اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

دبیر کل ناتو:

حضور آمریکا در اروپا به این کشور اجازه داد قدرتی جهانی باشد

دبیر کل ناتو درباره برگزاری نشست حاضر این سازمان در بروکسل گفت که چنین نشستی برای تقویت توان دفاعی حائز اهمیت است.

حضور آمریکا در اروپا به این کشور اجازه داد قدرتی جهانی باشد

به گزارش گروه مانیتورینگ بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ینس استولتنبرگ» دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز چهارشنبه بار دیگر بر لزوم حفظ اتحاد میان اعضای این ائتلاف تأکید کرد و گفت هم آمریکا و هم اروپا از تقویت ناتو سود می‌برند.

وی که در حاشیه نشست سران ناتو در بروکسل صحبت می‌کرد، گفت: «این نشست خیلی مهم است و نشان می‌دهد که همه ما ۲۹ متحد عضو ناتو، با یکدیگر قادر به انجام کارهای بیشتری هستیم. من مطمئن هستم با وجود بحث‌ها و تفاوت‌ها می‌توانیم توان دفاع جمعی خود را تقویت کنیم و توان خود برای مبارزه با تروریسم را افزایش دهیم».

دبیر کل ناتو در ادامه گفت در گذشته برخی اعضای ناتو بودجه دفاعی خود را کاهش داده بودند، اما امروز همه شاهد آن هستند که کشورهای عضو در اروپا و کانادا مبالغ بیشتری را به این سازمان اختصاص می‌دهند.

استولتنبرگ گفت که سال گذشته میلادی بر اساس طرح‌های ملی، اعضای ناتو توافق کرده‌اند ۶۶ میلیارد دلار از اکنون تا سال ۲۰۲۴ به بودجه این سازمان اضافه شود. 

او ناتو را «بنیاد روابط فراآتلانتیک» توصیف کرد و گفت ناتوی قوی برای اروپا و البته برای آمریکا هم حائز اهمیت است، بنابراین این نشست برای نشان دادن این است که با وجود اختلافات، ناتو قادر است خود را تقویت کند. 

وی در ادامه گفت که با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا گفت‌وگوهایی خواهد داشت و تمام اعضای ناتو با پیشنهاد وی برای اختصاص بودجه بیشتر موافق هستند و می‌گویند بودجه مناسب و تقسیم‌بندی منصفانه در بودجه باید میان همه اعضا وجود داشته باشد. 

استولتنبرگ در ادامه گفت، تمام نشست‌های ناتو مهم هستند و این نشست از نشست‌های عادی مهم‌تر است، چرا که این سازمان با مسایل پیچیده‌تر، با چالش‌های جدید و با تهدیدات جدیدی چون مسئله روسیه و مسایل خاورمیانه و آفریقا روبرو شده است. 

وی افزود: «مهم‌تر از آن ما باید بدانیم که اختلاف نظرهایی میان اعضای ناتو وجود دارد، این نشست درباره این است که چطور سازمان با مسایل امنیتی روبرو شود و مسایل خودش را حل کند. این نشست نشان می‌دهد که با وجود اختلاف نظرها قادر است مسایل را پیش ببرد».

دبیر کل ناتو گفت، با وجود اختلاف نظرها درباره مسایلی چون تغییرات اقلیمی و توافق هسته‌ای ایران، ناتو قادر بوده تصمیماتی اتخاذ و با هم همکاری کنند. او گفت اروپا و آمریکای شمالی همکاری‌های بیشتری داشته‌اند و روابط فراآتلانتیک نه تنها ضعیف نشده، بلکه تقویت هم شده است.

 

استولتنبرگ گفت: «من مطمئن هست که می‌توانیم تصمیمات ضروری را اتخاذ کنیم و نشان دهیم ناتو مسایل را پیش می‌برد». 

وی گفت: «ما هم موافق هستیم که امروز سهم بودجه ناتو در حال حاضر منصفانه نیست و برخی اعضا بودجه کمی اختصاص داده و برخی مبالغ بالاتری را اختصاص می‌دهند، ما باید جلوی کاهش بودجه را گرفته و همه متحدان ناتو مبالغ بیشتری را اختصاص می‌دهند. بسیاری از سیاسیون ترجیح می‌دهند مبالغی را در مسایل دیگری غیر از مسائل دفاعی، مانند تحصیلات و بهداشت و درمان هزینه کنند. خود من هم زمانی که وزیر اقتصاد بودم، همین طور بودم. اما متحدان ناتو باید این را درک کنند و خبر خوب این است که ما به جلو پیش می‌رویم».

استولتنبرگ افزود: «نکته پایانی من این است که ناتوی قوی برای اروپا و برای آمریکا خوب است. جنگ‌های جهانی و جنگ سرد نشان می‌دهد که ما در کنار هم، و نه جدا از هم، قدرتمندتر هستیم. حضور نیروهای کانادا و آمریکا در اروپا برای اروپا خوب است، اما برای آن کشورها، به خصوص ایالات متحده هم خوب است، چراکه به آمریکا اجازه می‌دهد قدرتی جهانی باشد. حضور ایالات متحده در اروپا، برای حفاظت از اروپا است، اما در عین حال به ایالات متحده اجازه می‌دهد قدرت خود را به آسیا، خاورمیانه و آفریقا هم ساطع کند.»

استولتنبرگ درباره نشست خود با ترامپ که صبح روز چهارشنبه (امروز) برگزار شد، به خبرنگاران گفت: «ترامپ خیلی وقت‌ها تعهد خود به ناتو را بیان کرده است. حتی زمانی که ماه می در کاخ سفید ملاقات کردیم، این تعهد را بیان کرد و تعهد آمریکا به امنیت اروپا و ناتو را باید بر اساس اقدامات و نه گفته‌های این کشور، سنجید. و هزینه اختصاصی آمریکا برای امنیت اروپا افزایش یافته است... مهم‌ترین وظیفه من متحد نگه داشتن ۲۹ متحد ناتو است نه اینکه بگویم هریک از سران سیاسی عضو چطور صحبت می‌کنند، هرچند ترامپ صریح صحبت می‌کند... پیام اصلی این است که در حال حاضر سهم اعضا برای مخارج ناتو منصفانه نیست، البته آمریکا کمتر از دو درصد درآمد ناخالص داخلی خود را در مقایسه با دیگر اعضا پرداخت می‌کند، و اکنون اختلاف نظرها، چالش سیاسی است». 

دبیر کل ناتو گفت که این سازمان پایه اصلی امنیت فراآتلانتیک است و باید اعضای برای حفظ ناتو تلاش کرد، قبلا هم اختلاف نظرهایی در ناتو بوده است. 

وی گفت که در حال حاضر هیچ تهدیدی علیه ناتو نمی‌بینید، گرچه روسیه همیشه فعالیت‌ها و تهدیداتی علیه همسایگان داشته، اما تجربه او می‌گوید که حتی در سردترین زمان جنگ سرد می‌توانستند با روسیه تعامل داشته باشند و در مسایل متعدد همکاری کنند.

دبیر کل ناتو افزود: «ماباید قوی و متحد باشیم، می‌شود با روسیه وارد گفت‌وگوی سیاسی شد، چرا که روسیه همسایه ناتو است و فکر می‌کنم که روابط بهتر با روسیه ممکن است».

استولتنبرگ گفت ناتو با مداخله روسیه در مسایل داخلی دیگر کشورها و با تبلیغات سو‌ء سایبری روسیه موافق نیست اما باید تنش‌ها را کاهش داد و باید برای مدیریت روابط سخت، با روسیه وارد گفت‌وگو شد.

وی در ادامه درباره احتمال تشکیل نیروهای دفاعی اروپایی گفت که اتحادیه اروپا نمی‌تواند جایگزینی برای ناتو باشد. 

نشست ناتو طی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه (امروز‌و فردا) با حضور اعضا در بروکسل برگزار می‌شود. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که کشورش بیشترین تامین بودجه این سازمان را برعهده دارد بارها به این مسئله معترض شده بود.

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول