اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  پاکستان

فارس گزارش می‌دهد

3 روز تا انتخابات پاکستان؛ حذف و اضافه احزاب در ایستگاه آخر

از یک سو فقط 3 روز به انتخابات پارلمانی پاکستان باقی مانده و از طرف دیگر این کشور با بحران سیاسی و اقتصادی مواجه است.

3 روز تا انتخابات پاکستان؛ حذف و اضافه احزاب در ایستگاه آخر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از اسلام‌آباد، از یک سو  فقط 3 روز به انتخابات پارلمانی پاکستان باقی مانده و از طرف دیگر این کشور با بحران سیاسی و اقتصادی مواجه است.

وام‌های بین المللی پاکستان به بیش از 11 میلیارد دلار افزایش یافته و قیمت دلار نیز افزایش پیدا کرده است. فضای بی‌اعتمادی که نتیجه فعالیت حزب مسلم لیگ شاخه نواز شریف است بحران تازه سیاسی در این کشور را رقم زده است.

رهبران حزب مسلم لیگ می‌گویند ارتش و سرویس امنیت پاکستان سعی دارند آن‌ها را از شرکت در انتخابات حذف کنند. اعضای حزب مسلم لیگ یا روانه زندان شده‌ یا صلاحیت آن‌ها برای شرکت در انتخابات تأیید نشد. در گذشته رقابت انتخاباتی بین حزب مسلم لیگ شاخه نواز شریف و حزب مردم احزاب سنتی و بزرگ پاکستان انجام می‌شد اما این بار حزب تحریک انصاف معادلات سیاسی را بر هم زده است.

احزاب سنتی پاکستان نتوانستند بر سر کسب قدرت با هم به توافق برسند یا ائتلاف کنند و از سوی دیگر از جانب دادگاه و سازمان بازرسی تحت فشار هستند. با اینکه حزب تحریک انصاف از هم اکنون خود را پیروز انتخابات پاکستان می‌داند و رسانه‌ها از موفقیت نسبی این حزب خبر می‌دهند اما واقعیت این است که هیچ یک از احزاب سیاسی پاکستان نمی‌توانند به تنهایی در انتخابات پیروز شوند و رأی همه مردم را بدست آورند.

با توجه به اینکه هیچ یک از احزاب پاکستان توان شکست دادن بقیه احزاب را ندارد پیش بینی می‌شود دولت مخلوط اداره کشور را به دست بگیرد. عمران‌خان رهبر حزب تحریک انصاف هشدار داده دولت مخلوط و پارلمانی متشکل از نمایندگان همه احزاب نمی‌تواند مشکلات پاکستان را حل کند. در دولت مخلوط اختلافات سیاسی همچنان ادامه پیدا می‌کند و چون هیچ حزبی رأی اکثریت را بدست نیاورده و قدرت بیشتری ندارد یک دولت ضعیف اداره کشور را به عهده می‌گیرد که این موضوع چالشی برای آینده سیاسی پاکستان است.

برای نخستین بار «بلاول بوتو زرداری» فرزند بی نظیر بوتو از جانب حزب مردم در انتخابات شرکت می‌کند این در حالی است که پدرش آصف علی زرداری که به علت فساد مالی بدنام شده سعی دارد مستقیم در روند انتخاباتی حضور نداشته باشد و فقط فرزندش را پشتیبانی کند.

احزاب مذهبی از جمله ائتلاف مذهبی مجلس متحده عمل حضور گسترده در انتخابات پاکستان دارند. مجلس متحده عمل می‌تواند چند کرسی در ایالت خیبرپختونخواه و بلوچستان به دست آورد اما احزاب مذهبی دیگر نقش فعال‌تر در عرصه رقابت سیاسی خواهند داشت.

در پاکستان مجموعه‌ای از احزاب مذهبی وارد رقابت شده‌اند و این پتانسیل را دارد که دورنمای سیاسی این کشور را تحت تاثیر قرار دهند. احزاب مذهبی که تعدادی از آنها جدید و تعدادی نیز از قبل ثبت شده هستند، با بیش از 1500 کاندیدا برای رقابت در انتخابات ایالتی و ملی وارد عمل شده‌اند این در حالی است که احزاب مذهبی در سال 2013 تنها چند صد کاندیدا داشتند.

گفته می‌شود گسترش حضور احزاب مذهبی در انتخابات پاکستان به پیشنهاد ارتش پاکستان است البته این احزاب ارتباط خود با نظامیان را رد می‌کنند. حتی اگر احزاب مذهبی نتوانند رأی چندانی بدست بیاورند کسب چند کرسی و حضور در عرصه سیاسی پاکستان می‌تواند خواسته‌های نظامیان را برآورده کند.

رقابت سیاسی در کراچی مرکز ایالت سند از اهمیت زیادی برخودار است. بر خلاف گذشته حزب متحده قومی نفوذ خود را در این شهر از دست داده است و حزب مردم نیز در ایالت سند دچار مشکل شد.

«ذوالفقار مرزا» از وزرای سابق ایالت سند و همسرش «فهمیده مرزا» رئیس مجلس ملی سابق پاکستان که از اعضای ارشد حزب مردم هستند به دلیل اختلاف با آصف علی زرداری فعالیت سیاسی جداگانه را آغاز کرده‌اند. کناره‌گیری فهمیده مرزا و ذوالفقار مرزا از حزب مردم این حزب را در ایالت سند تضعیف می‌کند.

کراچی مرکز اقتصادی پاکستان است و پیروزی هر یک از احزاب سیاسی در این شهر با توجه به برهم خوردن معادلات سیاسی که در گذشته بود اهمیت زیادی دارد.

در بلوچستان حزب عوامی برای نخستین بار وارد عرصه رقابت سیاسی شده و از محبوبیت زیادی برخوردار است.

با توجه به اوضاع فعلی به نظر می‌رسد در مرکز حزب تحریک انصاف، در ایالت پنجاب حزب مسلم لیگ شاخه نواز شریف، در ایالت سند حزب مردم و گروه مخالف این حزب فهمیده مرزا و ذوالفقار مرزا با اتحاد جی تی آی و در ایالت خیبرپختونخواه حزب تحریک انصاف و در بلوچستان حزب عوامی و ائتلاف مذهبی مجلس متحده عمل می‌توانند به مجلس ایالتی و ملی راه پیدا کنند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول