اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک کارشناس فضای مجازی مطرح کرد

آسیب سلبریتی ها به عرف و اخلاق جامعه/ اینستاگرام به اشاعه فحشا کمک می‌کند

یک کارشناس فضای مجازی گفت: اینستاگرام قطعاً آثار مخربی صدها برابر بیشتر از هر فضای مجازی دیگر دارد، فضای اینستاگرام به حدی کثیف است که امکان ندارد فردی وارد این فضا شود و محتوای غیراخلاقی و مستهجن آن را نبیند.

آسیب سلبریتی ها به عرف و اخلاق جامعه/ اینستاگرام به اشاعه فحشا کمک می‌کند

روح‌الله مومن‌نسب امروز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در کرج اظهار کرد: فضاهای مجازی به جهت اینکه در هر مکان و زمانی با ما حضور دارد و عموماً ارتباطات ما در فضای مجازی شکل می‌گیرد، نقش تعیین‌کننده‌ای بر تغییر سبک زندگی ما دارد و قطعاً یک بخش مهمی از آن مربوط به موضوع حجاب، عفاف و حیا در جامعه است.

وی با بیان اینکه متأسفانه با فضاهای مجازی دچار تحولات فرهنگی نامناسبی شده‌ایم، اضافه کرد: اکثر نرم‌افزارهایی که ما استفاده می‌کنیم تولید کشورهای غربی است و در کشورهای غربی هم مسئله حجاب، عفاف و حیا خیلی اهمیت ندارد، اما در فرهنگ ما حجاب و عفاف جایگاه ویژه‌ای دارد و درنتیجه وقتی ما در فضای مجازی با همان سبک زندگی فعالیت و زندگی کنیم، آرام‌آرام تغییرات را می‌پذیریم.

این کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه اینستاگرام اساسأ امروز به فضایی برای کنش‌ها و واکنش‌های سیاسی و محلی برای اشاعه فحشا تبدیل‌ شده است، بیان کرد: این نرم‌افزارها و بدافزارها طوری طراحی‌شده‌اند که فرد برای اینکه بیشتر مورد توجه قرار گیرد و بیشتر دیده شود، دست‌ به‌کارها و رفتارهایی برای تأییدگیری بیشتری می‌زند، به‌ طور مثال از تصاویری استفاده می‌کند که بیشتر دیده شود و اصطلاحأ لایک و فالوور بیشتری دریافت کند.

مومن‌نسب با اشاره به اینکه اینستاگرام مشخصأ حجاب، عفاف و حیای افراد را هدف قرار داده استف مطرح کرد: فردی را می‌شناسم که تا یک ماه گذشته مفاهیم ارزشی در پروفایل‌هایش دیده می‌شد و مشخصاً حیا را رعایت می‌کرد، اما با ورود به فضای مذکور، آرام‌آرام تغییر کرد و به بی‌حیایی مفرط رسید.

وی تصریح کرد: از این‌ گونه نمونه‌ها در شبکه‌هایی مثل اینستاگرام و تلگرام زیاد دیده‌شده است و به‌وضوح می‌توان دید که دشمن مهاجمانه چیزی را که می‌خواهد و او را به هدف می‌رساند، در قالب یک نرم‌افزار تحمیلی با نشانه گرفتن فرهنگ ما دنبال می‌کند.

این کارشناس فضای مجازی افزود: بدخواهان و دشمنان انقلاب اسلامی، جنگ نرم خود را با نظام اسلامی ایران در زمینه ترویج بی‌بندوباری که در غرب معمول است آغاز و تا اینجا دنبال کردند، حالا باید ببینیم، چقدر جای متخصصانی که می‌توانند طراح نرم‌افزارهای متناسب با فرهنگ اسلامی کشورمان باشند، خالی است و توسط متولیان فرهنگ حمایت‌ شده‌اند.

مومن نسب در ادامه گفت: خیلی زودتر از اینها باید نرم‌افزارهای داخلی را راه‌اندازی می‌کردیم و با  جهاد اقناعی، سدی در مقابل حمله مهاجمانه فرهنگی دشمن می‌ساختیم، البته مسیر قانع کردن افراد در این بخش باید تواضعی باشد نه انفعالی و اجباری.

وی با بیان اینکه چاره دیگر محافظت از سلامت فضای جامعه، تولید محتوای فرهنگی خلاقانه و اثرگذار است، اظهار کرد: ما در تولید و توزیع اطلاعات میان فضای مجازی مشکل‌داریم، بعضی محتواها خوب تولید نشده، اما خوب توزیع‌ شده است و برعکس بعضی محتواها نیز خوب تولید شده، اما خوب توزیع و منتشر نشده است، همچنین گاهی اوقات محتوای غنی و مناسب تولید می‌شود و بین افراد همسو منتشر می‌شود، مثلاً محتوای حجاب بین افراد محجبه توزیع می‌شود، بنابراین نتیجه خوبی دریافت نمی‌کنیم و محتوا نه دیده می‌شود و نه تأثیرگذار است.

این کارشناس و تحلیلگر مسائل اجتماعی یادآور شد: متولیان،کارشناسان و دغدغه‌داران که پای در این راه می‌گذارند باید ابتدا، هدف را نشانه گرفته و متناسب با ذائقه مخاطب محتوای خلاقانه تولید کنند، به‌ طور مثال باید فلسفه حجاب توسعه پیدا کند و دیده شود، مردم بدانند که چرا باید حجاب داشته باشند و اینکه حجاب و عفاف تنها مخصوص بانوان نیست و آقایان نیز باید حجاب و عفاف را در حوزه خود، دارا باشند و رعایت کنند، بنابراین باید محتوای چیزی که ساخته می‌شود قابل‌قبول و اقناع‌کننده باشد.

مومن‌نسب، ایران را دارای فرهنگ چند هزار ساله دانست و تصریح کرد: در هیچ کجای دنیا فرهنگی به غنای فرهنگ کشور ما یافت نمی‌شود، این نشان می‌دهد حجاب و عفاف در فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی یک ارزش است، بنابراین پخش تصاویر خانم‌ها و آقایان در فضای مجازی به شکل امروزی و بعضاً با محتوای اشاعه فحشا می‌تواند به‌ نظام خانواده به شدت آسیب برساند و همه افراد خانواده از همسران، فرزندان و حتی پدران و مادران را نیز در خصوص پایبندی به چارچوب خانواده دچار تردید کند.

وی خاطرنشان کرد: فضای مجازی نظام خانواده‌ها را متزلزل می‌کند و گاهی این حریم هرچند محکم هم باشد، با فعالیت در این شبکه‌ها متلاشی می‌شود، فضای مجازی امروز به شکل خطرناکی درآمده است که اگر با آگاهی و حساب‌ شده وارد این فضا نشویم قطعاً به بنیان خانواده جامعه ما بیشتر از این آسیب می‌رساند.

کارشناس فضای مجازی در ادامه افزود: عدم امنیت محتوای خصوصی افراد در این فضا، سردی روابط بین زوجین، شک کردن زوجین نسب به یکدیگر، قیاس زوجه با زنان دیگر، درگیری ذهنی برای دل‌بستگی و پایبندی به زندگی و بالعکس، گوشه‌ای از آثار مخربی است که این فضا برای جامعه ما به ارمغان آورده است.

مومن‌نسب تأکید کرد: سلبریتی‌های اینستاگرام با انتشار محتوای مجرمانه غیراخلاقی به‌ نظام حجاب و عفاف به‌شدت آسیب می‌رسانند و برای عرف جامعه اسلامی ما بسیار خطرناک هستند، آن‌ها مطالب و عکس در حالات مختلف از خودشان می‌گیرند و این تصاویر را مدام منتشر می‌کنند، در خصوص مسائل سیاسی و اجتماعی اظهارنظرهای ساختارشکنانه می‌کنند و از آنجا که الگوی جوانان و بچه‌های ما هستند، نهایتاً یک عارضه جدی و به‌هم‌ریختگی گریبان جامعه سنتی ما را می‌گیرد و سطح فرهنگ را نزول می‌دهد.

وی در پایان افزود: اینستاگرام قطعاً آثار مخربی صدها برابر بیشتر از هر فضای مجازی دیگر دارد،  فضای اینستاگرام به حدی نامناسب است که امکان ندارد فردی وارد این فضا شود و محتوای غیراخلاقی و مستهجن آن را نبیند، بنابراین باید هرچه زودتر مسؤولان پای در میدان مقابله و بگذارند از فروپاشی اخلاقی که دامن نسل‌های جدید را خواهد گرفت جلوگیری کنند.

انتهای پیام/ذ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول