد، طرحی که گفته می‌شود مورد حمایت سازمان ملل و آمریکاست و همزمان با این تحرکات، زمزمه‌هایی از ایفای نقش روسیه و آلمان در پرونده فلسطین شنیده می‌شود.

بر اساس گزارش روزنامه سعودی «الحیاة»، در مذاکراتی که «عباس کامل» رئیس سازمان اطلاعات مصر با هیأت فتح داشته، پیشرفت‌های خوبی داشته‌اند و همزمان هفته جاری، هیأتی از حماس به مصر رسیده تا به محض حصول موافقت نهایی فتح با پیشنهاد قاهره، دیداری میان دو طرف (حماس و فتح) برگزار شود.

این روزنامه در ادامه نوشت، مذاکرات مذکور پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در چهار پرونده «آشتی، آتش‌بس با تل‌آویو، مبادله اسرا و تبادل اقتصادی مصری-فلسطینی خصوصا با نوار غزه» داشته است.

در ادامه این گزارش آمده است، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه نقش کمک‌کننده در پرونده‌های آشتی و آتش‌بس داشته؛ وی با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان و «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روابط قوی دارد؛ علاوه اینکه آلمان هم در حال ایفای نقش محوری در پرونده تبادل اسراست.

در تیرماه امسال (1397) «الحیاة» مدعی شد آلمان نقش میانجی در مذاکرات غیر مستقیم میان حماس و رژیم صهیونیستی در پرونده تبادل اسرا را بر عهده دارد؛ پرونده‌ای که اگر به نتیجه برسد، قرار است به مبادله چهار نظامی صهیونیست با اسرای فلسطینی (که تعداد آنها مشخص نیست) منجر شود.

در ادامه گزارش فعلی الحیاة به نقل از منابع مصری اعلام شده است پاسخ فتح به پیشنهاد قاهره مشروط به ملاحظاتی درباره تشکیل دولت جدید فلسطین است از جمله اینکه حماس باید کنترل تمام وزارتخانه‌ها در نوار غزه را تحویل دهد. یک مسئول ارشد فتح به الحیاة گفت: نمی‌پذیریم که بانک حماس در غزه باشیم و پول مورد نیازش را تأمین کنیم اما این جنبش تمامی کلیدهای زندگی و امنیت را در دست داشته باشد.

این روزنامه افزود مصر ترجیح می‌دهد حاکمیت تشکیلات خودگردان به نوار غزه بازگردد و این جنبش اداره گذرگاه رفح را در دست بگیرد اما در صورت عدم عملی شدن این موضوع، قاهره به سمت کار در نوار غزه با همکاری سازمان ملل و حماس پیش خواهد رفت.

این منابع افزودند، چند عامل قاهره را به سمت تغییر موضعش سوق داد، اول: چراغ سبز آمریکا، دوم: توسعه همکاری امنیتی میان مصر و حماس و سوم منفعت بزرگ در طرح‌های بازسازی غزه.

ملادینوف دیروز (دوشنبه) مذاکرات خود با «سامح شکری» وزیر خارجه مصر را مثبت خواند و گفت این مذاکرات بر تحولات کرانه باختری، جلوگیری از تشدید تنش‌ها در غزه، حل تمام مسایل انسانی و حمایت از آشتی فلسطینی بوده است. وی افزود که در این دیدار محور بیشتر گفت‌وگوها، بررسی آخرین تحولات کرانه باختری، نحوه توقف تنش‌ها در غزه و حل‌وفصل تمامی مسائل انسانی و حمایت از آشتی فلسطینیان بود.

وی همچنین دیروز با مقامات تشکیلات خودگردان در رام‌الله دیدار کرد و در این دیدارها درباره حل بحران‌های انسانی در نوار غزه و کنترل امور این منطقه توسط دولت توافق ملی فلسطین صحبت شد.

 در بیستم مهرماه سال گذشته هیأت جنبش فتح و حماس سرانجام پس از چند روز مذاکره، توافق آشتی ملی را امضاء کردند و قرار بود به موجب آن اداره نوار غزه به تشکیلات خودگردان محول می‌شود اما این توافق چندان وارد فاز اجرایی نشد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول