اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

زرشناس در «بدون توقف»:

مدیریت سرمایه‌داری نمی تواند عدالت را در جامعه اجرا کند

شهریار زرشناس گفت: ریشه مشکلات امروز اقتصاد ایران به ساخت اقتصاد شبه مدرن و عدم توازن ساختاری و ماهیت ناعادلانه این اقصاد برمی گردد.

مدیریت سرمایه‌داری نمی تواند عدالت را در جامعه اجرا کند

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، دومین قسمت برنامه «بدون توقف» با اجرای محمدعلی شفیعی کارشناس ارشد مطالعات امریکا و با حضور شهریار زرشناس به عنوان کارشناس، شب گذشته از شبکه سه سیما به روی آنتن رفت.

شهریار زرشناس در این برنامه در خصوص ریشه مشکلات اصلی اقتصاد ایران گفت: ریشه مشکلات امروز اقتصاد ایران به ساخت اقتصاد شبه مدرن و عدم توازن ساختاری و ماهیت ناعادلانه این اقصاد برمی گردد. برای ارائه راهکارهای اصلاح این وضعیت باید ببینیم چگونه می توان آرمان های انقلاب اسلامی و به خصوص وجه عدالت طلبی انقلاب را وارد اقتصاد کرد.

وی ادامه داد: اقتصاد ایران سه مشکل اصلی دارد که مابقی مشکلات از این سه مشکل نشأت می‌گیرند. مشکل اول عدم توازن ساختاری است و مشکل دوم جوهره ناعادلانه و مشکل سوم این است که این اقتصاد را سرمایه اقتصادی بزرگی راه می برد و سرمایه های کوچک و متوسط در آن حضور ندارند.
این کارشناس سیاسی ضمن ارائه پیشنهاداتی برای رفع مشکلات ساختاری اقتصاد کشور عنوان کرد: برای تغییر این اقتصاد باید اولا این ساختار نامتوازن اقتصاد ایران دگرگون شود یعنی نسبت بخش مولد و غیرمولد تغییر کند ثانیا باید دگرگونی های عدالت طلبانه بر محوریت حمایت از مستضعفین و محرومین در این اقتصاد رخ دهد یعنی اقتصاد باید به سمتی برود که ما بتوانیم مثلا سیستم تامین اجتماعی فراگیر برای محرومین تامین کنیم و روندهای بازتوزیع عادلانه ثروت ها را رقم بزنیم و عینیت ببخشیم.
وی در ادامه افزود: ثالثا این اقتصاد باید به سمت این برود که نیروهای مردمی و سرمایه های کوچک و خرد در پیشبرد این اقتصاد حتی در فرایندهای کلان و پروژه های صنایع کلیدی وزن بیشتری پیدا کند و کنترل حلقه بسته بروکراتیکِ اشرافیِ رانت خوارِ نجومی بگیرِ نئولیبرالِ ناکارآمدِ فعلی که دارد این اقتصاد را اداره می کند شکسته شود.
زرشناس با اشاره به اشکالات موجود در طرح تحول سلامت بیان کرد: طرح تحول سلامت در تئوری هرچه که بود در عمل تعرفه های درمانی را بالا برده، ویزیت پزشکان را چند برابر کرده و فاصله بین درآمد پرستاران با پزشکان را تغییر داده و درآمد پزشکان را هم درجه بندی کرده است یعنی تبعیض را در سیستم خدمات درمانی ایران بیش از پیش نهادینه کرده و به شکل حیرت انگیزی گسترش داده و ظرفیت و توان همان دفترچه بیمه های قبلی را برای ارائه خدمات به بیماران نیازمند کاهش داده.
وی افزود: یعنی اتفاقا علی رغم شعارها و ادعای طرح تحول سلامت نتیجه این طرح اعتراضات مکرر پرستاران در سال های گذشته و ناتوانی دفترچه بیمه ها از خدمات درمانی است. ما بیمارستانی داریم که با اتومبیل وارد آن می شوی و با آسانسور وارد پارکینگ های طبقاتی می شوی و با 60 هتل برای غذای بیماران قرارداد داری و بعد وارد بیمارستانی بشوی که تخت ندارد و بیماران را روی زمین می خواباند و کیفیت ارائه خدمات آن صفر است.
زرشناس در پایان گفت: کافی است یک مقدار از رانت خواری آقایان کم شود یک مقدار از اختلاس ها کم شود تا بسیاری از مشکلات حل شود. ما نیازمند مدیرانی هستیم که روحیه انقلابی داشته باشند مدیری که روحیه انقلابی ندارد و خودش سرمایه دار است و نسخه عدالت خواهی انقلابی را هم قبول ندارد نمی تواند عدالت را اجرا کند و نتیجه همین می شود که در جامعه امروز به وضوح قابل مشاهده است.
 برنامه ترکیبی_چالشی «بدون توقف» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی محمدرضا نجارزاده روزهای زوج در ساعت ۱۹:۳۰ از شبکه سوم سیما پخش می‌شود.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول