به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، مجتبی شریعتینیاسر معاون آموزشی وزیر علوم در نشست هماندیشی ارتقای پنج دانشگاه و پنج پژوهشگاه برتر کشور به تراز بینالمللی در وزارت علوم گفت: یکی از پروژههای اقتصاد مقاومتی که به وزارت علوم محول شد ارتقای حداقل پنج دانشگاه و پنج پژوهشگاه به تراز بینالمللی بود که از زمان ابلاغ این برنامه این موضوع را به تمام دانشگاههای کشور اعلام کردیم و از آنها درخواست کردیم که در صورت آمادگی در این برنامه شرکت کنند و دانشگاهها نیز برنامههای خود را در این زمینه ارائه دادند.
وی افزود: بعد از ابلاغ برنامه فوق در مجموع 12 دانشگاه و 16 پژوهشگاه در کشور اعلام آمادگی کردند که میتوانند به تراز بینالمللی دست یابند که این موضوع در حوزه ستادی با حضور وزیر وقت مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت 16 دانشگاه و 9 پژوهشگاه از بین آنها برگزیده شدند. در ابتدای اجرای برنامه فوق سالیانه قرار شد 16 میلیارد تومان اعتبار به این پروژه اختصاص بدهیم که البته به دلیل کمبود اعتبار نتوانستیم آن را فراهم کنیم.
شریعتینیاسر اظهار داشت: برای پیشبرد اجرای برنامه فوق کمیتهای در وزارت علوم تشکیل شد که در این کمیته هر یک هفته در میان فعالیتهای مراکز آموزش عالی که قرار شد به تراز بینالمللی دست یابند را رصد میکردیم، در نهایت توانستیم شاخص 42 و 33 گانه را در این زمینه تعریف و به مراکز 9+16 ابلاغ کنیم و خوشبختانه هر کدام از مراکز نیز در این کمیته نمایندهای را معرفی کردند که فعالیتهای آنها از طریق این نماینده در جلسات کمیته مورد رصد قرار بگیرد. به طور کلی برای سال 97 به این تصمیمگیری رسیدیم که در کمیته نظارت هر جلسه یک دانشگاه گزارش عملکرد خود در این زمینه ارائه دهند.
شریعتی گفت: روند حرکت به سمت بینالمللی شدن توسط دانشگاههای تعیین شده رضایتبخش است، دانشگاهها و مراکز پژوهشی با علم بر اینکه وضعیت اعتباری و بودجهای مطلوب در این زمینه وجود ندارد اما همواره در اجرای این طرح تأکید و روند فعالیتهای خود را مثبت ارائه کردند. به طور کلی این مراکز نقش اجرای پروژه را حرکت موثر و خوب ارزیابی کردند و بر این باور بودند که باید اجرای آن ادامه یابد. اگرچه تدابیری نیز اندیشیده شده که با کمک مراکز آموزشی، پژوهشی و دستگاههای اجرایی کشور در سازمان برنامه و بودجه حمایتهایی نیز از اجرای این پروژه صورت بگیرد.
وی افزود: براساس نظامهای رتبهبندی مطرح جهانی نظیر شانگهای، کیو اس، لایدن، تایمز و... دانشگاههایی که بخواهند به تراز بینالمللی دست یابند باید بتوانند یک مرکز کارآفرین باشند. به طور کلی تمرکز بر وجود نخبگان جامعه علمی، همکاری سایر دستگاهها و نقش حاکمیت برای دستیابی مراکز علمی-آموزشی به تراز جهانی بسیار موثر و مفید است.
شریعتینیاسر ادامه داد: براساس شاخصها میانگین درآمد سرانه 200 دانشگاه برتر دنیا به ازای هر عضو هیأت علمی 751 هزار دلار است. همچنین نسبت دانشجو به استاد در این دانشگاهها 11 به 0.7 درصد میرسد. ضمن اینکه 20 درصد کادر هیأت علمی در 200 دانشگاه برتر دنیا از اساتید خارجی تشکیل میشود. درآمد تحقیقاتی 200 دانشگاه برتر دنیا 230 هزار دلار به ازای هر عضو هیأت علمی است و تقریبا 43 درصد مقالات تحقیقاتی مربوط به این 200 دانشگاه برتر است.
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: 19 درصد دانشجویان 200 دانشگاه برتر دنیا را دانشجویان خارجی تشکیل میدهند، به طور کلی نسبت استاد به دانشجو، تعداد مقالات اساتید، میزان ثبت اختراع و برخی مسائل دیگر از مهمترین شاخصهای عمده برای کسب برتری در ترازهای بینالمللی میباشد ضمن اینکه برای دستیابی به این جایگاه باید از شیوههای آموزشی و پژوهشی، جذب اساتید بینالمللی، پرداخت حقوق بالا، تدریس به زبان انگلیسی و... توجه ویژهای داشته باشیم.
شریعتی نیاسر گفت: میزان اعتبار اختصاصی به 200 دانشگاه برتر دنیا یک میلیون و 600 هزار دلار به ازای هر دانشجو است و در شرایط بهتر حدود 500 هزار دلار سرانه هر دانشجو تعیین شده است و دانشگاههای متوسط در این رده بندی 35 تا 50 هزار دلار سرانه دانشجو دریافت میکنند و در وضعیت بدتر نیز 20 تا 35 هزار دلار به ازای هر دانشجو سرانه تعیین شده است. بنابراین ما انتظار داریم دانشگاههای تراز اول کشور ما بتوانند با پایینترین سطح شاخصهای دانشگاههای برتر دنیا برابر باشند. این در حالی است که سرانه دانشجویان در دانشگاههای برتر کشور ما حدود 20 میلیون تومان به ازای هر دانشجو است.
وی گفت: میزان بودجه دانشگاههای کشور در سال 96 حدود 6700 میلیارد تومان تعیین شد که این میزان در سال 97 به 7740 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد، اگرچه اخیرا در گزارش مطرح شده این آمار به حدود 9000 میلیارد تومان رسیده است اما به طور کلی سرانه 16 دانشگاه سطح یک کشور بین 16 تا 19 میلیون تعیین شده است.
معاون آموزشی وزارت گفت: بیشترین تعداد مقالات به دانشگاه تهران اختصاص دارد و دانشگاه امیرکبیر و تربیت مدرس از نظر مقالات داغ رتبه اول در کشور را به خود اختصاص دادهاند. به طور کلی متأسفانه دانشگاههای کشور از نظر مقالات داغ وضعیت خوبی ندارند.
شریعتی گفت: در این زمینه دانشگاهها و مراکز پژوهشی منتخب اقدامات بسیار خوبی انجام دادهاند که مهمترین آنها این است که هر کدام از این مراکز میزانی از اعتبارات عمومی، اختصاصی و حتی تجهیزاتی خود را برای پیشبرد این پروژه اختصاص دادهاند. مثلا دانشگاه صنعتی شریف حدود 60 میلیارد ریال، دانشگاه خوارزمی 9 میلیارد ریال، دانشگاه فردوسی مشهد 14 میلیارد ریال، امیرکبیر 11 میلیارد ریال، اصفهان 45 میلیارد ریال را صرف این موضوع کردهاند.
وی افزود: ایجاد زیرساختهای ملی برای انجام فعالیتهای تحقیقاتی در دانشگاهها، تعریف پروژههای پیشرو در حوزه علم و تأمین اعتبار آن در قالب منابع دانشگاهها و برخی اقدامات دیگر از جمله پیشنهادهای مهم و اساسی برای اجرای پروژه فوق به عنوان یکی از مهمترین پروژههای اقتصاد مقاومتی در کشور است. به طور کلی معتقدم لازمه تحول در آموزش عالی اقدام بالا به پایین است نه پایین به بالا و این امر باید مورد توجه قرار بگیرد.
انتهای پیام/