اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

پایان‌نامه فروشی و اُفت شأن علمی کشور/4

پورعابدی: تا زمانی که مدرک جای بهره‌وری باشد بازار پایان‌نامه فروشی گرم است

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی گفت: اگر بحث بازار کار متوازن شود و ارزش افراد به مدرک نباشد بلکه به دانسته‌ها باشد شرایط پایان‌نامه فروشی بهبود می‌یابد.

پورعابدی: تا زمانی که مدرک جای بهره‌وری باشد بازار پایان‌نامه فروشی گرم است

پورعابدی معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، گفت: سالیان سال بود که دانشگاه‌های ما بر بحث آموزش می‌چرخید و سپس وارد بحث پژوهش شدیم و در حال حاضر بحث جدیدتری با عنوان تجاری‌سازی و تولید ثروت در دانشگاه‌های ما مطرح شده و آیین‌نامه‌های ارتقا نیز از تاکید صرف روی مقالات خارج شده ولی هنوز بیشترین امتیاز از طریق ارائه مقاله است. 

وی افزود: بازار پایان نامه فروشی بازاری است که مانند بازارهای دیگر برپایه تقاضا و عرضه می‌چرخد. زمانی که  این تعداد دانشجو داریم که زمان و مشاور راهنمای کافی برای ارائه پایان‌نامه ندارند تقاضا زیاد می‌شود و برای تقاضا نیز عرضه لازم است که این وضعیت ایجاد می‌شود. 

پورعابدی با بیان اینکه پایان‌نامه فروشی برای علم و پژوهش کشور ما زیبنده نیست، گفت: این مساله با دستورالعمل و فشار حل نمی‌شود، ما باید مداخلات را در قسمت عرضه و تقاضا داشته باشیم یعنی سیستم را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که دانشجوی ما به این سمت نیاید. 

وی گفت: با توجه به اینکه امکان حضور تمام افراد در دانشگاه وجود دارد و این مساله نیز مشخص شده که دانشگاه تضمین کننده کار نیست بنابراین برخی نیز به جای گذراندن دوره‌های چند ساله در دوره‌های آموزشی مهارت محور شرکت می‌کنند. 

وی ادامه داد: البته سامانه‌هایی در جهاد دانشگاهی راه‌اندازی شده که برای برخی نشریات سامانه تقلب‌یاب برای نشریات راه‌اندازی کردیم ولی تا زمانی که تقاضا و نیاز وجود دارد عرضه هم پایان ناپذیر است. 

پورعابدی گفت: با این تعداد دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی و مقاطع دیگر مسلماً تقاضا بالا است و مشاور راهنما نیز به این تعداد نداریم باید سعی کنیم تغییراتی در بحث‌های اصلی داشته باشیم تا تقاضا کم شود. اگر بحث بازار کار متوازن شود و ارزش افراد به مدرک نباشد بلکه به دانسته‌ها باشد این شرایط بهبود می‌یابد اما تا زمانی که مدرک در کشور از بهره‌وری بیشتر کارایی دارد و افراد با مدرک سنجیده می‌شوند این بازار گرم است. باید اقتصاد ما به سمتی برود که بهره‌وری آن بیشتر شده و به سمت بخش خصوصی برود و کارآیی افراد مورد توجه قرار گیرد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول