اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

استاد دانشگاه و تحلیلگر هندی تاکید کرد

دهلی‌نو نباید با دنباله روی از واشنگتن نقش موازنه‌گر خود را تضعیف کند

استاد دانشگاه و محقق «مرکز تحقیق درباره سیاستگذاری» در هند با هشدار درباره ادامه «چرخش» نخست‌وزیر کشورش در قبال آمریکا هشدار داده که دهلی نو دنباله روی ایالات متحده نشود.

دهلی‌نو نباید با دنباله روی از واشنگتن نقش موازنه‌گر خود را تضعیف کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «بارات کارناد» استاد دانشگاه و محقق «مرکز تحقیق درباره سیاستگذاری» در هند یادداشتی با این عنوان منتشر کرد: «دهلی نو باید حرکت و چرخش خود به سمت آمریکا را تغییر دهد».

او در «هندوستان تایمز» نوشت: «نشانه‌های متناقضی از دهلی نو دارد بروز می‌کند. واشنگتن نشست ۶ جولای دوجانبه وزرای دفاع و خارجه خود با دولت برآمده از حزب مردم (بهاراتیا جاناتا) هند را لغو کرد. هند تاکید کرده بود که بر سر روابطش با روسیه و ایران، سازشی نخواهد کرد. نخست‌وزیر نارندرا مودی و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در نشست ۲۱ می در سوچی روابط دوجانبه دو کشور را ارتقا دادند و دهلی نو در حال آماده کردن حساب‌های بانکی جایگزین برای پرداخت پول نفت ایران است. دهلی نو اما به دنبال دریافت مجوز مستثنی شدن از تحریم‌های کاتسا هم بوده است.

به گفته کارناد، برخی معتقدند که اقدام هند در خرید سامانه اس ۴۰۰ از روسیه، تاکید و سرمایه‌گذاری در بندر چابهار ایران به عنوان اساس استراتژی ژئوپلیتیکی در افغانستان و آسیای میانه به همراه تلافی سریع اقدام آمریکا در اعمال تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم، تلاش دهلی نو در جهت یک بازنگری سیاست و موضع بوده اما او همچنین اعتقادی ندارد.


«بارات کارناد» استاد دانشگاه و محقق «مرکز تحقیق درباره سیاستگذاری» در هند

وی معتقد است: «مشخصه سیاست خارجی نخست‌وزیر مودی تا حالا، چرخش و تمایل او به سمت آمریکا بوده است. این مشخصه، رویکرد ۷۰ ساله جهانی هند در حفظ فاصله از قدرت‌های بزرگ را تضعیف کرده است؛ رویکردی که نفوذ دیپلماتیک هند، آزادی عمل و مانور سیاسی این کشور و جایگاه آن به عنوان یک موازنه‌گر در نظام بین‌الملل را تقویت کرد».

از نظر این تحلیلگر هندی، «سیاست سنتی عدم تعهد این کشور، در یک دهه اخیر جامه تازه "خودمختاری استراتژیک" به خود گرفت اما اصل مرکزی قدرت موازنه‌گر در آن تغییر نکرد و این مفهوم در دوره دونالد ترامپ طرفداران تازه‌ای به خود جلب کرده است؛ دوره‌ای که در آن به نظر می‌رسد آمریکا با دوستانش در اروپا و آسیای جنوب شرقی بدتر از کسانی که دشمنانش فرض می‌شوند، رفتار می‌کند».

کارناد از امضای «توافقنامه حمایت لجستیک» هند با آمریکا در سال 2016 به شدت انتقاد کرد توافقی که طبق مفاد آن، آمریکا اجازه می‌یابد عملیات‌های هوایی، دریایی و زمینی در هند انجام دهد.

نویسنده هندی ضمن تاکید بر اینکه آمریکا قابل اعتماد نیست، به سابقه تاریخی از مواضع واشنگتن علیه دهلی نو در سال‌های گذشته اشاره کرد.

او نوشت: «واشنگتن در سال ۱۹۸۲ پیش از حمله مشترک هوایی هند و اسرائیل برای پیشگیری از تهدید سلاح‌های اتمی پاکستان برای بمباران تاسیسات سانتریفیوژهای اورانیوم در "کاهوتا" به پاکستان خبر داد و موجب ناکام ماندن حمله شد. در سال ۱۹۹۸، آمریکا محتوای نامه محرمانه آتال بیهاری واجپایی نخست‌وزیر به رئیس‌جمهور بیل کلینتون را در اختیار چین قرار داد؛ نامه‌ای که در آن تصریح شده بود که به خاطر تهدید چین، آزمایش‌های اتمی هند توجیه شده بود و در سال ۲۰۰۸ هم آمریکا اطلاعاتی را که درباره تدارکات زیرشاخه‌های سازمان اطلاعات ارتش پاکستان برای حمله تروریستی به بمبئی داشت، در اختیار دهلی نو قرار نداد».
او در پایان یادداشت خود به نخست‌وزیر هند درباره ادامه سیاست «چرخش و تمایل» به سمت آمریکا هشدار داد و نوشت: «مودی قول داده بود جایگاه هند را در جهان ارتقا دهد. تبدیل هند به یک دنباله‌رو، چنین نتیجه‌ای نخواهد داشت».

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول