اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

بی‌اعتنایی آمریکا به نتیجه انتخابات عراق و حمایت از پیشنهاد تشکیل دولت نجات ملی

با وجود مخالفت اکثر احزاب سیاسی عراق با پیشنهاد تشکیل دولت نجات ملی که رئیس ائتلاف «الوطنیه» آن را مطرح کرده، واشنگتن از این مسئله استقبال کرده است.

بی‌اعتنایی آمریکا به نتیجه انتخابات عراق و حمایت از پیشنهاد تشکیل دولت نجات ملی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، به گزارش منابع عراقی، آمریکا بدون توجه به نتایج انتخابات عراق، از پیشنهاد تشکیل دولت نجات ملی در این کشور حمایت کرده است. 

وبگاه خبری «اخبار الخلیج» بحرین گزارش داد، سفارت آمریکا در بغداد از پیشنهاد «ایاد علاوی» رئیس ائتلاف «الوطنیه» مبنی بر تشکیل دولت نجات ملی در عراق استقبال کرده است.

اخبار الخلیج اعلام کرد که فراکسیونهای شیعی حاضر در عراق با تشکیل دولت نجات ملی در این کشور مخالفند.

یکی از رهبران ائتلاف الوطنیه اعلام کرد که علاوی پیش‌نویس طرح خود را به احزاب سیاسی عراق و شماری از سفارت‌خانه‌های کشورهای دیگر در بغداد از جمله سفارت آمریکا فرستاده است.

وی با اشاره به استقبال آمریکا از این طرح، اعلام کرد که «طرح تشکیل دولت نجات [ملی]، مستلزم لغو پارلمان و شوراهای استانداری‌ها، تعلیق عمل به قانون اساسی، تشکیل دولتی مشتمل بر شخصیتهای سیاسی خارج از توافق احزاب حاکم که مسئولیت اداره کشور را به مدت دو سال بر عهده گیرد».

این رهبر ائتلاف الوطنیه در ادامه مدعی شد که این دولت شرایط را برای برگزاری انتخابات مجلس در راستای قانون انتخاباتی جدید و قانون اساسی جدید فراهم خواهد کرد؛ قانون اساسی که به دور از فشار فراکسیونهای سیاسی بر سر آن توافق خواهد شد.

علاوی از «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق خواسته بود که مقدمات تشکیل دولت نجات ملی را فراهم کند ولی العبادی واکنشی به این مسئله نداشت.

اخبار الخلیج ادامه داد که در همین خصوص، «ایرج مسجدی» سفیر تهران در بغداد گفته که جمهوری اسلامی ایران به قانون اساسی عراق احترام می‌گذارد و نتایج انتخابات این کشور را به رسمیت می‌شناسد و از تشکیل دولت منتخب عراق استقبال می‌کند [نه از تشکیل دولتی دیگر].

مسجدی همچنین درباره تظاهرات‌های که اخیرا در عراق صورت گرفت، تصریح کرده که مسئولان آمریکایی تظاهرات کنندگان را برای افزایش هرج و مرج در عراق تحریک می‌کنند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول