خیرالله خادمی عصر امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در رشت با بیان اینکه اتصال خط ریلی به پنج مرکز استان کشور از تأکیدات دولت در دو سال اخیر بوده اظهار کرد: در راستای توسعه شبکه ریلی کشور، خط آهن دو استان همدان و کرمانشاه در سال گذشته مورد بهرهبرداری قرارگرفته و سه استان آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و گیلان نیز فرایند نهایی خود را برای اتصال به شبکه ریلی را طی میکنند.
وی از افزایش 391 کیلومتر خط ریلی بااتصال استانهای آذربایجانهای شرقی و غربی و گیلان به شبکه ریلی خبر داد و افزود: گیلان به دلیل شرایط جغرافیایی، پیچیدهترین خط ریلی کشور محسوب میشود اما به دلیل اینکه کریدور شمال به جنوب را به یکدیگر متصل میکند از اهمیت بالایی در جابهجایی بار و مسافر در ایران، آسیا، اروپا و جهان برخوردار است.
مدیرعامل شرکتهای ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور با بیان اینکه انتقال و جابجایی بار و مسافر در جهان از طریق راهآهن رشت در مقایسه با سایر شبکه ریلی جهان به نصف تقلیل پیدا میکند گفت: راهآهن رشت علاوه بر اینکه خط ریلی جهان را کوتاه و از بار ترافیکی در جادهها میکاهد، در توسعه گردشگری استان نیز حائز اهمیت بوده و مورداستفاده استانهای تهران، قزوین و اردبیل به دلیل قرابت جغرافیایی قرار میگیرد.
خادمی حجم عملیات اجرایی در راهاندازی شبکه ریلی در استان گیلان را بسیار هنگفت توصیف کرد و افزود: برای عبور از البرز تعداد زیادی تونل و پل احداثشده که مجموعاً با 25 کیلومتر میرسد و در مقایسه با سایر شبکههای ریلی کشور بینظیر است.
وی با بیان اینکه تاکنون هزینه صرف شده برای احداث این پروژه به نرخ روز بالای سه هزار میلیارد تومان بوده خاطرنشان کرد: حدود یک هزار و 600 میلیارد تومان پروژه راهآهن رشت از ابتدای عملیات اجرایی تاکنون هزینه ریالی داشته که از منابع مختلف به پروژه تزریقشده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیشرفتهای فیزیکی پروژه راهآهن رشت تصریح کرد: عملیات زیرسازی راهآهن رشت بهصورت 100 درصد، روسازی حدود 75 درصد، تنظیم خط و آمادهسازی در دو جبه در حال انجام و ایستگاههای طول مسیر و تشکیلاتی شهر رشت نیز با پیشرفت بالای 90 درصد پیشرفت دارد و در پاییز به بهرهبرداری میرسد.
خادمی در واکنش به اینکه چرا دولت از ریلهای داخلی برای شبکه ریلی کشور استفاده نمیکند اظهار کرد: علیرغم اینکه قرارداد بازی بین شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران با شرکت ذوبآهن اصفهان وجود دارد اما تاکنون ریلی برای اجرای در کشور تحویل داده نشده است.
وی با اذعان به اینکه هر مقدار و با هر حجمی که شرکت ذوبآهن اصفهان ریل بسازد در پروژههای داخلی استفاده میشود افزود: نمیتوان پروژههای عمرانی ریلی کشور که در اولویت ساخت هستند را به خاطر ساختهشدن ریل داخلی متوقف شود.
مدیرعامل شرکتهای ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور با بیان اینکه تاکنون هیچ ریلی از سوی شرکتهای داخلی برای استفاده و واگذاری در داخل کشور به ما واگذار نشده است گفت: تمام ملزومات مورداستفاده در ریل سازی کشور که در داخل تولید میشود برحسب وظیفه و تکلیف مورداستفاده قرار میگیرد.
انتهای پیام/ح