اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

پیغام بوتفلیقه به پادشاه مغرب و تأکید بر تقویت روابط دوجانبه

رئیس‌جمهور الجزائر با ارسال پیامی به پادشاه مغرب بر علاقمندی این کشور برای تقویت روابط با مغرب در تمامی زمینه‌ها تأکید کرد.

پیغام بوتفلیقه به پادشاه مغرب و تأکید بر تقویت روابط دوجانبه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «عبدالعزیز بوتفلیقه» رئیس‌جمهور الجزائر با ارسال پیام تبریکی به «محمد ششم» پادشاه مغرب به مناسبت عید «العرش»، تمایل کشورش برای تقویت روابط با مغرب را مورد تأکید قرار داد.

عید العرش یا همان سالروز به قدرت رسیدن محمد ششم است که از روز ۳۰ جولای در مغرب آغاز و به مدت چند روز جشن‌هایی به این مناسبت برگزار می‌شود.

بوتفلیقه در این پیام خود نوشت: «این مناسبت مبارک و میمون را غنیمت شمرده و بار دیگر بر علاقمندی خود برای تقویت روابط برادرانه، همبستگی و حسن همجواری و توسعه این روابط در تمامی زمینه‌ها تأکید می‌کنم.»

خبرگزاری الجزائر با اعلام این خبر افزود که بوتفلیقه برای ملت مغرب شکوفایی، پیشرفت و ثبات تحت رهبری حکیمانه محمد ششم را آرزو کرد.

با وجود تنش به وجود آمده در روابط بین مغرب و الجزائر اما دو کشور روابط دیپلماتیک و رسمی خود را حفظ کرده‌اند در حالیکه پرونده صحرای غربی و مرزهای زمینی مغرب و الجزائر از سال ۱۹۹۴ تا کنون به منبع مهم تنش در روابط دو طرف تبدیل شده است.

پنج جولای نیز رئیس‌جمهور الجزائر به مناسبت سالروز استقلال این کشور پیام تبریکی از پادشاه مغرب دریافت کرد.

قضیه صحرای غربی به سال ۱۹۷۵ یعنی پایان اشغالگری اسپانیا در مغرب بازمی‌گردد که به دنبال آن نزاع بین مغرب و جبهه پولیساریو به یک درگیری مسلحانه تبدیل شد و تا سال ۱۹۹۱ ادامه داشت تا اینکه توافق آتش‌بسی بین دو طرف امضا شد.

در حالیکه مغرب، صحرای غربی را جزئی از خاک این کشور می‌داند و پیشنهاد تشکیل یک حکومت خودگردان تحت حاکمیت خود را مطرح کرده است اما جبهه پولیساریو خواهان برگزاری همه‌پرسی برای تعیین سرنوشت این منطقه است و الجزائر نیز از این طرح حمایت می‌کند.

مذاکرات بین مغرب و پولیساریو بر سر صحرای غربی تحت نظارت سازمان ملل همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول