اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  سیاست و امنیت

محمد محسن فائضی

درعا؛ پایان اولین نقطه اشغال سوریه

ورود خودروهای ارتش سوریه به شهر درعا که چند سال تحت کنترل تروریست‌ها قرار داشت، پایانی بر رویای تروریست‌ها در منطقه جنوب سوریه بود.

درعا؛ پایان اولین نقطه اشغال سوریه

از هفته نخست تیرماه عملیات ارتش سوریه برای آزادسازی استان درعا آغاز شد. علاوه بر پاک‌سازی منطقه درعا از تروریست‌ها پس از سال‌ها و تداوم آزادسازی کل سوریه، تسلط و کنترل مرزهای سوریه و اردن و همچنین بازگشایی گذرگاه مهم و تجاری نصیب، اهداف ارتش سوریه در عملیات درعا اعلام شده بود. در نهایت روز پنجشنبه 21 تیرماه  در ادامه پیشروی‌های ارتش و نیروهای مردمی سوریه، شهر مهم و استراتژیک درعا مرکز استان درعا به طور کامل آزاد شد.  ورود خودروهای ارتش سوریه به شهر درعا که چند سال تحت کنترل تروریست‌ها قرار داشت، پایانی بر رویای تروریست‌ها در منطقه جنوب سوریه بود.

شهر درعا؛ آغاز بحران سال 2011

درعا، نام آشنایی برای بحران سوریه است، نخستین جرقه‌های بحران سوریه در شهر درعا زده شد. جایی که تظاهرات چند جوان در جلوی ساختمان اداری این استان به درگیری و خونریزی کشیده شد. از این درگیری‌ها روایات گوناگونی بیان شده است. برخی اشتباه دولت در سرکوب خونین را شروع جرقه بحران می‌دانند، اما برخی با ذکر اسناد و دلایلی محکم معتقدند تظاهرات درعا کاملاً هدفمند و مسلحانه برنامه ریزی شده بود تا بحران سوریه را استارت بزنند. درعا، استانی است که نقطه اتصال سوریه، اردن و بلندی‌های جولان است؛ این موقعیت ژئوپلتیکی بر اهمیت این منطقه افزوده است. حال پس از گذشت سال‌ها بحران، درعا که نقطه آغازین بحران و فتنه سوریه بود، حال به محل و نمادی برای پایان سوریه تبدیل شده است. آزادسازی درعا از وجود جریان‌های تروریستی به طور کامل امید مخالفان مقاومت برای سقوط حکومت بشار اسد و سقوط دمشق را به فراموشی سپرد.

پس از آزادی شهر درعا، مجموعه مناطقی در مرز با اردن و برخی شهرک‌ها باقی مانده که برخی گروه‌ها در آنجا سلاح خود را زمین گذاشته‌اند، ولی بعضی گروه‌ها هنوز در برخی مناطق حضور دارند که (آن مناطق) باید آزاد شوند و پس از آن آزادسازی منطقه حوض یرموک در مرز با جولان اشغالی آغاز خواهد شد.

اصلی‌ترین تأثیر آزادسازی درعا بر مسئله جولان خواهد بود. منطقه جولان به واسطه جایگاه استراتژیک و حساس آن به واسطه مشرف بودن آن بر سرزمین‌های مجاورش از جمله دمشق، حیفا و مناطق شمالی سرزمین‌های اشغالی که بخش عظیمی از جمعیت صهیونیست‌ها را شامل می‌شود، همواره حساسیت‌برانگیز بوده است. مسئله آب، انرژی، کشاورزی و ... از دیگر عواملی است که بر اهمیت جولان می‌افزاید.

با آغاز بحران سوریه و تلاش غربی‌ها برای ساقط کردن بشار اسد و تجزیه سوریه، صهیونیست‌ها بسیار به تکمیل فرآیند اشغال گری‌شان در جولان امیدوار شدند. نخستین جرقه‌ای اقدام با تصمیم نتانیاهو در برگزاری جلسه کابینه دولت در جولان زده شد. نتانیاهو در جلسه کابینه اسرائیل در اردیبهشت سال 95، جولان را تا ابد جزئی از رژیم صهیونیستی اعلام کرد؛ البته این اقدام با واکنش شورای امنیت روبرو شد. در 7 سال گذشته اسرائیل تلاش زیادی کرده بود تا با منسجم کردن گروه‌های تروریستی در استان‌های جنوبی به نوعی یک حائل میان خود با ارتش سوریه در جولان ایجاد کند و پس از آن تلاش‌هایی برای ضمیمه دائمی جولان به خود را استارت بزند. اسرائیل بارها سعی داشت با حمایت از تروریست‌ها جولان را برای خود امن نگه دارد و به بحران سوریه به عنوان یک فرصت راهبردی برای خود می‌نگریست؛ اما اکنون، جولان به یک چالش و ترس تبدیل شده است، به‌گونه‌ای که بسیاری از تحلیل‌گران صهیونیستی و مسئولین ارتش تل‌آویو اظهار کرده‌اند که کاش وضعیت جولان به پیش از بحران بازگردد. دلیل این ترس و آرزو رسیدن نیروهای مقاومت و ایرانی به پست دروازه‌های سرزمین‌های اشغالی و جولان بود.

پایان حمایت اسرائیل از گروه‌های تروریستی درعا

اسرائیل پس از شروع عملیات درعا برای رهایی از ترس امنیت جولان، پشتیبانی خود را از تروریست‌ها قطع کرد و در تماس با روس‌ها خواهان مستمر شدن ارتش سوریه در حدود مرزهای جولان اشغالی و مرزهای موردتوافق در سال 1974 شد. این خواسته نشان دهنده ترس صهیونیست‌ها از مستقر شدن نیروهای مقاومت و ایرانی در نزدیکی جولان هست. لذا ما در ماه گذشته شاهد تلاش فراوان نتانیاهو و کابینه نظامی تل‌آویو برای اطمینان از عدم استقرار نیروهای مقاومت در نزدیکی جولان بودیم. صهیونیست‌ها در یک عقب‌نشینی راه حل پیشنهادی‌شان به روس‌ها آن بود که نیروهای سوری با کنترل و تضمین روس‌ها در این منطقه پس از آزادسازی درعا مستقر شوند تا شاید حداقل تهدید مستقیم ایران و محور مقاومت را از خود دور کرده باشد. این عقب‌نشینی به خوبی نشان دهنده بر باد رفتن آرزوی صهیونیست‌ها در جنوب سوریه با عملیات موفق سوری‌ها در درعا است. اهمیت درعا در این تغییر راهبرد تل‌آویو بیش از پیش نمایان شد.

درعا؛ پایان کلاه‌سفیدها

یکی دیگر از دستاوردهای مهم عملیات درعا و آزادسازی این شهر، پایان عمر کلاه‌سفیدها بود. ارتش اسرائیل روز دوشنبه ۳۱ تیر در اقدامی عجیب بیش از ۴۰۰ تن از اعضای کلاه سفیدها و اعضای خانواده‌شان را از مناطق جنگی در جنوب غربی سوریه به اردن انتقال داد. اقدام ارتش اسرائیل در انتقال سوری‌ها از مناطق جنگی برای اولین بار در طول هفت سال جنگ داخلی سوریه صورت گرفته است. طبق گزارش روزنامه آلمانی بیلد، ده‌ها اتوبوس از مرز سوریه به اسرائیل نقل مکان کردند. پلیس اسرائیل و نیروهای سازمان ملل هم از کاروان اتوبوس‌ها حفاظت می‌کردند. اعضای گروه امدادی کلاه سفید‌ها سپس به اردن منتقل شدند و قرار است طی سه ماه آینده به کانادا، بریتانیا و آلمان انتقال یابند.

المیادین در خصوص این اقدام اسرائیل فاش کرد آن‌هایی که فراری داده شدند و تعدادشان بیش از ۳۰۰۰ تن بود، همگی از اعضای سازمان کلاه‌سفیدها نبوده و شامل افسران، نیروها و اعضای دستگاه‌های اطلاعاتی و جاسوسی کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس نیز بودند. این افراد از جنوب سوریه از اراضی اشغالی فلسطین به اردن و سایر کشورها فراری داده شدند. درعا به نوعی نه تنها ماهیت گروه‌های دروغین کلاه‌سفیدها که ادعا می‌شد امدادگرند را فاش کرد بلکه حضور نیروهای امنیتی غربی و عربی را از جنوب سوریه فراری داد.

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول