اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

نشست سه‌جانبه امارات، اتیوپی و اریتره/ تقلای ابوظبی برای نفوذ بیشتر در آفریقا

امارات در تلاش برای تقویت نفوذ خود در شاخ آفریقا، امروز میزبان نشستی با حضور رهبران اریتره و اتیوپی پس از آشتی اخیر این دو کشور بود.

نشست سه‌جانبه امارات، اتیوپی و اریتره/ تقلای ابوظبی برای نفوذ بیشتر در آفریقا

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، امارات که همچنان بر سر گسترش نفوذ در جیبوتی با چین کشمکش داشته و اخیرا نیز از سومالی رانده شده است، قصد دارد نفوذ خود در اریتره و اتیوپی را افزایش دهد.

منابع اماراتی گزارش دادند که ابوظبی امروز سه‌شنبه میزبان نشست سه‌جانبه امارات- اریتره و اتیوپی بود.

شبکه اسکای‌نیوز گزارش داد که «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی و فرمانده عالی نیروهای مسلح این کشور نشستی را با «أبی أحمد» نخست‌وزیر اتیوپی و «إسیاس أفورقی» رئیس‌جمهور اریتره بود.

أفورقی هفته گذشته پس از گذشت ۲۰ سال اختلافات و قطع رابطه با اتیوپی که طولانی‌ترین منازعه در آفریقا بود، به این کشور سفر کرد تا به نزاع دو طرف پایان دهد. (جزئیات بیشتر)

بن زاید در این نشست تأکید کرد که امارات به رهبری «خلیفه بن زاید آل نهیان» رئیس دولت امارات از هر تلاش و تحرکی برای تحقق صلح، امنیت و ثبات در هر نقطه‌ای از جهان استقبال می‌کند.

رئیس‌جمهور اریتره همچنین در سفر هفته گذشته خود به آدیس‌آبابا پایتخت اتیوپی سفارت این کشور را بازگشایی کرد.

پیش از این «سلطان بن خلیفه بن زاید آل نهیان» مشاور رئیس امارات مدعی شده بود که «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی تلاش‌های زیادی برای آشتی بین اتیوپی و اریتره کرده و اختلافات ۲۰ ساله بین دو کشور با ابتکار عمل بن زاید به پایان رسید.

برگزاری این نشست در ابوظبی در حالی است که اخیرا نزاع بین چین و امارات بر سر نفوذ در جیبوتی بیشتر شده است و شرکت بنادر دبی شاخه اقتصادی و استراتژیک امارات به اتخاذ اقدامات قانونی علیه جیبوتی و چین به دلیل ایجاد منطقه آزاد تجاری بین‌المللی در ترمینال کانتینری «دورالیه» واقع در ساحل جیبوتی، تهدید کرده و مدعی است که امتیاز توسعه این منطقه بر اساس توافقنامه‌های قبلی متعلق به این شرکت است.

در حالیکه نزاع بین اریتره و اتیوپی باعث افزایش اهمیت اقتصادی جیبوتی شده بود و تا به امروز این کشور گذرگاه اصلی برای صادرات و واردات اتیوپی به عنوان بزرگ‌ترین کشور آفریقایی محروم از سواحل دریا، محسوب می‌شد اما در پرتو آشتی اریتره و اتیوپی ممکن است اریتره به جایگزینی برای بنادر جیبوتی تحت نظارت امارات تبدیل شود که البته این بار رقابت حقیقی و بزرگ بین دو کشور چین و امارات خواهد بود.

دولت سومالی نیز اخیرا عقد قرارداد تجاری با شرکت بین‌المللی بنادر دبی جهت بهره‌برداری از بندر «بربره» را لغو کرد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول