اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

ائتلاف الفتح: شروط احزاب کُرد برای تشکیل فراکسیون بزرگ مردود است

یکی از اعضای ائتلاف انتخاباتی فتح عراق، شروط احزاب سیاسی منطقه کردستان این کشور برای تشکیل فراکسیون بزرگ در پارلمان را مردود دانست.

ائتلاف الفتح: شروط احزاب کُرد برای تشکیل فراکسیون بزرگ مردود است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ائتلاف الفتح عراق می‌گوید درخواست و شروط احزاب کردی برای تشکیل فراکسیون بزرگ در پارلمان این کشور غیر قابل قبول است.

به گزارش وبگاه خبری «اباء» عراق، «عامر الفایز»، از اعضای ائتلاف الفتح به ریاست «هادی العامری» جمعه با بیان اینکه شروط کردهای عراق برای تشکیل فراکسیون بزرگتر «مردود» است، گفت که «ائتلاف الفتح با هیچ شرطی که به ضرر منافع ملی باشد، موافقت نمی‌کند؛ کما اینکه این ائتلاف با هرگونه پیش‌شرطی برای تشکیل فراکسیون بزرگتر مخالف است».

فایز افزود: «الفتح موافق این است که برنامه مشخصی [برای تشکیل فراکسیون] باشد؛ به ویژه اینکه این برنامه دولتی باشد و بعد از تدوین آن به سایر ائتلاف‌ها ارائه شود تا از این طریق، هرکسی موافق فراکسیون بزرگتر بود، به آن ملحق شود و مخالفان نیز به سمت [ائتلاف] مخالف بروند».

این عضو ائتلاف الفتح که بعد از ائتلاف سائرون، بیشترین کرسی پارلمان را به دست آورده، در مورد شروط کردها گفت که پیش‌ شرط کردها مبنی بر بازگشت پیشمرگه به مناطق مورد مناقشه از طرف بسیاری از ائتلاف‌های سیاسی عراق مردود است.

عامر الفایز افزود: «دیگر کردها وزنه مهمی [در تشکیل فراکسیون پارلمانی] نیستند، به ویژه اینکه نتایج انتخابات پارلمانی ائتلاف‌های متعددی را ایجاد کرد؛ از طرفی ائتلاف‌های کردی از اختلافات بین خود رنج می‌برند و این مسئله برخلاف سابق منجر به دو دستگی‌ آن‌ها شده است».

عضو ائتلاف الفتح پیش‌بینی کرد که سایر ائتلاف‌های شیعیان مانند النصر، دولة القانون و سائرون در مخالفت با شروط کردها در خصوص بازگشت پیشمرگه به مناطق مورد مناقشه هم رأی باشند.

بعد از همه‌پرسی غیر قانونی جدایی منطقه کردستان عراق در مهر ماه سال گذشته، اوضاع مناطق مورد مناقشه بین اربیل و بغداد از جمله استان کرکوک که نیروهای پیشمرگه از سال 2003 آن را به اشغال خود درآورده بودند، متشنج شد؛ چرا که ترکمن‌ها و عرب‌های این استان مخالف این همه‌پرسی بودند.

نیروهای فدرال عراق برای بازگرداندن امنیت به این مناطق وارد صحنه شدند و در بیست و چهارم مهر ماه توانستند وارد شهر کرکوک شده و اوضاع این شهر را به دست بگیرند. دولت فدرال عراق پیشمرگه‌ را مجبور کرد به مرزهای قبل از اشغال عراق به دست آمریکا بازگردد.

چهارمین انتخابات پارلمانی عراق 22 اردیبهشت برگزار شد و به رغم گذشت بیش از دو ماه، احزاب سیاسی و ائتلاف‌های انتخاباتی موفق به تشکیل دولت نشده‌اند.

ائتلاف سائرون به ریاست مقتدی الصدر با کسب 54، الفتح به ریاست هادی العامری 47 و النصر به ریاست حیدر العبادی 42 بیشترین کرسی‌های پارلمان عراق را کسب کرده‌اند.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول