اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

نقش «کلاه سفیدها» در سوریه؛ از ارتباط با القاعده تا سازمان‌دهی توسط انگلیس

گروه تروریستی موسوم به کلاه سفیدها در سوریه نقش زیادی در حمایت از تروریست‌ها دارد. این گروه که توسط انگلیس و آمریکا حمایت مالی می‌شود، مدعی کمک به افراد غیر نظامی در سوریه است.

نقش «کلاه سفیدها» در سوریه؛ از ارتباط با القاعده تا سازمان‌دهی توسط انگلیس

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «ماریا زاخاروا» سخنگوى وزارت خارجه روسیه از گروهى به‌عنوان بازیگر نقش اصلى سناریوى جدید آمریکایى‌ها در سوریه یاد کرده که نامش کم و بیش براى افکار عمومى آشناست؛ «کلاه سفیدها». این همان گروهى است که از سال ۲۰۱۳ یعنى دو سال پس از آغاز بحران، در سوریه حضور یافت.

این گروه که خود را به‌عنوان «گروه مردمیِ داوطلب برای امدادرسانی» یا «سازمان دفاع مدنی» سوریه به آسیب‌دیدگان در این کشور معرفى مى‌کند، مدعى است که علت اصلى تشکیل آن به نیاز فورى شهروندان سورى به کمک‌هاى انسانى در سایه تداوم درگیرى‌هاى نظامى در سوریه است.

کلاه سفیدها مدعى هستند که تنها مأموریت آن‌ها در سوریه امدادرسانى به شهروندان آسیب دیده است و اعضاى این گروه در قبال تمامى طرف‌هاى درگیر در سوریه موضع‌ اتخاذ کرده و مى‌کنند.

این گروه فعّال در سوریه حدود یک سال و نیم پیش یعنى زمانى که فیلم «کلاه‌سفیدها» توانست در جریان هشتاد و نهمین مراسم اهداى جوایز اسکار، این جایزه را دریافت کند، در کانون توجهات قرار گرفت.

 سازندگان این فیلم تلاش کرده‌اند تا کلاه سفیدها را به‌عنوان ناجیان انسان‌ها در سوریه براى افکار عمومى به نمایش بگذارند. ایالات متحده آمریکا نیز با اعطاى جایزه اسکار که امروز هیچکس در سیاسى بودن این جایزه شک ندارد، آن‌را در مرکز توجهات جهانى قرار داد.

آخرین اخبار و گزارش‌ها حاکى از آن است که گروه کلاه سفیدها محصول تفکرات یک سیاستمدار انگلیسى به نام «جیمز لو میجرر» است.

 این فرد کارمند سابق اداره اطلاعات نظامى و کارشناس امنیتى انگلیس محسوب مى‌شود و یکى از مهم‌ترین ویژگى‌هاى این شخصیت انگلیسى، توانمندى‌ در عرصه‌هاى نظامى است.

 وى به پشتوانه چندین سال فعالیت در ارتش انگلیس به‌عنوان افسر و هم‌چنین همکارى با شرکت‌هاى امنیتى ویژه وابسته به این کشور، تجربه زیادى را در زمینه امنیتى کسب کرده است.

به‌دلیل همین پشتوانه امنیتى، مسؤولیت تشکیل گروه کلاه‌سفیدها براى پرداختن به امور امنیتى در سوریه در قالب اقداماتِ به ظاهر انسان‌دوستانه به میجرر سپرده شده است.

بودجه این گروه فعال در سوریه به‌صورت سالانه حدود ۳۰ میلیون دلار برآورد شده است که توسط حامیان آن پرداخت مى‌شود. حدود دو هفته پیش نیز آمریکا رسما اعلام کرد که دونالد ترامپ با پرداخت ۶.۶ میلیون دلار به کلاه سفیدها در سوریه موافقت کرده است.

وزارت خارجه آمریکا مدعى شد که کلاه سفیدها از زمان آغاز بحران سوریه تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار غیرنظامى را نجات داده‌اند و طبیعى است که به آن‌ها کمک مالى صورت گیرد.

 در این میان، نباید از نقش کشورهاى عربى در تأمین بودجه این گروه نیز غافل شد. امارات متحده عربى یکى از کشورهایى است که کمک شایانى به کلاه سفیدها مى‌کند.

در همین راستا، «تیم اندرسون» پرفسور و تحلیلگر برجسته استرالیایی بر این باور است که دولت انگلیس، وظیفه تأمین مالی کلاه سفیدها را بر عهده دارد و در واقع این گروه، «شاخه فعال روابط عمومی گروه تروریستی القاعده در سوریه است تا افکار عمومی را فریب دهد».

اندرسون که مؤلف دو کتاب درباره جنگ در سوریه است تأکید کرد: «شاهدان مستقل زیادی درباره رخدادهای [شهر] دوما وجود دارد که تأکید داشتند، گروه‌های تروریستی حمله با سلاح شیمیایی را به صورت کامل جعل کردند».

این نویسنده استرالیایی با اشاره به نقش انگلیس در جعل کردن فیلمهای مربوط به سلاح شیمیایی در سوریه، تأکید کرد که غرب با استفاده از گروههای مرتبط با گروه القاعده در پی جنگ نیابتی است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول