اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

مروری بر عملیات‌های نیروی دریایی یمن در مقابله با ائتلاف سعودی

نیروی دریایی یمن طی سه سال گذشته عملیات‌های متعددی در دفاع از این کشور در مقابل حملات «ائتلاف عربی» به رهبری عربستان انجام داده است.

مروری بر عملیات‌های نیروی دریایی یمن در مقابله با ائتلاف سعودی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وبگاه یمنی «النجم الثاقب» در گزارشی با عنوان «قدرت بازدارندگی و دستاوردهای نیروی دریایی یمن» به مروری عملیات‌های نیروی دریایی یمن در مقابله با تجاوز ائتلاف سعودی و مزدورانش پرداخت که انهدام چند کشتی نظامی از جمله اقدامات بارز آن است.

النجم الثاقب یادآوری کرد که «یمن دارای موقعیت جغرافیایی و استراتژیک مهمی است که آن را هدف طمع‌ورزی منطقه‌ای و بین‌المللی کرده است، بخصوص که یمن به تنگه باب المندب یکی از مهم‌ترین آبراهه‌های بین المللی در جهان مشرف است».

طبق این گزارش، جبهه دریایی یمن  با طول دو هزار و پانصد کیلومتری از جنوب، مشرف به خلیج عدن و دریای عرب و از غرب مشرف به دریای سرخ است.

موقعیت دریایی یمن به دلیل اشراف آن بر تنگه باب المندب اهمیت دارد؛ یکی از آبراهه‌های مهمی که گلوگاه دریای سرخ محسوب می‌شود و بر راه‌های تجاری از شرق و غرب هم تسلط دارد.

النجم الثاقب افزود، در طول تاریخ، یمن مورد چشمداشت قدرت‌های بزرگ استعماری بوده است و به دنبال انقلاب 21 سپتامبر یمن رویای آمریکا و عربستان پایان یافت چون یک انقلاب آزادی خواهانه به پا شد که نقشه‌های دینی، سیاسی و نظامی بیگانگان و ادوات آنها را سرکوب کرد.

از همین رو «عادل الجبیر»، وزیر خارجه عربستان از واشنگتن آغاز جنگ علیه یمن را اعلام کرد تا به وضوح روشن شود که یک جنگ آمریکایی-صهیونیستی به راه افتاده است و هواپیماهای ائتلاف شهرها، خانه ها، محله‌های مسکونی، مدارس، دانشگاه‌ها و همه ظرفیت‌های زندگی در یمن را بمباران کردند.

از همین رو احزاب مخالف با پروژه های آمریکا، اسرائیل و عربستان راهی جز مقابله با نیروهای ائتلاف و توسعه سامانه های دفاعی و تهاجمی خود نداشتند و مهم ترین این ابزار نیروی دریایی و دفاع ساحلی یکی ازشاخه های نیروهای مسلح یمن بود چرا که ائتلاف درصدد تسلط بر نوار ساحلی بود که از موقعیت جغرافیایی مهمی برخوردار است.

ماموریت نیروی دریایی یمن

ماموریت نیروی دریایی حفاظت از نوار ساحلی یمن در امتداد دریای سرخ و دریای عربی است و متشکل از فرماندهی نیروی دریایی، گارد ساحلی، واحدهای دریایی شناور،  یگان‌های گارد ساحلی و یگان‌های پیاده نیروی دریایی است.

در پنجم اکتبر 2015 یک تیم متخصص نیروی دریایی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بخشی از تاکتیک رزمی خود را نشان داد و همزمان نیروی دریایی یمن به کشورهای عضو ائتلاف سعودی درباره نفوذ به آب‌های منطقه ای هشدار داد.

این تیم نیروی دریایی یمن، بخش ساده‌ای از آموزش‌های واحدی از نیروی دریایی یمن را پس از تخریب یک کشتی جنگی در نزدیکی ساحل المخاء را نشان می‌دهد که در حین انجام عملیات نظامی دیگری بود.

بدین ترتیب نیروی دریایی یمن آمادگی رزمی خود را برای مقابله با هر گونه تلاش نیروهای ائتلاف برای نفوذ به آب های منطقه ای یمن اعلام کرد.

سه عملیات دریایی ظرف ماه اکتبر 2015

در 7 -10- 2015 نیروی دریایی ارتش و کمیته های مردمی یمن ناوچه [فرانسوی] المدینه را در نزدیکی سواحل غربی یمن هدف گرفتند که در نتیجه این حمله کشتی آتش گرفت و در دریا غرق شد.

یک مقام نظامی یمن گفت که این کشتی نظامی حامل 176 سرباز و افسر ائتلاف سعودی و یک فروند بالگرد بوده که  به طور دقیق ردیابی و مورد هدف قرار گرفت.

 در  10-10-2015 دومین ناوچه جنگی دشمن سعودی در نزدیکی سواحل یمن نابود شد.

در 25-10-2015 نیروی دریایی یمن یک کشتی را در سواحل المخا هدف گرفت.

در 7-11- 2015 نیروهای ارتش یمن و کمیته های مردمی یک ناو جنگی ائتلاف را هدف گرفتند.

در 8-11- 2015 نیروی دریایی یمن قایق های ائتلاف سعودی در سواحل المخا را نابود کردند.

در 15-11-2015 ارتش و کمیته های مردمی قایق های جنگی ائتلاف را در سواحل المخا در تعز هدف گرفتند.

در 24-11- 2015نیروی دریایی یمن یک کشتی جنگی ائتلاف را در سواحل المخا با یک فروند موشک هدف گرفت.

در4 -12-2015 منابع نظامی یمن از نابودی یک ناو جنگی ائتلاف در سواحل المخا خبر دادند.

در 10-12-2015 نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن یک ناو جنگی ائتلاف را که در حال نزدیکی به سواحل یمن در المخا بود با یک فروند موشک هدف گرفتند، این ناو قبل از تلاش برای پیشروی به سمت ساحل یمن مناطقی در ساحل یمن را بمباران کرده بود.

در20 -12-2015 نیروی دریایی یمن یک قایق متعلق به ائتلاف سعودی را هدف گرفت .

در28 -1- 2016 سه قایق ائتلاف در سواحل بندر المخاء در استان تعز تخریب شد و به گفته منابع قایق‌هایی که در سواحل یمن حرکت می‌کردند به شهروندان و تاسیسات عمومی و خصوصی تعرض کرده بودند.

در 30- 1-2016 نیروی دریایی یمن سه قایق جنگی رادر بندر المخاء هدف گرفت.

در 23-2-2016 یک ناو جنگی در نزدیکی سواحل الخوخه در استان الحدیده منهدم شد.

در سی ام ژانویه 2016 فرمانده نیروی دریایی و گارد ساحلی یمن از موفقیت نیروی دریایی یمن در ارتقای تسلیحات دفاع موشکی در ساحل یمن خبر داد، آن هم با وجود اینکه ائتلاف سعودی همچنان درصدد نابودی همه ظرفیت‌های نظامی و غیرنظامی یمن بود.

در همین خصوص سرتیپ «عبدالواحد الدیلمی»، فرمانده نیروی دریایی یمن در دیدار با رئیس کمیته عالی انقلاب یمن گفته بود که کارشناسان یمنی در کار توسعه و ارتقای تسلیحاتی موفق عمل کردند که بنا به ارزیابی کارشناسان چینی دیگر قابل استفاده نبوده است

در 1-10-2016 یگان موشکی یمن یک کشتی جنگی امارات را در سواحل المخاء نابود کرد که در نتیجه آن 22 نیروی دریایی امارات کشته شدند.

این کشتی ساخت آمریکا از نوع سویفت و با سرعت فوق العاده‌ای بود که سربازان و تجهیزات نظامی را جابجا می‌کرد و پس از حمله به ناو و نابودی آن قایق‌های جنگی بلافاصله به محل حادثه حرکت کردند اما آنها هم هدف موشک‌های کاتیوشا یمنی‌ها قرار گرفته و از محل گریختند.

نیروی دریایی و دفاع ساحلی یمن در« 4-10-2016 » به هر کشتی جنگی درباره نزدیکی به آب های منطقه ای یمن بدون کسب اجازه از مقامات ذیربط یمنی هشدار داد.

زمینه سازی آمریکا برای حمله به الحدیده

در 14 اکتبر 2016 رهبر انصار الله در بیانیه ای به مناسبت چهاردهمین سال انقلاب یمن گفت: آمریکا با جنایت خود به دنبال مقدمه سازی برای حمله به الحدیده است تا ملت یمن را بیش از این مورد رنج و آزار قرار دهد.

الحوثی تاکید کرد: بمباران مراکز نیروی دریایی یمن جنایتی آمریکایی و تمهیدی برای حمله به الحدیده است اما نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با شجاعت تمام آماده سرکوب نیروهای ائتلاف هستند.

در3 ژانویه2017 یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن یک قایق جنگی ائتلاف را در سواحل المخا در استان تعز هدف شلیک موشک گرفتند.

در 30 ژانویه 2017 ارتش و کمیته‌های مردمی یمن یک قایق جنگی ائتلاف را در کیلومتر 14 ساحل یمن با یک فروند موشک نابود کردند.

در 30 ژانویه 2017 نیروی دریایی یمن یک شناور جنگی ائتلاف موسوم به المدینه که ساخت فرانسه است، در سواحل الحدیده هدف گرفت، این کشتی  مجهز به رادارها و سنسورهای جدید، سامانه رزمی مدرن و البته سامانه دفاع هوایی کوتاه برد SIMBAD-RC  بود، یک سیستم کنترل از راه دور مجهز به سامانه های شناسایی فروسرخ و موشک‌های دوش پرتاب میسترال ساخت فرانسه هم بر روی آن نصب بود که بر اساس اعلام خود شرکت سازنده توانایی درگیری با بالگرد، شناورهای کوچک سطحی ، هواپیما و البته موشک های کروز ضد کشتی را نیز داشت.

در 10 مارس 2017 نیروی دریایی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن قایق‌های جنگی ائتلاف را در ساحل غربی المخا در تعز با یک موشک حرارتی کوتاه برد هدف گرفت.

در 18 آوریل 2017 نیروی دریایی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن قایق‌های جنگی د سواحل شمال غربی المخا را هدف گرفت.

در 13 ژوئن 2017 نیروی دریایی یمن یک کشتی جنگی ائتلاف را که در حال تحرکات خصمانه در سواحل المخا بود هدف گرفت.

در 25 زوئن2017نیروی دیایی یمن یک کشتی جنگی ائتلاف را در سواحل المخا در استان تعز با یک فروند موشک پیشرفته زمین به دریا هدف گرفت.

در 24 ژوئیه 2017 نیروی دریایی یمن قایق های جنگی ائتلاف را در ساحل غربی الحدیده را هدف گرفت که ماموریت به هم ریختن رادارهای یمنی را برعهده داشتند.

در 29 ژوئیه 2017 یک ناو نظامی امارات در سواحل غربی یمن در دریای سرخ هدف گرفت.

در 12 آگوست 2017 یک مقام نظامی یمن از حمله به یک ناو اماراتی در سواحل المخاء خبر داد.

در پنجم اکتبر 2017 نیروی دریایی و دفاع ساحلی یمن از آمادگی بالای خود برای مقابله با هر خطری علیه سواحل یمن خبر داد و تاکید کرد که شگفتی‌هایی علیه هر گونه شناورهای ائتلاف در راه است.

در سیزدهم دسامبر 2017 یک شناور جاسوسی ائتلاف در ساحل غربی توقیف شد.

در سیزدهم ژوئن 2018 نیروی دریایی یمن یک ناو جنگی ائتلاف را در سواحل الحدیده نابود کرد.

در 23 ژوئیه 2018 نیروی دریایی یمن یک عملیات نظامی تهاجمی به مرکز استقرار نیروهای ائتلاف در بندر المخاء انجام داد و به گفته مقامات نظامی نیروی دریایی یمن این عملیات منحصر به فرد به اهداف خود در انفجار انبار تجهیزات جنگی دشمن و اتاق‌های عملیات دشمن رسید و ده ها کشته و زخمی در بین نیروهای ائتلاف از جمله چند فرمانده آنها برجای گذاشت.

در 25 ژوئیه 2018 نیروی دریایی یمن از حمله به ناو جنگی الدمام در سواحل غربی یمن خبر داد.

همان روز نیروی دریایی یمن با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: آنهایی که صلح و امنیتی بین المللی را تهدید می‌کنند و امنیت دریای سرخ را به خطر می‌اندازند نیروهای ائتلاف هستند.

این بیانیه افزود: نیروی دریایی یمن از هیچ تلاشی برای دفاع از امنیت مردم و حاکمیت کشور دست برنمی‌دارد.

دراین بیانیه به کشورهای ائتلاف هشدار داده شده که هیچ راهی جز توقف حملات، رفع محاصره و بیرون کشیدن ناوهایشان از آب‌های یمن ندارند و الا شکار گرانبهایی برای نیروهای یمنی خواهند بود.

در همان روز نیروی دریایی یمن از حمله به قایق‌های ائتلاف با سه سرنشین از عناصر آن در سواحل الدریهمی (جنوب استان الحدیده در غرب یمن) خبر داد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول