اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان
مهراد در گفت‌وگو با فارس:

ایران در منطقه آسیای مرکزی و جنوبی رتبه دوم شاخص نوآوری را به خود اختصاص داد

موسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: ایران در منطقه آسیای مرکزی و جنوبی رتبه دوم شاخص نوآوری را به خود اختصاص داده و در سال جاری شاخص‌های خود را بهبود بخشیده است.

ایران در منطقه آسیای مرکزی و جنوبی رتبه دوم شاخص نوآوری را به خود اختصاص داد

جعفر مهراد موسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس با بیان اینکه شاخص نوآوری جهانی که ویرایش یازدهم خود را منتشر کرده است ۱۲۶ اقتصاد جهانی را بر اساس ۸۰ شاخص از مالکیت معنوی گرفته تا تولید اپلیکیشن های موبایل، سرمایه‌گذاری در آموزش و انتشارات علمی و فنی رتبه بندی می‌کند، گفت: سویس رتبه اول را در شاخص نواوری جهانی به خود اختصاص داده است.

به گفته وی، ده اقتصاد نوآور جهانی هلند، سوئد، بریتانیا، سنگاپور، آمریکا، فنلاند، دامارک، آلمان و ایرلند هستند. چین با رتبه ۱۷ در بین ۲۰ اقتصاد نوآور جهانی قرار دارد. رشد سریع چین بازتابی از جهت گیری راهبردی این کشور است که در آن به وضوح می توان ظرفیت ممتاز این کشور را در نوآوری و اقتصاد دانش بنیان مشاهده کرد.

مهراد خاطرنشان کرد: گروهی از کشورها با درآمد متوسط و پایین تر در حوزه نوآوری نسبت به سطح توسعه خود عملکرد قابل توجهی از خود نشان داده اند. مالزی، اندونزی، تایلند و ویتنام پیوسته رتبه های خود را ارتقا بخشیده و به قدرت های منطقه ای مانند چین، ژاپن، سنگاپور و کره جنوبی نزدیک تر می شوند.

وی با بیان اینکه غیر از جمهوری خلق چین که اکنون در بین ۲۰ کشور نوآور جهان قرار دارد، مالزی در گروه کشورهای با درآمد متوسط نزدیک ترین کشور به این گروه است، گفت: موارد در خور توجه دیگر شامل هندوستان، ایران، مکزیک، تایلند و ویتنام است که پیوسته رتبه های خود را ارتقا می دهند. ایران در سال ۲۰۱۸ رتبه ۶۵ را کسب کرده است.

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی با بیان اینکه همراه با اقتصادهای پایین تر از درآمدهای متوسط ، هندوستان در رتبه بندی شاخص نوآوری جهانی رتبه پنجم را در اختیار دارد، گفت: این کشور در مبحث نوآوری نسبت به تولید ناخالص داخلی ( درآمد سرانه) عملکرد مثبتی از خود نشان داده است. هندوستان موقعیت خود را به عنوان برترین صادرکننده خدمات فنآوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی حفظ کرده، اما هنوز در مولفه هایی مانند امنیت و ثبات سیاسی، استخدام زنان و سهولت راه اندازی کسب و کارهای مختلف مساله دارد.

به گفته وی، در شاخص نوآوری جهانی مناطق مختلف جهان در آمریکای شمالی رتبه ایالات متحده آمریکا ۶ و کانادا ۱۸، در آفریقای زیر صحرا رتبه آفریقای جنوبی ۵۸، موریس ۷۵ و کنیا ۷۸، در منطقه آمریکای لاتین و منطقه کارائیب رتبه شیلی ۴۷، کاستاریکا ۵۴ و مکزیک ۵۸، در آسیای شرقی و جنوب شرق و اقیانوسیه رتبه سنگاپور ۵، کره جنوبی ۱۲ و ژاپن ۱۳ و در اروپا رتبه سویس یک، هلند ۲ و سوئد ۳ است.

موسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با بیان اینکه رتبه آمریکا در سال جاری ششم است که نسبت به سال ۲۰۱۷ دو پله تنزل کرده است، گفت: به طور کلی، آمریکا در ورودی ها و خروجی های نوآوری از جمله سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه جایگاه مهمی دارد و بعد از چین از نظر تعداد پژوهشگران، پتنت ها و انتشارات علمی و فنی رتبه دوم را در اختیار دارد. طی سه سال متوالی آمریکا از نظر کیفیت دانشگاه ها به انگلستان پیشی گرفته و رتبه های برتر از آن ام ای تی، استنفورد و هاروارد است.

وی گفت: در اروپا در بین ۲۰ کشور نوآور جهان ۱۱ کشور به اروپا تعلق دارد که به ترتیب رتبه های اول تا سوم در اختیار کشورهای سویس، هلند و سوئد است. سویس طی ۸ سال گذشته با کسب موقعیت برتر در شاخص نوآوری جهانی از حیث پتنت های مختلف و شاخص های مرتبط با IP در جایگاه نخست نشسته است.

مهراد با بیان اینکه در آسیای جنوب شرقی و اقیانوسیه سنگاپور در شاخص های کارآمدی دولت، کیفیت رگولاتوری، ثبات سیاسی، سرمایه‌گذاری در کشورهای خارجی و صنایع پیشرفته رتبه اول را از آن خود کرده است، خاطرنشان کرد: در آسیای مرکزی و جنوبی هندوستان با ۳ پله صعود از ۶۹ به ۵۷ ارتقا یافته است.

به گفته موسس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، جمهوری اسلامی ایران در این گروه رتبه دوم را دارد و در سال جاری در شاخص های رشد بهره وری و فارغ التحصیلان علوم و مهندسی رتبه خود را بهبود بخشیده است. سایر حوزه ها شامل سرمایه‌گذاری، پتنت، انتشارات علمی و فنی، علائم تجاری و مصنوعات فنی از قوت نسبی برخوردار است.

وی گفت: قزاقستان هم بعد از جمهوری اسلامی ایران در جایگاه سوم قرار دارد و در شاخص های ناب دانش و سرمایه‌گذاری های خارجی موفقیت نسبی بدست آورده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول