اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

/روایت کوتاه بین‌المللی/

افزایش اعتراض‌ها به عربستان در شرق یمن؛ سیاست دو گام به جلو یک گام به عقب عربستان در «المهره» یمن

عربستان سعودی که سرانجام ناگزیر شد با پذیرش مطالبات ۶ بندی اعتصاب‌کنندگان در استان المهره در ظاهر عقب‌نشینی کند، اکنون با فشار بر دولت مستعفی، در صدد است مهره‌های خود را در این استان به قدرت برساند.

افزایش اعتراض‌ها به عربستان در شرق یمن؛ سیاست دو گام به جلو یک گام به عقب عربستان در «المهره» یمن

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، هفته پیش تظاهرات‌ها و اعتراض‌های مردمی مستمر در استان «المهرة» واقع در شرق یمن، عربستان سعودی را ناگزیر کرد تا به خواست معترضان مخالف سیطره نیروهای ائتلاف بر مقرهای اصلی این استان، تن دهد.

 

 پایگاه خبری «الجزیرة» درباره این عقب‌نشینی عربستان نوشت: با گذشت بیش از دو ماه از آغاز اعتراض‌ها در المهرة یمن که در واقع خواستار حفظ حاکمیت ملی بود، پنجشنبه پیش یک توافق میان دولت محلی این استان و نیروهای سعودی امضا شد و طی آن با  شش خواسته تظاهرات‌کنندگان موافقت گردید.

بر اساس این توافقنامه، نظامیان سعودی باید کنترل گذرگاه‌های مرزی شحن، صرفیت و بندر نشطون را به نیروهای محلی امنیت ملی تحویل داده و محدودیتهای اعمال شده بر روند صادرات و واردات کالا در این  دو گذرگاه و بندر را لغو کنند و بر اساس یک یک سازوکار مناسب این واردات و صادرات صورت گیرد.

در این توافقنامه قید شد که  فرودگاه الغیظه مانند قبل، تحت نظارت نیروهای محلی به کار خود ادامه دهد و اداره هیأت هواپیمایی مدنی بر آن نظارت کند و کلیه ورودی‌های اصلی این فرودگاه تحت حفاظت نیروهای امنیت مرکزی قرار گیرد و تنها ورودی شرقی آن تحت نظارت  نیروهای ائتلاف سعودی و پلیس هوایی قرار می‌گیرد. دولت محلی نیز کنترل کلیه گذرگاه‌های زمینی، دریایی و هوایی را به دست گیرد و به هیچ نیرویی اجازه داده نمی‌شود که در امور داخلی این استان دخالت کند.

بسیاری این عقب‌نشینی عربستان در قبال خواست ساکنان المهره را یک پیروزی برای معترضان یمنی دانستند اما در واقع ریاض با سیاست دو گام جلو و یک گام به عقب در یمن، به همین راحتی دست از منافعش در این کشور بر نمی‌دارد. این مسئله را روزهای پس از امضای توافقات، به خوبی روشن ساخت.

سعودی‌ها با اعمال فشار بر رئیس‌جمهور مستعفی یمن، به او دیکته کردند تا دست به عزل و نصب‌های جدیدی در المهرة بزند و شخصیت‌های سیاسی حامی معترضان را کنار بگذارد و به جای آن، مهره‌های نزدیک به ریاض را روی کار آورد.

اهمیت استان «المهره»

استان المهره که پس از استان «حضرموت» دومین استان بزرگ یمن از نظر مساحت است، دارای دو گذرگاه مرزی با عمان به نامهای صرفیت و شحن است و طولانی‌ترین نوار ساحلی در یمن را دارد که به 560 کیلومتر می‌رسد و دارای بندری به نام نشطون است. درگیری میان ائتلاف سعودی و دولت مستعفی یمن با انصارالله که بیش از سه سال است ادامه دارد، به این استان نرسیده و کنترل کامل این استان در دست دولت مستعفی یمن است که خود را دولت قانونی یمن می‌پندارد، قرار دارد. 

 

در چنین شرایطی از اواخر سال گذشته میلادی و آغاز سال میلادی جاری، عربستان نیروها و تجهیزات نظامی خود را تحت شعار مبارزه با قاچاق وارد این استان کرد.

اما در نهایت، ساکنان مرکز استان المهره از ماه آوریل اعتراضات خود را علیه اقدام نظامیان ائتلاف متجاوز سعودی در به دست گرفتن کنترل گذرگاه های این استان آغاز کردند که در نهایت به یک تحصن نامحدود منجر شد.

گفته می‌شد که عربستان می‌خواهد فرودگاه الغیضه را به یک پایگاه نظامی متعلق به خود تبدیل کند و به همین دلیل نیز از اول ماه دسامبر فرودگاه بین المللی الغیضه را بسته و آن را به منطقه نظامی ویژه خود تبدیل کرده بود.

اهداف عربستان در المهرة

عربستان ادعا کرده بود که برای توقف قاچاق زمینی سلاح برای انصار الله وارد المهره شده اما در واقع هدف واقعی سعودی‌ها تسلط بر این استان است تا مطمئن شوند که این استان همجوار عمان به کنترل امارات که فعالیتش در آنجا رو به گسترش است، در نخواهد آمد.

گفته می‌شود که عربستان تلاش می‌کند سلفی‌های هوادار خود را که از قرن گذشته در دماج استان صعده در شمال یمن اسکان داد هم اینک به استان المهره هم بکشاند، بنابراین هدف عربستان در المهره تنها نظامی نیست، بلکهیکی از اهدافش تضمین سعودی ماندن این استان است.(جزئیات بیشتر)

تعلیق تظاهرات‌ها و اعتصاب‌ها

«سالم بلحاف» مسئول کمیته اطلاع‌رسانی اعتصابها در المهرة، گفت که اعتصاب‌ها پایان نیافته‌اند و تنها به حالت تعلیق درآمده‌اند و در صورت نقش توافق صورت گرفته، کلیه تحصن‌کنندگان بر روی یک «پیمان شرف» برای کمک به استان و حفظ حاکمیت ملی توافق دارند و به آن پایبند می‌مانند.

وی افزود: این اعتصاب‌ها و تظاهرات‌ها به مدت دو ماه به حالت تعلیق در می‌آید و کلیه تحصن‌کنندگان و تظاهرات‌کنندگان در پیمان شرف متعهد شدند که در صورت عدم اجرای این توافق، بار دیگر به میدان‌های اعتراض و اعتصاب بازگردند.

بلحاف تاکید کرد که نشانه‌های اجرای این توافق از روز جمعه با تسلیم فرودگاه الغیظة پدیدار شد. یک توافق میان دولت محلی و ائتلاف عربی و یک توافق میان دولت محلی و تظاهرات‌کنندگان مبتنی بر اجرای کامل کلیه مطالبات ما که در شش بند ارائه شد، امضاء شده است.

وی اشاره کرد که تظاهرات‌کنندگان مخالف ائتلاف عربی نیستند اما تاکید دارند که باید مسیر آن اصلاح شود و به اهداف اعلامی‌اش مبنی بر حمایت از دولت قانونی یمن بازگردد.

معادله جدید

«یاسین التمیمی» تحلیل‌گر سیاسی یمن گفت که در سایه تلاش برنامه‌ریزی شده ائتلاف برای نفوذ و افزایش اختیارات دولت مستعفی یمن، بر اساس توافق امضاء شده مرحله جدیدی از روابط با ائتلاف عربی آغاز می‌شود و معادله جدیدی برقرار می‌شود و مردم و افکار عمومی، طرف مهمی در این معادله خواهند بود.

وی در گفت‌وگو با الجزیرة گفت: تا به این لحظه اقدامی از سوی عربستان برای کاستن حضور نظامی‌اش در المهرة صورت نگرفته است و صرفا از میزان حضورش در گذرگاه‌ها کاسته است و اداره آن را به دولت محلی واگذار کرده و از آن عقب‌نشینی نکرده است. در بهترین حالت می‌توان گفت که صرفا یک عقب‌نشینی جزئی صورت گرفته است. به عنوان مثال در فرودگاه، هنوز نظامیان سعودی حضور دارند.

وی با اشاره به اهمیت تسلیم عربستان مقابل فشارهای مردمی و پذیرفتن عقب‌نشینی از فرودگاه و گذرگاه‌های زمینی و دریایی، گفت که به این نوع از توافق خوش‌بین نیست. زیرا این توافق، اهداف بلندمدت عربستان را که تثبیت نفوذ و حضور حیاتی در این استان مهم است، محقق خواهد کرد.

مبارزه حقیقی

از سوی دیگر «نبیل البکری» دیگر تحلیل‌گر سیاسی می‌گوید: آنچه که در المهرة روی داد، بیانگر حقیقت رابطه نامناسب و مخدوش میان ائتلاف و دولت قانونی یمن است. اما این به آن معنا نیست که اجرا و تصویب هر طرح و پروژه‌ای در سایه این خلأ، بیانگر عدم توافق آشکار میان دولت مستعفی یمن و ائتلاف است.

وی افزود: ساکنان هر منطقه‌ای حق دارند که از این سیاست‌ها ابراز نارضایتی کنند و به آن اعتراض خود را نشان دهند و بخواهند که اداره مناطقشان را به دور از حاکمیت قیمومیت طرف‌های دیگر به دست گیرند.

این کارشناس سیاسی تاکید کرد که ایده برگزاری تظاهرات و تحصن از سوی اهالی المهره یک کار بزرگ و مبارزه‌ای حقیقی بود و باید از این ایده در اکثر مناطق آزاد و مخالف چنین سیاست‌هایی الگو گرفته شود. 

اعتراض به تصمیمات «هادی» پس از امضای توافقنامه

کمیته سازمان‌دهنده تحصن‌ها در المهرة، از تصمیمات اتخاذی «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی و تحت حمایت ریاض مبنی بر برکناری برخی مقامات مسئول در این استان و تعیین افرادی جایگزین آنها، ابراز تعجب و اعلام کرد که این تصمیمات تحت فشار عربستان صورت گرفته است.

«عامر سعد کلشات » رئیس این کمیته که پیش از این گفته بود که تحصن‌ها به تحقق مطالبات مردم از طریق توافق اخیر با عربستان منجر شده، گفت: این مطالبات عموم ساکنان المهره بود و مهم نبود که چه کسی پست‌های جدید را برعهده می‌گیرد و برای ما تنها، اجرای توافق اهمین دارد. این عزل‌و نصبت‌ها نیز صرفا در واکنش به تحصن‌ها صورت گرفته است.

وی افزود: کمیته سازمان‌دهنده تحصن‌ها معتقد است که مسئولان پست‌های خالی و بدون اختیارات صرفا بر سر شغل‌هایی بی‌اهمیت قرار گرفته‌اند و کرسی‌ها را اشغال کرده‌اند. 

عامر سعد کلشات بار دیگر تاکید کرد که تحصن‌ها تحت تاثیر این تصمیمات هادی قرار نمی‌گیرد و همچنان خواستار پایبندی به توافق‌های امضاء شده و تحقق مطالبات مردم است. ضمن اینکه این تحصن‌ها لغو نشده‌اند و صرفا برای دو ماه به حالت تعلیق در‌آمده است.

این در حالی است که رئیس‌جمهور مستعفی یمن، شنبه پیش، طی چندین حکم، «مسلم سالم بن حزحیز زعبنوت» را معاون استاندار المهرة در امور صحرا به جای «علی سالم الحریزی» یکی از مهمترین حامیان تحصن، معرفی کرد.

 

وی همچنین «بدر سالم سعید بخیت کلشات» را معاون استانداری در امور جوانان و سرهنگ «مفتی سهیل نهیان سالم صمود» را پس از ارتقای درجه نظامی به سرتیپی به عنوان رئیس پلیس المهره منصوب کرد.

و سرتیپ «احمد محمد قحطان» رئیس پلیس پیشین را عضو شورای استانداری کرد. وی نماینده دولت محلی در مذاکره با طرف سعودی برای تحویل فرودگاه و گذرگاه‌های زمینی و دریایی بود.

دیکته‌های سعودی 

«احمد بلحاف» از اعضای کمیته اطلاع‌رسانی تحصن در المهره نیز اعلام کرد که تحصن‌کنندگان این تصمیمات هادی را رد می‌کنند و معتقدند که این دستورات تحت فشار سعودی‌ها صورت گرفته است و هدف از آن، دور زدن توافقات است.

 

وی افزود: عربستان از زمانی که وارد المهره شده به هیچ توافق و عهدی پایبند نمانده است. نیروهای سعودی زمانی که در نوامبر پیش وارد فرودگاه غیضة شدند قرار نبود که از آن برای اهدافی نظامی استفاده کنند اما چنین اتفاقی روی داد و نظامیان سعودی در آن مستقر شدند.

بلحاف با اشاره به دیکته‌های ریاض به هادی گفت که عربستان افراد وابسته به خود را در استان روی کار آورده تا بتواند سیطره‌اش بر المهره را توسعه دهد و به اهدافش برسد که لوله‌کشی نفت از المهره به بحر العرب از جمله آنهاست.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول