اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

رئیس نظام دامپزشکی ایران مطرح کرد

بی‌توجهی وزارت بهداشت به دامپزشکان در طرح تحول سلامت

رئیس سازمان نظام دامپزشکی ایران گفت: اعتقاد داریم وزارت علوم با ساختار فعلی کفایت لازم برای رشته دامپزشکی را ندارد، اما با آنکه کیفیت آموزش وزارت بهداشت را قبول داریم، این وزارتخانه در طرح تحول سلامت توجهی به دامپزشکان نکرد.

بی‌توجهی وزارت بهداشت به دامپزشکان در طرح تحول سلامت

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،  محمدرضا صفری امروز در بیستمین کنگره دامپزشکی ایران که در مصلی امام خمینی(ره)  برگزار شد به کارهای انجام شده طی یکسال اخیر برای احقاق حقوق حوزه دامپزشکی اشاره کرد و گفت: در سال گذشته 3-2 مصوبه خوب از مجلس گرفتیم که یکی از آنها ممیزی مراکز حوزه دامپزشکی بود و در کنار آن ماده 34 برنامه ششم توسعه که مسئولیت نظارت بر سلامت غذا را دارد و آیین‌نامه آن اکنون در دولت مصوب خواهد شد، را نهایی کرد. 

وی به صراحت گفت: اگر قرار است ناظرین فنی بهداشتی در قبال سلامت غذا مردم پاسخگو باشند، باید استقلال عمل هم داشته باشند، تصریح کرد: ناظران فنی دامپزشکی نباید به کارفرماها وابسته باشند، تا در تصمیم‌گیری‌ها شجاعت داشته باشند، اما متاسفانه این مهم با قوانین موجود امکان‌پذیر نیست و نگران هستیم که هم امنیت غذایی مردم و هم امنیت شغلی این افراد به خطر بیفتد. 

صفری به تاریخچه 50 سال برگزاری کنگره دامپزکشی در کشور ا شاره کرد و گفت: اگر ورقی در این تاریخ بزنیم نخستین موضوع کنگره دامپزشکان کمبود دامپزشک و پس از ان آموزش بوده است، اما بعد از 50 سال باز موضوع اصلی ما آموزش است و امروز مشکلات حوزه دامپزشکی هم ناشی از بی‌تدبیری و هم عدم شجاعت در مدیریت است. 

وی به پیگیری نظام دامپزشکی برای جلوگیری از فعالیت دانشکده‌های دامپزشکی بی‌کیفیت در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: اجازه ندادیم 5 دانشکده دامپزشکی که فاقد صلاحیت بود، در دانشگاه آزاد اسلامی شکل بگیرد و توانستیم ماده 21 قانون افزایش بهره‌وری را راه بیندازیم تا در کیفیت آموزشی موثر باشد. 

صفری با انتقاد از اینکه وزارت علوم نمی‌تواند با ساختار موجود بر کیفیت آموزشی حوزه دامپزشکی نظارت کند، افزود: ما اعتقاد داریم وزارت علوم کفایت لازم را برای رشته دامپزشکی ندارد و کیفیت آموزشی در این رشته تنزل یافته است تا جایی که سال گذشته فردی با رتبه بالای 8 هزار در رشته دامپزشکی پذیرفته شده است. 

صفری همچنین به این نکته اشاره کرد که مراکز آموزش عالی باید ممیزی،‌ نظارت و اعتبارسنجی شوند و در کنار آن مراکزی که کیفیت لازم را ندارند تعطیل شوند. چرا که کشور ما امروز صحنه عمل است و اگر دانشگاهی زیرساخت ندارد، باید تعطیل شود و نباید کسانی را تربیت کنیم که در بازار کار درمورد کیفیت کار آنها با مشکل مواجه شویم. 

رئیس سازمان نظام دامپزشکی ایران خاطرنشان کرد: دولت مکلف است در پایان آذر ماه هر سال اجرای قانون را به مجلس گزارش کند و ما ترجیح می‌دهیم که از نظر کیفیت آموزشی در حوزه دامپزشکی زیر نظر وزارت بهداشت عمل کنیم، اما وزارت بهداشتی که پیشگیری را بر درمان مقدم بداند که متاسفانه در طرح تحول سلامت پیگیری‌هایی که در حوزه کاری‌ خودمان برای سلامت غذا انجام دادیم زبانمان مو در آورد تا یکسری مسائل پیشگیرانه را در این حوزه پیگیری کنیم اما نتیجه آن شد که وزیر بهداشت خطاب به رئیس سابق سازمان دامپزشکی کشور گفتند شما از این موضوع فعلا پایتان را کنار بکشید. 

وی با تاکید بر اینکه بهداشت مواد غذایی خواستگاه دامپزشکی است افزود: اینکه امروز محدودیت‌هایی برای همکاران دامپزشک ما ایجاد می‌شود، با نقش دامپزشکان و جایگاه آنها مغایرت دارد و این موضوع باید برای وزارت بهداشت تبیین شود که دامپزشک نقش مهمی در سلامت غذا دارد، همان طور که در هشت سال دوران دفاع مقدس این دامپزشکان بودند که سلامت غذا در جبهه‌های جنگ را برعهده داشتند. 

رئیس سازمان نظام دامپزشکی ایران در پایان گفت:اگر اقتصاد دامپروری ما اکنون دچار چالش‌های جدی شده است، نتیجه توجه کم به این حوزه است. 

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول