اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

حضرتی در نشست خبری حزب اعتماد ملی:

راس اولویت ما در مجلس رفع حصر است/مردم امروز نیاز به عمل دارند نه سخنرانی

قائم‌مقام حزب اعتماد ملی و نماینده تهران گفت: بنده به عنوان عضو حزب اعتماد ملی، دغدغه‌های مختلفی را در مجلس پیگیری می‌کنم که در رأس آنها، موضوع رفع حصر است.

راس اولویت ما در مجلس رفع حصر است/مردم امروز نیاز به عمل دارند نه سخنرانی

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، الیاس حضرتی قائم‌مقام دبیرکل حزب اعتمادملّی در نشست خبری حزب متبوع خود که صبح امروز(شنبه 6 مرداد) برگزار شد، با بیان اینکه داستان تحزب در کشور، داستان غم‌انگیزی است، خاطرنشان کرد: احزاب در قبل از انقلاب، هم از دید حکومت جایگاه خاصی نداشتند از ترس اینکه مبادا شریک حکومت شوند، هم از طرف روشنفکران این پختگی دیده نمی‌شد و کم‌ظرفیتی‌هایی مشاهده می‌شد و بهانه را به دست حکومت می‌دادند. در نتیجه مردم همیشه نسبت به احزاب نگران بودند.

قائم‌مقام حزب اعتمادملّی ادامه داد: بعد از انقلاب هم کم‌ظرفیتی مؤسسان احزب باعث شد همین موضوع تکرار شود، چرا که شاهد بودیم که برخی احزاب، دست به اسلحه بردند.

حضرتی با اشاره به روی کار آمدن دولت اصلاحات گفت: در دوم خرداد، تحولی در تحزب ایجاد شد و رسانه‌ نیز جا افتاد، به طوری که مردم، جلوی کیوسک‌ها صف می‌کشیدند تا روزنامه را وارد سبد مصرفی خود کنند. 

وی با بیان اینکه بعد از سال ۸۸ باز فضای امنیتی به‌وجود آمد و محدود شدن رسانه‌ها را شاهد بودیم، گفت: برخی از نیروها نیز به زندان افتادند که دبیرکل ما از جمله این افراد است که همچنان در حصر است.

حضرتی افزود: اگرچه حصر از زهرا رهنورد برداشته شده، اما موسوی و کروبی همچنان در حصر هستند.

وی درباره تشکیل حزب اعتماد ملّی گفت: بعد از سال ۸۴ و اتفاقاتی که رخ داد، آقای کروبی تصمیم به ایجاد حزب گرفت و یک حزب فراگیر راه‌اندازی شد.

حضرتی ادامه داد: همواره اصرار بر این بوده که شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با محوریت آقای خاتمی ادامه یافته و تقویت شود، اما برخی صحبت‌های دیگری داشتند. 

وی با بیان اینکه در ادامه همین مباحث، آقای منتجب‌نیا که به نیکی از او یاد می‌کنم و بزرگ ما هستند چهار بار استعفا کرد، خاطرنشان کرد: آقای کروبی هم دوبار استعفا داد.

قائم‌مقام حزب اعتمادملّی درباره اختلافات ایجاد شده در کنگره حزب گفت: از دیرباز به دنبال کنگره نبودیم چرا که اگر برگزار می‌کردیم دبیرکلی کروبی با مشکل مواجه می‌شد.

وی با بیان اینکه تلاش ما این است که از طریق خانواده، از نظرات کروبی استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: در کنگره، دو نظر وجود داشت. یک نظر این بود که مجدداً انتخابات شورای مرکزی داشته باشیم و یک نظر دیگر این بود که با قیام و قعود و به صورت موقّت، برای 6 ماه، شورای مرکزی را ابقا کنیم.

حضرتی در تشریح چرایی ابقای اعضای شورای مرکزی با قیام و قعود گفت: اگر انتخابات جدید برگزار می‌شد، چون آقای کروبی عضو شورای مرکزی بودند، آن‌وقت باید به تأیید نهادهای امنیتی می‌رسید که برای وی مشکل ایجاد می‌شد. لذا ما گفتیم موقتاً و برای 6 ماه، شورای مرکزی فعلی را بدون انتخابات، ابقا کنیم.

وی با بیان اینکه اختلافی پیش آمد و یک جر و بحث لفظی، کل کنگره را به حاشیه کشید، گفت: آقای کروبی چون می‌داند حضورش ممکن است محدودیت برای حزب داشته باشد، استعفا کرد و طی نامه‌ای، تمام اختیارات خود را به شورای مرکزی واگذار کرد.

حضرتی به برگزاری دو جلسه شورای مرکزی، پس از کنگره اشاره کرد و گفت: در جلسه نخست، همه دوستان نظرات خود را گفتند و در جلسه دوم که رأی‌گیری بود، در حد گریه التماس کردم که من انتخاب نشوم، اما دوستان نپذیرفتند و به جز یک نفر از دوستان صمیمی که نسبت به یک موضوع ابهام داشت، بقیه رأی دادند.

قائم‌مقام حزب اعتماد ملّی افزود: در جلسه هفته آینده شورای مرکزی نیز راجع به شاخه‌ها و کمیته‌ها تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه امیدواریم دوستانی که نظرات دیگری دارند، به زودی به جمع ما بپیوندند، تصریح کرد: البته آن‌ها در جلسات ما حضور دارند.

حضرتی تصریح کرد: هیچ اخلالی در روند حزب ایجاد نمی‌شود و در دور جدید با تمام توان از تمام نیروهای با سابقه داخل و خارج از حزب استفاده می‌کنیم. در بازسازی، تقویت و تعمیق حزب تلاش می‌کنیم و در ایجاد تحرک در بین اصلاح‌طلبان و کمک به حل مشکلات کشور تلاش خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره ایجاد باند خرید و فروش پست در شهرداری که در نامه منتسب به منتجب‌نیا مطرح شده بود گفت: آن نامه، نامه منتجب‌نیا نبود و نامه دفتر ایشان هم نبود بلکه جعلی بود.

حضرتی ادامه داد:  یکی از کارهای تمیزی که انجام شد انتخاب شهردار بود. استراتژی دوستان اصولگرای تند، ایجاد اختلاف در انتخاب شهردار بود که منجر به ایجاد شکاف در شورا و در نهایت اصلاح‌طلبان می‌شد.

وی افزود: معیار انتخاب افراد در شورا، پاکدستی، همفکر بودن و و توانایی آن‌ها اعلام شده است و از زمان روی کار آمدن شهردار جدید تا امروز، حتی یک نفر، ولو یک آبدارچی از حزب اعتماد ملّی به شهرداری نرفته است که البته اگر هم می‌رفت مشکلی نبود. چند نفر از اعتماد ملّی در شهرداری هستند که از زمان نجفی بوده‌اند. امروز حتی مخالفان افشانی هم هیچ ان‌قلتی به انتصاب‌های ایشان نداشته‌اند. شورا توانسته تصویر خوبی از خود نشان دهند.

حضرتی در پاسخ به سؤالی درباره رفع حصر گفت: بنده به عنوان عضو حزب اعتماد ملی، دغدغه‌های مختلفی را در مجلس پیگیری می‌کنم که در رأس آنها، موضوع رفع حصر است. 

وی افزود: حصر، خسارتی برای جمهوری اسلامی است؛ چرا که اعتبار محصورین را روزبه روز بیشتر می‌کند و در مقابل به نظام لطمه می‌زند.

فعّال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: اگر بهانه‌ شما برای عدم رفع حصر، نامه‌های کروبی است، خب کروبی را نگه دارید امّا موسوی را آزاد کنید؛ مگر او نامه‌ای منتشر کرده است. ذات کروبی اینطور است که اگر او را در قبر هم بگذارید، نامه‌ای منتشر می‌کند.

وی درباره اظهارات اخیر معاون اول رئیس جمهور درباره وحدت با حضور چهره‌های نمادین کشور گفت: امروز بیش از هر زمانی به وحدت نیاز داریم، هم در حوزه حاکمیت و هم شخصیت‌ها. تلاش جهانگیری این است که محدودیت خاتمی را حل کند و در جلسه‌ای با حضور بزرگان، خاتمی هم حضور داشته باشد تا تجلی وحدت را به نمایش بگذارد.

حضرتی ادامه داد: وحدت حاکمیت با ملت هم مهم است. آمریکا به دنبال ایجاد شکاف بین مردم و حاکمیت است.

قائم‌مقام حزب اعتماد ملی خطاب به رئیس‌جمهور گفت: مردم امروز نیاز به عمل دارند و نیاز به سخنرانی ندارند.

حضرتی با اشاره به مخالفان خود در حزب اعتماد ملّی گفت: دوستانی که نسبت به ما ایراداتی دارند، همچنان عضو حزب هستند و به جلسات دعوت خواهند شد و اگر شرکت کنند مورد احترام ما هستند. به مسائلی که آن‌ها در رسانه‌ها مطرح کردند پاسخ نمی‌دهم. امیدوارم آنها هم همکاری کنند و شرایط جدید را بپذیرند.

وی افزود: نگاه ما به گذشته و حواشی نیست و برای آینده، از جمله انتخابات، برنامه‌های مختلفی داریم.

حضرتی با اشاره به دیدار هیأت‌رئیسه فراکسیون امید با روحانی گفت: دفتر رئیس‌جمهور دارد برنامه‌ریزی می‌کند تا دیدار رئیس‌جمهور با سایر فراکسیون‌های مجلس هم برگزار شود.

قائم‌مقام حزب اعتماد ملّی افزود: هم و غم ما در جلسه با رئیس‌جمهور این بود که مردم می‌خواهند جدیّت بیشتری از دولت، برای حل مشکلات ببینند. از روحانی خواستیم تا با یک برنامه شفاف و مشخص، مشکلات فعلی را رفع کند. رئیس جمهور در آن جلسه، گفت که به دنبال تفکیک وزارتخانه ها هستم و نمایندگان کمک کنند تا این کار انجام شود.

وی درباره تغییر کابینه گفت: بیش از تغییر وزرا، داشتن برنامه مشخص برای برون رفت از وضعیت موجود و کاستن بی‌اعتمادی مردم مهم است. دولت می‌تواند راجع به صادرات، بحث سوخت، تقویت سیاست‌های وارداتی، بهداشت، آموزش و سایر مشکلات مردم اقداماتی را انجام دهد و ما، ده‌ها پیشنهاد در این زمینه‌ها داریم.

حضرتی با تأکید بر لزوم ورود نیروهای تازه‌نفس به دولت، تصریح کرد: افرادی که در فضای فانتزی می‌توانستند کار کنند، مناسب شرایط جدید نیستند.

نماینده تهران تصریح کرد: ما باید مدام به دولت تأکید کنیم که خودش و برنامه‌هایش را با شرایط جدید تطبیق دهد.

حضرتی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان توان نجات کشور از تلاطم کنونی را دارند، افزود: در دولت اصلاحات، این موضوع اثبات شد و همه می‌دانند که رشد اقتصادی کشور، چه وضعیتی داشت.

وی ادامه داد: پاکدستی، عدم اختلاس و مشاهده دزدی، ویژگی دوران اصلاحات بود.

فعّال سیاسی اصلاح‌طلب، به تخریب‌ها علیه جریان سیاسی متبوع خود اشاره کرد و گفت: از سلطنت‌طلبان تا منافقین فکر می‌کنند اصلاح‌طلبان ترمزی برای ورود آنها به ایران هستند. دوستان ما در داخل هم از روی نادانی و سادگی فکر می‌کنند اگر اصلاح‌طلبان را بزنند خودشان می‌توانند به قدرت برسند، در حالی که اشتباه می‌کنند و اگر اصلاح‌طلبان را از صحنه حذف کنن، بیگانگان و ضدانقلاب به قدرت خواهد رسید.

حضرتی ادامه داد: ما می‌گوییم اصلاح‌طلبان را به عنوان نیروهای اصیل و دلسوز انقلاب به رسمیت بشناسید. متأسفانه هرکس را که به عنوان اصلاح‌طلب می‌شناسند، برای سمت‌های مختلف رد صلاحیت می‌کنند و این کار، در دولت روحانی و توسط وزارتخانه دولت فعلی نیز رخ داده است.

وی با بیان اینکه تعداد زیادی از اصلاح‌طلبان که می‌توانند و به رفع مشکلات کمک کنند در منازل خودشان نشسته‌اند، مدعی شد که نظام، آن‌ها را از نظراتشان محروم کرده است.

حضرتی، ایجاد اختلاف در اعتماد ملی را نیز مربوط به جریانی دانست که قصد اختلاف افکنی در بین اصلاح‌طلبان را دارد و افزود: برخی از افراد در دستگاههای امنیتی و نهادهای دیگر، عامل این موضوع هستند.

وی با اشاره به نامه منتسب به منتجب‌نیا که در آن، اتهاماتی را به حضرتی نسبت داده بود، گفت: صداوسیما این نامه جعلی را بارها پخش کرد و من به دوستان صداوسیما گفتم که اگر فکر می‌کنید ما هنرپیشه بازی شما می‌شویم اشتباه می‌کنید.

قائم‌مقام حزب اعتماد ملی با بیان اینکه من قطعاً از ایجاد اختلاف در اصولگرایان ناراحت می‌شوم، تصریح کرد: ما دوست داریم رقیب قوی داشته باشیم و از یک مجموعه قوی و منسجم اصولگرایی حمایت می‌کنیم.

حضرتی درباره برنامه‌های حزب متبوع خود برای رفع مشکلات کشور گفت: برنامه ما این است که حزب، تبدیل به کانون جمع‌آوری نظرات صاحب نظران در حوزه‌های مختلف شود و سپس، با تحلیل و بررسی نظرات، راه‌حل‌هایی را به دولت، مجلس، نیروهای مسلح و نهادهای مختلف ارائه دهیم.

وی درباره برنامه‌های حزب متبوع خود برای انتخابات مجلس ۹۸ گفت: از ده روز دیگر ستاد انتخابات را مشخص می‌کنیم و تمام حوزه‌های انتخاباتی رصد خواهد شد.

وی ادامه داد: راجع به قانون انتخابات هم باید جلساتی بگذاریم. ما منتظر بودیم تا دولت لایحه جامع انتخابات را ارائه دهد که این کار را انجام نداده است. بنابراین از هفته آینده در مجلس پیگیری خواهیم کرد تا در قالب یک طرح، قانون انتخابات را اصلاح کنیم.

نماینده تهران مدعی شد: اجرای ناقص و نارس نظارت استصوابی، باعث شده تا مردم از شخصیت‌های صاحب‌نظر و اثرگذار محروم شوند، پس باید در راستای اصلاح قانون انتخابات اقداماتی را انجام دهیم.

حضرتی ادامه داد: در فاز دوم از برنامه‌های انتخاباتی، قطعاً به اردوگاه اصلاح‌طلبان می‌پیوندم و برنامه‌ها را در شورای سیاستگذاری یا هسته‌ای که روی آن تمرکز بشود، پیش می‌بریم.

وی اظهار امیدواری کرد نشست بعدی حزب اعتمادملّی با حضور دبیرکل برگزار شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول