اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

روزنامه چینی:

استرالیا و ژاپن برای مقابله با چین به آمریکا پیوسته‌اند

استرالیا و ژاپن برای مقابله با نفوذ و حضور چین در منطقه جنوب شرق آسیا به پروژه‌های زیرساخت فناوری، حمل و نقل، انرژی و گردشگری آمریکا دراین منطقه ملحق می‌شوند.

استرالیا و ژاپن برای مقابله با چین به آمریکا پیوسته‌اند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک روزنامه چینی هدف توافق آمریکا، استرالیا و ژاپن برای گسترش سرمایه‌گذاری اقتصادی در کشورهای منطقه «ایندو-پاسیفیک» را مقابله با طرح‌های چین خواند.

به نوشته روزنامه چینی «اس. سی. ام. پی»، این پروژه‌ها بخشی از تلاش‌های آمریکا و متحدانش برای اطمینان از نفوذشان در منطقه اقیانوس آرام در شرق آسیا و از ترس مستعد بودن منطقه برای تاثیرپذیری از چین است.

وزارت خارجه و وزارت تجارت استرالیا، شرکت سرمایه‌گذاری خصوصی و خارجی آمریکا و بانک همکاری بین‌المللی ژاپن روز دوشنبه در بیانیه‌ای گفتند که این سه کشور به صورت مشترک در پروژه‌هایی که «به رشد اقتصادی کمک می‌کند، خلق فرصت کرده و چشم‌اندازی آزاد، گشوده، فراگیر و مرفه را برای ایندوپاسیفیک تقویت می‌کنند»، سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

سرمایه‌گذاری‌های آمریکا و متحدانش در منطقه جنوب شرق آسیا شامل بخش‌های انرژی، حمل و نقل، گردشگری و زیرساخت فناوری می‌شود.

استرالیا اخیرا حضور خود در منطقه اقیانوس آرام را افزایش داده و بودجه اختصاصی به این بخش را بیشتر کرده است. از سوی دیگر ژاپن نیز دیپلماسی خود در منطقه را گسترش داده و اخیرا در کشور کوچک «وانواتو» در جنوب اقیانوس آرام سفارت باز کرده است. 

این در حالیست که چین اوایل ماه جاری اعلام کرده بود برای اولین بار نشستی با حضور رئیس جمهور این کشور و سران کشورهای اقیانوس آرام برگزار می‌کند. 

استرالیا و ژاپن همواره به گسترش حضور چین در منطقه اقیانوس آرام در جنوب شرق آسیا معترض بوده‌اند. آمریکا نیز به فعالیت‌های چین در این منطقه اعتراض کرده و در مقابل سعی در حضور مداوم در این منطقه دارد. 

منطقه ایندو-پاسیفیک که بر اساس تعریف واشنگتن از ساحل غربی آمریکا تا ساحل غربی هند را در بر می‌گیرد، منطقه جدیدی است که با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» در آمریکا، اهمیت ویژه‌ای در سیاست خارجی آمریکا پیدا کرده است. این منطقه که بر اساس همکاری متحدان آسیایی آمریکا برای مهار چین تعریف شده، اولین بار در سال ۲۰۰۷ توسط «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن مطرح شد و بعدها به اسناد امنیت ملی استرالیا، هند و آمریکا هم راه پیدا کرد.

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول