اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تداوم تظاهرات‌ها در جنوب عراق و تلاش عربستان و هسته‌های داعش برای بهره‌برداری

تظاهرات‌ عراقی‌ها در استان‌های جنوبی این کشور در اعتراض به وضعیت بد خدمات‌رسانی و معیشتی همچنان ادامه دارد و برخی از تلاش داعش و برخی دیگر از تلاش عربستان برای بهره‌برداری از آن خبر می‌دهند.

تداوم تظاهرات‌ها در جنوب عراق و تلاش عربستان و هسته‌های داعش برای بهره‌برداری

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، تظاهرات مردمی عراق در استانهای جنوبی این کشور که نخستین جرقه آن از استان بصره، غنی‌ترین استان نفتی آغاز شده بود، امروز (دوشنبه 16 جولای) نیز ادامه یافت.

تداوم تظاهرات‌ها در استانهای جنوبی عراق

به نوشته پایگاه خبری «شفق نیوز»، مردم در استان‌های جنوبی  عراق، بامداد امروز نیز به خیابان‌ها آمدند و به وضعیت بد خدمات‌رسانی و معیشتی، قطعی‌های مستمر برق، کمبود آب، فساد اداری و بیکاری اعتراض کردند.

بر اساس این گزارش، عشائر «خفاجة» در استان «ذی قار» بامداد امروز در مسیر اصلی منتهی به بغداد و واسط تجمع کردند و با آتش زدن لاستیک‌های خودرو علیه اقدامات دولت فدرال در قبال تظاهرات‌کنندگان و به خشونت کشیدن اعترا‌ض‌ها، شعار دادند. در طول یک هفته گذشته چهار نفر از تظاهرات‌کنندگان با تیراندازی نیروهای امنیتی عراق کشته شده‌اند.

این اعتراضات بیش از یک هفته است از که از استان بصره آغاز شده و دامنه آن تا استان‌های المثنی، میسان، دیوانیه، ذی‌قار، نجف و کربلا کشیده شده است.

توطئه داعش در موصل برای برگزاری تظاهرات در مناطق مختلف نینوی و ایجاد هرج و مرج

«عبدالکریم العبیدی» دبیرکل تجمع «اهل الموصل»، دوشنبه از دعوت برخی داعش‌های فعال در شبکه‌های اجتماعی با حساب‌های جعلی، برای تظاهرات در مناطق مختلف نینوی خبر داد.

وی در گفت‌وگو با «الغد پرس» از دولت فدرال خواست تا حضورش در مرزهای عراق و سوریه بویژه در منطقه «البعاج» را تقویت کند تا مانع نفوذ داعشی‌ها به این منطقه شود.

العبیدی گفت که منطقه الربیعیه و سنجار کاملا تحت کنترل نیروهای امنیتی و عشائر و نیروهای حزب کارگران کردستان است و تنها منطقه البعاج که اطراف آن مناطق صحرایی وسیعی قرار دارد، خارج از کنترل است و پناهگاهی برای داعشی و خطر برای استان نینوی به شمار می‌رود.

وی درباره تلاش برخی به منظور ایجاد هراس در دل ساکنان موصل و بزرگنمایی احتمال بازگشت داعش به این شهر هشدار داد و گفت: ما انکار نمی‌کنیم که هنوز هسته‌های خاموش داعش و عناصر وابسته به آن، در برخی مناطق موصل پنهان شده‌اند اما همه آنها به دلیل حضور نیروهای امنیتی فلج شده‌اند و قادر به کاری نیستند.

العبیدی گفت: عناصر داعش با اسامی و حساب‌های کاربری جعلی در شبکه‌های اجتماعی از مردم موصل می‌خواهند که تظاهرات کنند و هدف از این اقدام نیز ایجاد فتنه و هرج و مرج در موصل است اما تا به این لحظه، مردم موصل این درخواست‌ها را رد کرده‌اند.

تظاهرات در جنوب؛ طرح عربستان با کمک بعثی‌ها و چراغ سبز آمریکا

«جاسم محمد جعفر» نماینده سابق پارلمان عراق، دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی را عامل تنش ایجاد شده در استان‌های جنوبی کشورش دانست و اعلام کرد که این دستگاه اطلاعاتی با همکاری فرماندهان بعث و چراغ سبز آمریکا، این هرج و مرج را ایجاد کردند.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری «المعلومة» اظهار داشت: تظاهرات‌ها به صورت خودجوش آغاز شد اما خیلی زود دارای رویکرد سیاسی شد و این امر در آتش زدن دفاتر احزاب سیاسی و اموال عمومی و تعطیلی اقتصاد در استانهای جنوبی کاملا روشن ایت.

جعفر تصریح کرد: این تظاهرات با برنامه‌ریزی عربستان و کمک بعثی‌ها و چراغ سبز آمریکا در جریان است و فرماندهان بعثی در شبکه‌های اجتماعی از خشونتهای جاری در عراق خشنود و راضیند و به نوعی جشن گرفته‌اند.

 

وی از دولت عراق خواست تا هرچه سریعتر آغاز تحقیقات و بازخواست وزرای مقصر در بخش خدمات‌رسانی و برکناری مسئولان مستقیم را اعلام کند و همزمان یک طرح فوق‌العاده برای ممانعت از تداوم توطئه جاری تدوین و اجرایی کند.

اعلام آمادگی کویت برای کمک به عراق

«صباح الاحمد الجبار الصباح» امیر کویت، یکشنبه (دیروز) در تماس تلفنی با «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق اعلام کرد که کشورش آماده کمک به بغداد برای مهار اعتراض‌های جاری در عراق است.

وی صبح دیروز در تماس با العبادی ضمن اشاره به روابط دوجانبه میان کویت و عراق، برای کمک به بغداد اعلام آمادگی کرد و العبادی نیز به وی درباره اوضاع امنیتی جاری در برخی استانهای عراقی، اطمینان خاطر دارد.

بررسی مطالبات معترضان در نشست شورای استانداری «بصره»

«علی شداد الفارس» رئیس کمیته نفت و گاز در شورای استانداری بصره، اعلام کرد که این شورا در نشست امروزش مطالبات تظاهرات‌کنندگان را با حضور هیاتی از دولت مرکزی به ریاست «جبار اللعیبی» وزیر نفت بررسی خواهد کرد.

اهالی استان بصره، فهرستی از 10 مطالبه خود را تحویل دولت فدرال داده‌اند که عذرخواهی شخص نخست‌وزیر، دادن غرامت به متضرران و خانواده‌های قربانیان و دادن غرامت به مبلغ 10 میلیارد دلار به ساکنان این استان بابت محرومیت‌های چند سال اخیر از جمله آن است.

به گفته یک منبع آگاه محلی، پس از دیدار طولانی شیوخ و جوانان و فعالان بصره درباره تحولات اخیر، یک فهرست شامل 10 درخواست تنظیم شد و ضرب الاجلی سه روزه به دولت برای پاسخگویی به این مطالبات تعیین کردند.

این مطالبات عبارتند از: برکناری فرماندهی عملیات بصره و تعین افسری از ساکنان این استان به جای او، تحویل کلیه عاملان قتل «سعد المنصوری» (وی در تظاهرات روز هشتم جولای کشته شد)، اخراج کلیه کارگران خارجی و استفاده از جوانان بصره به جای آنها به میزان 60 درصد، تخصیص مبلغی از صادرات نفت به میزان 10 درصد به طور ماهیانه، اجبار شرکت‌های سرمایه‌گذاری نفتی به احداث مراکز بهداشتی و بیمارستانها و مراکز توانبخشی، دادن غرامت به مبلغ 10 میلیارد دلار به ساکنان این استان بابت محرومیت‌های پنج سال اخیر، اجرای دستکم 100 پروژه راهبردی سالانه از سوی وزارت نفت، احداث سد بر شط العرب و اجرای پروژه‌های شیرین سازی آب، مستثنی کردن استان بصره از قطعی‌های مستمر برق، عذرخواهی نخست‌وزیر از ساکنان بصره به دلیل تعدی‌های نیروهای امنیتی و دادن غرامت به خانواده‌های خسارت‌دیدگان و قربانیان. 

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول